Tuesday, August 02, 2011

pRovEd !!

Bismillahirrahmanirrahim..
Credit to miss nik nur fatihah la ye,  love ur quote,
Things are not always like they seem in the moment!
Ya! Betolla tu! Bahkan dalam alquran pun ada kate,

“ ….. tetapi boleh jadi kamu tidak menyukai  sesuatu,padahal itu baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu sedangkan ia tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui “(albaqarah::216)

kadang2 kita perlu berhadapan dgn situasi yang sangat memenatkan.. baik fikiran ataupun badan kita..


Ape yang penting, kalau kita berhadapan dgn satu2 keadaan yang sukar dan tidak selesa bagi kita, kita hendaklah bersabar teguhkan semangat, tekad.. Think positive! Ikhlaskan dan kembalikan setiap perjuangan dan perlakuan kita kepada Allah.. Kekuatan itu darinya, dan Dia berhak menyalurkan bantuannya melalui sesiapa sahaja yang dikehendakinya.. Cuma, terpulang kepada kita, sama ada untuk mencari penyelesaian atau berhenti di tengah jalan ..

Sesungguhnya bersama kesusahan itu ada kesenangan kan =)

Jadi, jangan mudah mengeluh.. Adukan kesusahan kita padanya, dan mintalah pertolongan dan nasihat daripada sesiapapun di samping kita. Jangan lihat kepada penyampainya, tapi lihatlah kepada apa yang disampaikannya..

Till then, thanx for reading!

Monday, August 01, 2011

hamba biasa..

Bismillahirrahmanirrahim~
Salamullah ‘alaikum warahmatuhu wabarakaatuh.
Orang kate, selagi kita tak menghadapi sesuatu tu sendri, kita takkan tahu sejauh mana kemampuan kita dalam menghadapinya.. kita takkan tahu sejauh mana kekuatan kita selagi kita tak berhadapan dengan  cabaran sebenar.. orang kate, kita takkan faham satu2 teori sehingga tak hadapinya secara praktikal.. orang kate, kita takkan tahu sejauh mana dalamnya lautan kalau kita tak cuba menyelam ke dasarnya.. orang kate, kita takkan pernah dapat cikgu yang lebih baik daripada pengalaman.. orang kate, kalo kita takde pengalaman kita susah nak survive dalam hidup ni, dan mungkin juga kita mmg xleh nk survive dalam hidup tanpa pengalaman.. yup.. betolla segala kate2 orang tersebut.. kadangkadang kita ingat kita dah betul2 bersedia untuk hadapi segala kemungkinan, tapi kita sebenarnya tidak.. kadangkala kita ingat ilmu kita dah cukup nak harungi dunia yang penuh pancaroba.. tapi sebenarnya ilmu tu takkan pernah cukup untuk kita,, malah, semakin kita dalami, kita akn sedar makin banyak yang kita tak tahu..  pengalaman hidup banyak mengajar kita, tapi, still kita takleh hidup seorang diri dalam dunia ni.. adat manusia, ada jatuh naiknya dalam kehidupan.. ada meningkat dan berkurangnya iman..  jadi, jangan sesekali pernah rasa yang kita boleh hidup sendiri.. jangan  terlau megah dengan kehidupan kita.. sedarlah, kita manusia biasa yang ada masanya hidup kita perlu bergantung juga kepada manusia lain.. dan yang  pastinya kita hanyalah hamba yang tiap  detik, saban waktu sering bergantung kepada NYA..



Dia ( Allah) lebih mengetahui akan keadaan kamu semenjak Dia menjadikan kamu ( berasal ) daripada tanah, dan semasa kamu berupa anak yang sedang melalui pelbagai peringkat dalam perut ibu kamu ; maka janganlah kamu memuji-muji diri kamu ( bahawa kamu suci bersih daripada dosa ) . Dialah sahaja lebih mengetahui akan orang yang bertaqwa. – annajm:32-

