Saturday, December 31, 2011

its new year :)

bismillahirrahim~
assalamualaikum wbt..

its new year rite?
so,
 happy new year 2012..

nilainya bukan pada angka, 
nilainya pada peningkatan diri kita.

muslim yang baik ialah yang menjadikan hari ini lebih baik dari hari sebelumnya.
maafkan segala kesalahan mereka pada tahun2 sebelumnya.
 redhakan segala yang berlaku, 
ikhlaskan hati kita pada tiap2 sesuatu, 
dan mulakan langkah untuk pecutan baru :)

angkut diri anda di tampuk lama, 
ayuh, 
mulakan catitan kamus hidup baru.

dan jangan lupa, anda lakukan semua ini bukan kerana ini tahun baru, tetapi kerana allah yang satu :)

wassalam :)

Friday, December 30, 2011

esok dah tibaaa~~

hurmm. balik ke kampus maksudnya balik kepada kehidupan yang sangat seronok dan tidak membazir masa ye. bagos2. since tak baik membazir, maka SAYA SUKA BALIK KAMPUS :)

_t8 a look :)

bismillahirrahmanirrahim~

assalamualaikum wbt.

ya. banyak orang mengeluh kerana masalah. 
orang kata, cubaan.. orang kata, dugaan...
 tapi ada juga yang kata itu ialah balasan atas dosa lalu.. 
macammana nak bezakan, 
jawapannya ada pada quote di bawah :)

renung-renungkan dan selamat berfikir :)


Once someone asked Imam Ali (as), ”How do we know that the problem that has come on us is a punishment or trial?” Imam Ali (as) replied, ”A punishment will take you away from Allah while a trial will take you towards Allah.


Wednesday, December 28, 2011

ceritanya~

xcukup dgn sakit dada semalam kes "histeria" dgn kaktiqah 
tapi adoi! 
macammana boleh terjumpa pulak dkt kbmol masa outing dgn sep2 ni pulok takdi. 
hadoi! nak cabut jntung aku weyh!

pape hal peacee!! 
xpe, gapo2 jadi saye sggp bertanggungjawab *err. janji ko gapo ni ore panggil? *

anyway, 
lupakan perkara yang hampir meragut nyawa tersebut,
 cuma nak gtau, outing tadi yang the best rasanya. 
hah ha~ xtahu la bakpo tapi rasa tdi ade sumtim special.. 
apekah? 
saya sendiri takdapat nak jelaskan *maybe sebab dey jupo lako tetamu yg hadir-termasuk yg tertembox secara  tidak sengaka- dan bergurau senda bersama kot, ye kot..*

haha..

dan, 
ya allah. banyaknya duit habes mggu ni!
err?
mula dgn balik dumos tgk xdop bare dapur, g tubek shopping barang2 dapur ngan umi, 
dan bila cashier tekan butang terakhir maka terpaparlah di skrin RM203.bla2 sen, 
kejut kakloh!
adoi. nasib baik sblm g beli barang tu dey singgah ATM withdraw duet~
kalo x, 
xkea malu ko umi konon2 nk belanja beli barang dapur tapi kaba2 mitop duit xcukop duit.
hehe. haha. 
serunak sgt ambik gotu goni nk penuh peti dan nak pastikan perut adk2 dok dumoh xdey raso lapar. 
hehe. alhamdulillah~ 
cukup je duitnya pula utk belanja adk2 dirumah makan KFC *since jji dh sbb tggl sep ur  kat umoh. mana bules mungkir jji* maka balikla ke rumah dgn purse yg hampir kosong. 
*xpe, berkat belanja family sdiri. rezeki tak kemana kalo kita xdekkut angit eh* 

then, hari ni pulaaakk outing dgn kawan2, 
maka nama pun year end-sale sana sini- memandangkan aku pon tgh out-of-stock baju, 
sbb jamey skolah2 dulu xdey nak belli baju bagai, 
so, ambik kesempatan la nak dapat baju murah. napok beli 1 percuma dua-beli. 
napok beli satu percuma satu pon nak beli.
 napok beli 1 dan xdapat apa2 melainkan baju itu sahaja pon nak beli *dh terpaksa dh hop tu-tu* 
mka habes la dekat rm100 *oke la since dapat 5helai kemeja and 1 tshirt versatile siket yg harga biasa maybe akan dekat rm200 semuanya*

oke. 
parop gilo duit. 
kalo abah tahu ni mati aku kena sound sampai akhir hayat!
xpo abah, 
oe xmitop duit ng abah pahni, 
cukup eh duit PT nak tampung kehidupan sapa ko akhir sem, 
insyaallah~~~  *pnjg plep insyaallah tu*
hehe. 