du'a ee

Semalam aku kelukaan
 kecewa kehampaan mencalar ketabahan..
mimpi yang sering ku harapkan menjadi
 kenyataan namun xkesmpaian,,
allah~
inginku hentikan.. langkah ini,,
bagaikan  tak mampu untukku bertahan
semangat tenggelam… lemah daya..
haruskah aku mengalah ?
namun jiwaku berbisik inilah dugaan.. 
dan mataku kini terbuka pada  hikmah dugaan,
 uji keimanan.. 
tak dilontarNya ujian di luar kekuatan setiap diri insan..
allah~
 pimpinlah diriku untuk bangkit smula meneruskan langkah
 perjuangan ini cekalkan hati dan semgtku
kurniakan ketabahan
agar mimpi jadi nyata..
padaMu ku meminta..
daku mohon agung kudratMu wahai Tuhan yg Satu
 segalanya darimu~

ramadhan kareem~

Bismillahirrahmanirrahim..
 salam ramadhan kareem~

Alhamdulillah, syukur ilallah.. memberikan kita nikmat untuk sama2 berada dalam bulan ramadhan yang mulia ini.. Alhamdulillah.. panjatkan sesungguh kesyukuran padanya.. kerana member kita nikmat selama ini.. semoga kita dapat harungi ramadhan tahun ini dengan jayanya.. yang penting, semoga kita dapat buahnya ramadhan, iaitu taqwa ^^
Amen ~

Saturday, July 23, 2011

kisah zombie

Phewphew ~~ ape punye kehidupah lah, haha.. Xde la, xde pape, saje buat hiperbola! Mm.. Mmg letih la balik semalam! Aku punye trip kalah dgn trip orang dari KL ! Dh naseb, tiket ke dungun terus dari KB dah habes, so terpaksalah ambik tiket dari Kb ke kuala Terengganu, n transit to Dungun! Hmm.. Lega la mula2 sebab tahu, bas ke dungun mmg banyak.. So, sampai dgn selamat aman dan tenteramnya ke Kuala Terengganu pukul 12.00 tgghari.. Berhenti makan la dulu, lapar kot~ dengar katenye, bas ada kul 2.. So, dah nampak terminal bas punye la besar, maka punye la wat grand plan dengan wahi  *classmate, a.k.a anak kpd tc wannor* g jalan2 kejap atas tu,, fuuh~ pesta baju kot! Banyak sgt jual baju + tudung + macam2 lagi! Then, tengok jam, dekat kul 2, g solat dulu,, pastu rushim2 turun la..  Tunggu bas ke dungun,,sekali,,tringgg~~ bas xsempat masuk ke terminal, dah beratusratus orang serbu, aku dgn wahi, terpegun kejap,, dah ke beg tak ambik lagi tempat simpan beg! Aku tgk dy, dy tengok ak..  Siyes, tak sampai 5 minit, bas yang tak sempat nak parking tu, dah penuh sampai ke tangga paling bawah, dua2 pintu yang bas tu ade. Ramai sangat3 orang! Pastu, aku pon g tanya la kaunter2 bas, pkl bape da next trip to dungun, rata2 pukul 6 ptg! Allah~ nak sampai ke dungun dah jadik kul 7lebih, tak kira nak sampai kampus lagi! Tuhan je tahu,
 “ err, mmg xde ke bas ke dungun tghhari?? “
 “ owh, ade, adikkena nek SP bumi la, dia ada setiap setengah jam,, “
 “ owh, oke, tq ^^”
happy la kan kejap,, sebaik sahaja aku pusing, tringgg~ satu lagi bas ke dungun, dan macam tadi ah, sekelip mata je bas tu penoh! Korang tgah bape trip ak terlepas? Tiga trip! Dat means setengah jam menunggu,, then, nekad la,, yang pukul 3.30 ni mmg kena nek dah.. BRJUANG. YEAHH!! Tggu, dgn pgg beg tros, Nampak je bas,, JOM! Fuuhhh! Berjuang ng wahi masa tu,, masa kat tgga bas, “ dayah, ready na nek,, “ mmg merempuh la,, 