so, kesinambungan dari itu pahni keno jimat la siket~~~
hurmmm~~
oke la, gotta go,

 *hari dh rabu, MGT ng foodstudies tak study lagi. CTU pon belum, igt siket lepas ni ad test an kuiz! 

ma'assalamah :)

Tuesday, December 27, 2011

i know

ALLAH IS REALLY THE BEST PLANNER !

EVERYTHING HAPPENS WILL ALLLLLLLLLLLLLLLWAYS 
COME OUT WITH A SUPERDUPA 
GOOOOOD REASONS!

YEAH!

MMMMMMMM HM!


banyak cakap?

"Barangsiapa yang banyak perkataannya, nescaya banyaklah silapnya. Barangsiapa yang banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya. dan barangsiapa yang banyak dosanya, nescaya neraka lebih utama baginya". (Riwayat Abu Naim)

assalamualaikum :)

aduh2. yang ni memang aku setuju.
banyak cakap, banyak la silapnya.
bila korang boleh tahu bahawasanya korang banyak silap sebab banyak perkataan?
apabilanya korang nak confess sesuatu!
hah.
masa tu la baru terkeluar itu ini, 
hah. 
baru tahu banyak salahnya.
adui.
 masa tu nak nyesal dah xguna laaa
sama la dengan perbuatan.
sebab tu la setiap apa pun, 
sebelum kita zahirkan melalui perbuatan atau perkataan,
sila fikir masak2 dulu.
ye. 
pesanan penaja *selepas terkena batang hidung sendiri la kan~~ *

sila fikir la ttg consequence nya..

fine, 
dayah shukri cuba utk senyap sedikit lepas ini. insyaallah~~

Monday, December 26, 2011

bunga tali.. analoginya~

tidak ada lagi yg perlu dileraikan pada sebuah kekusutan.
kerana tali itu sudah putus.. 
putusnya, bukan kerana dileraikan.. 
putusnya kerana dikerat.. 
ya..
 tinggal aku sahaja yang mengambil tali yang telah dipotong itu dan membawa pulang dgn rasa sedih.. bakinya? 
biarlah dibiarkan terikat di ditu.. 
kalau sampai satu hari nanti, ia masih kukuh,
 mungkin.. 
si pengerat tali bakal datang kepadaku dan meminta tali yg masih ku simpan..
 tapi aku rasa,
 kemungkinannya lebih kepada tali itu bakal terlerai juga dgn sendiri 
kerana hilang sudah kekukuhannya. 
biarlah yang sedikit itu hapus.. 
biarlah yang sedikit itu pupus.. 
hanya aku yang mengangggap tali itu berharga..
 hanya tali untuk mencucuk hidung lembu. 
ya.. 
siapa juga yg inginkan?
hanya ada nilainya kepada seorang pengembala lembu
seperti diriku..
tidak bagi dirnya, seorang bangsawan, orang terkemuka...
kerana,
hanya si pengembala yang sedar..
 tali itulah yang menjaga lembu daripada lari selama ini.. 
tali itu.. 

ya. 

di situ aku pandang nilai harganya. 
tapi sayang, cuma aku..
kerana cuma aku si pengembala itu..

orang kata.. bunga bukan sekuntum..

aku,, 
ingin sekali mencari pengganti bunga itu, 
dulu.. 
tapi waktu cemburu.. 
dan sekarang bila dah layu, aku sedar.. 
kalau cari bunga lain sekalipun, 
bunga itu juga bakal layu.. 
plastik? 
xsecantik yang asli..

jadi biarlah..
 biarlah aku terus simpan tali itu sampai ia reput sendiri..
dan..
bunga itu juga..
jauh aku kelana, 
namun sepanjang perjalanan tak pula ketemu tong sampahnya..
di mana harus ku bunag sisa bunga dan tali ini?
tak..
tidak pula ingin membuang sampah merata-rata..
biarlah tangan aku sahaja yang kotor.. 
jangan seantero alam ini pula aku nodai..
tidak.
biarlah aku yang simpan segalanya :)

Sunday, December 25, 2011

thats it.

yeah. bnda yg aku tggu2 akhirnya berlaku :)

dear FRIEND.
thanx for that comfession, really, i do appreciate it a LOT :)

hahha. ya.. agak la sedikit sedih.. but, ehemm.. urm, ya. i have to accept it right?

so, this is for ya :)
thanks for everything.