“ ya allah, takotnye, mace zombie dh lako ni,, “ dan akhirnya dapat bas! Ahhh!! Xpe la berdiri pon, asal nnti sampai bilik boleh rehat! Then, naseb bek la, dalam setengah jam perjalanan dalam bas yang padat maksima tu, ade yg turun, then aku boleh duduk! Bayangkan, nak pgg beg yang besar lagi, *act xde la besar sgt beg ak, sebbek! * tapi, share kusi la, dua kusi, 3 org duduk! Fuhhh! Mmg la.. Letih, tersengguk-sengguk la jugak,, lalalalala.. Jalan2, sampailah ke Dungun, Ya Allah~ tuhan je tahu, penat makin menjadi2,, nak turun dari bas pon tak larat dh ! Terhoyong hayang jalan, si wahi lagi la, dengan 3 beg yang berat2! Sian,, nak tolong pon xlarat~ g la cari makan, masa tu pukul 5 lebih~ fuh,, kenyang, maka trip ke kampus pulak,, lgi sekali ya allah~~  punye la padat maksima van kunyit, pakcik tu srh nek jugak,,
 “mana muat pakcik, beg saya besar,,”
tapi, dh sy srh nek, ak dh letih, korang magine la, ade satu sit, nak sumbat 5beg, dan dua manusia, iaitu seorang dayah dan seorang wahi! Sumbat2, masuk la jugak, dh saket aty dh ni,, takpe2,, cepat la sampai,, nasib bek la kejap je perjalanan, dalam  15mnt, Bandar ke kampus,, sampai tu,, kena jalan lagi~ haaaaaaaaaaaahh~~ PENAT!! Bape kali berhenti, dari entrance sampai ke bilik, sebbek tak pengsan tgh jalan! Terhoyong hayang giler la masa tu dgn si wahi,, siap nyanyi2 lagu UITM lagi spnjg perjalanan, haha,, nak ambik mood la konon! Sampai bilik, tros,, doom! Atas katil. Penat! Rumet aku yang bdk shah alam pon sampai sini kul 5.15, ak yang dari KB ni sampai kol 6.15! Mmg PENAT! And hari ni, kelas kol 8, dekat DUYUNG! Haih. Pape ha, dh ready menta dan fizikal utk mggu2 taf sebulan sblm cuti raya ni,, so, dear readers, pray for me yeah ^^
 till then, wassalam,,

And, tq for reading ^^

Friday, July 22, 2011

salah sape?

kadangkadang kita suka nak salahkan orang lain, tanpa fikir dan reflek balik diri kita.. mungkinkah kita sebenarnya yang salah.. kadangkadang kita taksedar ape yang kita buat kat orang lain, sampailah orang tu buat balik kat kite, baru kita nak sedar,, tapi, still, at the fes kita taksedar lagi.. alihalih, salahkan orang tu balik sbb buat kita camtu.. haih.. kadangkadang manusia ni terlalu sellfish kan?? nak je orang ikut cakap di, tapi dia tak pernah nak dgr cakap orang len.. nak je orang layan dia lebih, tapi dia tak pernah layan orang dgn baik.. hmm.. WAT UE GIV UE GET BACK. love dat quote! betol kalo anda tak caye, cuba anda fikir balik, segala ape yang anda dapat hari ni, perkara tu pernah tak anda buat dekat orang lain?? ya. pernah. tak kiralah benda baik atau benda buruk, semuanya ya.. hidup ni ibarat roda.. kadangkadang kat atas, kadangkadang kat bawah... terpijak juga pada tapak yang sama... kan?? so,, sebelum nak salahkan sape2, tolong fikir balik, reflek diri kita dulu ya ^^

so, itu sahaja,,

by :: 

Thursday, July 21, 2011

wateva

I’m tired of being what you want me to be
Feeling so faithless lost under the surface ::: Don’t know what you’re expecting of me ::: Put under the pressure of walking in your shoes ::: Every step I take is another mistake to you :::: caught in the undertone just caught in the undertone :::: I’ve become so numb I can’t feel you there ::: I’ve become so tired so much more aware ::: I’ve becoming this all I want to do ::: Is be more like me and be less like you :::: Can’t you see that you’re smothering me ::: Holding too tightly afraid to lose control ::: Cause everything that you thought I would be ::: Has fallen apart right in front of you ::: Every step that I take is another mistake to you :::: *caught in the undertone just caught in the undertone :::: And every second I waste is more than I can take ::: I’ve become so numb I can’t feel you there ::: I’ve become so tired so much more aware ::: I’ve becoming this all I want to do ::: Is be more like me and be less like you ::: And I know I may end up failing too ::: But I knowYou were just like me with someone disappointed in you ::: 

* do not force others^^ *

berhias?

bismillahirrahmanirrahim..
assalamualaikum wbt~

teringat dulu, masa berbual-bual dgn kawan2, masa sekolah dulu, masa2 dok asrama dulu, *bykla punye masa* kawan aku pernah tanya,


 "eip, kalo dok umaoh paka bedok x?"
 " ish, mesti la.. " 
"aih, dok umoh pon nak paka bedok ka?" 

hmm.. common question la kan. bagi ak, aku mmg kat mane2 pon, even dok kat umah, mstiya akan pakai bedak.. dan pakai cantik2,, sebab ape? sbb tak salahkan kalau kita nak tampil kemas dan cantik depan ibubapa kita, depan ahli keluarga kita. tak salah pun nak berhias, kemas siket utk mereka kan.. ni, kalo nk kuar dgn kawan2, apath lagi yang ada teman istimewa tu, punye la berhias sakan, tapi kat umah, masa duduk2 ng ibu bapa punye la serabai! kita kat rumah pun, jagalah adab pemakaian, jangan seksi sgt~ jangan serabai sgt. kat mana pun kite, cuba utk tampil kemas, sbb setiap muslim itu ialah duta kepada islam.. sorang buat bnda tak baik, orang2 non-muslim akn pandang serong la pada islam.. 
mungkin ramai yang akan kate, alah,, pakaian je kot~ 
tapi kan,,
kita jgn menyangka kebocoran yang kecil xmmpu menenggelamkan kapal yang besr taw. 
hmm~ so, last word, jagalah imej dan penampilan anda.. tunjukkan kepada semua yang islam itu cintakan kecantikan, kebersihan dan kekemasan, kita buktikan =)

dats all, syukran 'ala qiraah =)

Wednesday, July 20, 2011

jangan sronok sgt~~

bismillahirrahmanirrahim.. salam 'alaikum ='(

aah.. betol la kate lectrr ak,,, kte hdp ni jgn sronok sgt.. huhu~ huwaaa.. mm.. tu la sape srh sronok sgt?? kan dh frust.. huhu~ tapi, ak dh prepare dh, sbb terngiang-ngiang kate2 keramat JGN SRONOK SGT~ so, xde la upset sgt bila ape yg diharapkan tak mnjadi.. wuuu... tapi, still. urgh. forget it! so, ape yg tak bestnye, midsem dh nak abes~~ say daaaa to bgn lewat, say daa to lepak ng my kakak2 kat kota bharu, GCB la,, float segala la.. kek coklat la.. ngade2 btol! satay~ tggu balik raye la ye. woapss, tak janji~ JGN SRONOK SGT~~ hmm.. tapi... hmm.. sempat tak nak jumpe my galfwem??? hari ni xleh jmpe.. mau ketemu sama kamu lorh~~ haih.. galfwem sorang ni,, mcg pon tidak,, mnyepi je... ape kabo la kamu ye. hah. jgn sombong sgt~~ ek eh,, *okay, cover line, tertukat trademark utk post ni* hah. galfwem buat kat galfwem dia cenggitu, i nak psn la ue, JGN SRONOK SGT la.. hahhaaa.. bek ue reply mcg I... hehe~ hmm.. taklah.. I takpakse,, ue punye kedit kan, so, ue punye hak la nak reply mcg ke tak kan?? cume,, cume,, *sila baca dgn nada sedih ye* i miss kat ue siket banyak la.. HEHE.. positive.positive. ue msti sebok ng hdp skrg kan?? takpelah,, i paham, i pon sibok jugak.. cuma hati ni xleh pakse bile ttbe tringat kat my best buddy,, hah. ue lah! mm.. BIARKAN~~~ BERLABUH~~ TIRAI KISAH SEMALAM~~ *yg ni nada faizal tahir ye, lagu slmt malam,* haih. dah la tu, semakin lame semakin merapu.. kite wat post ni, JGN SRONOK SGT nak merapu rapu kan.. so, last decision, PEN OFF sbb kite ni, JGN dok SRONOK SGT dgn merapurapu taktentu hala.. hmm.. wan an!!!