:)

1 perbandingan

bismillahirrahmanirrahim, assalamualaikum wbt :)

untuk malam ni, jom kita buat 1 perbandingan..

korang ada pengalaman memancing? pernah tengok orang memancing?
pernah kan~

biasanya orang yang dapat ikan, takdenye yang akan lepas balik.. tapi kan, cuba korang fikir, agak2 nya, apa akan jadi kepada seekor ikan yang berjaya memboloskan diri setelah dirinya memakan umpan ? * cehhH * 
mulutnya mesti dah sakit sgt terkena mata kail. dan mungkin, perut dia gak dah rosak.. badan lenguh2, sakit gigi, sakit otot, ekor terseliuh.. kalo dah terlepas, adakah dia dapat jalani hidup dgn baik bersama ikan2 tersayang yang lain?? 

i'm very sure the answer is NO.

 ABSOLUTELY NOT!

pastinya kehidupan seharian ikan tu dh berubah.. sakit yang dia rasa.. 

so, apa yang nak dibandingkan? 

aku nak bandingkan keadaan ikan tu dgn sum1 yg terluka hatinya.
yes. dia boleh terlepas daripada situasi tersebut, tapi, sakitnya maish menyeksakan.

orang kata dulu, luka boleh sembuh tapi parut still ada, 

YUP. 

luka yang nampak dek pancaindera ya, boleh sembuh, 
boleh hilang parut, 
tapi ade ke produk yang boleh hilangkan parut kat hati?? 
ade? 
kalo ade kasi aku satu kilo.
 aku nak beli :)

fikirla.
 imbasla perjalanan hari kita.
 jaga tutur kata kita. 
jaga tingkah laku kita..
 adakah apa2 yang kita buat tu akan menyakiti orang lain? 
syukurla kalo orang yang kita sakiti tu bagitau kita yang dia tersakiti.
 tapi kalo tak? 
kita la yang sepatutnya berusaha muhasabah diri sendiri.. 

* tapi alangkah malang bagi mereka yang terang2 tahu dia menyakiti orang lain, tapi satu kata maaf pun tak terluah. huhu. abaikan mereka. teruskan dgn hidup kita. 

sedaya mungkin, 
elakkanlah dari menyakiti orang lain.. 
ingat, tuhan tu maha adil, 
sekali kita sakiti orang, kita sendiri tak tahu sebanyak mana kesakitan yang kita bakal dapat sebagai balasannya.

oke?

then, selamat berfikir :)

Friday, December 23, 2011

UPSET

ohmyGOD allahu rabbi.

awak, 
i dont KNOW what the hell is going on with U!

serious upset GILER dgn kamu. 

i thought that i'm the last person that u'll hurt, 
but......
oh my GOD!

look.
listen girl..
tak baik la buat macam tu.. 
ape reason kamu buat mcm tu?
jgn la suka nak main2 kan perasaan org

tolongla..

saya bimbang kamu akan dilukai lagi  teruk.
no.
even u do hurt me alot,
but i never want that to happen to you dear.

ya allah..
siyesly tak sangka.

nothing more to say..
it is just want you to know that

I AM REALLY UPSET WITH YOU GIRL..

KECEWA. 

SANGAT!!!


ohmyyYY!

ya allah. aduh aduh aduhhHHHH!
sakitnye T.T
siyesly this affect me a LOT.
wuwuuuuuuwuuuuu....

o allah.. 
sampai bila semua ni harus berlarutan? 
sesungguhnya aku xtahu jalan mana yg patut aku ambik. 
xtahu ya allah :'(

selama mana pun dugaan ini, aku redha..
cuma.. cuma aku harapkan KAU tambahkan ketabahan lagi ya allah..
aku xtahan..
aku tak kuat..
kuatkan aku...

amiin.

will I be better?

 another year will pass.  sekarang pun dah end October.  ah, i'm planning to get a new job. a fresh start. a better pay.  i wish.  tapi ...