Sunday, July 17, 2011

timbanglah elok2..

bismillahirrahmanirrahim.. salamullah 'alaikum wbt~

hmm.. bila dah tak suke, semua bnda pon nampak tak baik. bila dah suke, yang busuk pun kata wangi.. tu la adat kite sekarang ni... suka sgt terlalu obses dgn sesuatu.. ape nak jadi ah? dalam kes yang kecik, okay la kot.. tapi, cuba bayangkan kalau dalam konteks yang besar.. susah  la kalo gini.. 

okay,, kita bagi cth la.. kalo kita kat satu2 isntitusi, kita diberi pilihan untuk memilih kepimpinan kita,.. ad yang suka parti A, ada yg suka parti B.. yang penyokong parti A ni semuanya yang dibuat parti A nampak hebat, baik.. and same goes to yang vote parti B.. so, one day, keputusan kuar la.. parti A menang.. mentadbir institusi tersebut.. parti B pon ye, tapi di belakang tabir la siket, dalam usaha nak naikkan dan rebut takhta.. *blurr istilah ape yg nak gune,, guna istilah takhta pon oke gak la ye* tapi, semua asyik2 dok mengutuk satu sama lain.. HEY.. try bukak la mate tu. ape la gunanya kalo saling nak menghentam,.. try renung balik, tujuan utama masg2 nak mendapat undian "rakyat", atas dasar ape? bukan ke atas dasar nak majukan, naikkan institusi tersebut?? so, xleh ke, msg2 kerjasama.. sape yang pgg tampuk pemerintahan bukan la satu hal yang benar2 besar.. sbb kita semua ahli, ada hak. so, y not kalo masg2 sumbang buah fkran, menuju matlamat yang sama.. bukan saling menghentam, menjatuhkan satu sama lain.. dan yang mmerintah tu, kat instistusi tu, kenapa tidak setiap buah fikiran dari ahli ditimbangkan dgn baik.. mana yang baik, terima dan mana yang tak elok, bukan buang, tapi cuba cari mana kelemahannya dan fix kan di situ.. tak de bnda yang susah kalo ada KEHENDAK utk merealisasikan.. so, henti2 kanlah saling menghentam.. takke bahayakan institusi kita sdri ke?? nnti tak pasl2 ade orang dari instistusi len yang nampak kite tgh berentam dan cuba masuk,, pelan2 dgn penuh strategi, rampas institusi kite. HAH. kalo jadi gtu gmana? takke merana?? so, fikir2 kanlah.. jawatan dan pangkat itu amanah.. amanah tu nabi kate satu penyesalan.. takperlu nak rebut bnda tu,.. sbb cepat ke lambat, yang berhak tu juga yang akan menerima amanah.. dan kalo yang tak berhak tu janganlah gopoh gapah nak ambik amanah,., haru biru jadinya.. ye.. cuba untuk tidak menghukum atas dasar minat kite blh tak?? ape2 perkara, cuba nilai dgn akal waras.. jgn men hentam je, mentang2 kite tak suke, tros nampak keburukan.. mentg2 kita suka, semua nampak baik.. dear readers, buruk sgt perangai gitu oke..



tu la.. dats all.. thanx for reading =)


.... matahari....

bismillahirrahmanirrahim..

hidup kena jadi matahari kan.. matahari, banyak bagi manfaat pada orang lain, kehidupan seluruh semesta. semuanya yang ada di galaksi bima sakti nih! dia panas, membakar dirinya.. tapi jauh lagi spesel daripada lilin, sbb ape? sbb lilin kalo orang tiup dia padam.. kalo matahari, tak pernah malap sinarnya! kalao masa gerhana matahari tu len citer oke.. tu cik bulan sdg tumpang lalu kat depan dia tu~ bukan matahari yang tak memancarkan sinarnya.. matahari, takkan hilang cahayanya sehinggalah tibanya hari kiamat.. matahari, masa malam, walaupun dia takde, tapi dia kirim cahayanya kepada bulan, ttp dgn prinsip wujudnya memberi cahaya dan manfaat kepada orang lain... walaupun dia takde, tapi ttp, masih ada baktinya walaupun mggunakan perantara.. matahari, walaupun ramai yang mengeluh, panas.. ituini.. tapi dia tetap memancarkan cahayanya yang terik.. tapi, bila waktu hujan, orang sibuk je cari mentari. baru rasa kehilangan.. kan?? dan, dia hadir lagi.. hadir dgn cahayanya, siap dengan hadiah lagi utk kita,, ape? pelangi.. wah.. alangkah bagus kalau kita dapat jadi spt matahari kan... hmm...jadi,, jadilah matahari kepada orang lain....


will I be better?

 another year will pass.  sekarang pun dah end October.  ah, i'm planning to get a new job. a fresh start. a better pay.  i wish.  tapi ...