Monday, April 30, 2012

apabilaa sabit nak betulkan parang.

kita selalu mengharapkan kita dapat hadiah.. tapi, adakah kita pernah memberi hadiah??
kita selalu mengharapkan orang berlaku jujur dgn kita, tapi, yang kita tiap2 hari berbohong tu mcm mana?
kita harap,, orang kasihankan kita, tapi kita berlaku zalim?
kita harap, orang gosok2 kepala kita, tapi kita g sepak terajang orang tu kenapa?
kita harap orang sayangkan kita, tapi kenapa kita benci dia?

kita je selalu nak untung. yang masalahnya, kita juga banyak dosa.. kita juga tak sempurna.. takkan kita tak boleh faham manusia lain pon sama.. kita manusia bukan malaikat.. semua orang boleh buat silap. siapa pun dia, apa jua pangkat dia.. positif, jadilah matang.... kalau kita kata orang bodoh, kita yang buat tindakan bodoh utk menyedarkan orang yang bodoh tu kenapa? kalau kira-kira laa , sape lagi bodoh dlm situasi ni?? ye, kita lah. kalau betul la kita ni cerdik, tunjuk la kematangan siket.. buktikan yang kita betul.. ini? kita nak kate itu najis, tak perlu la kita yg pergi cuit najis dan pegang najis. tak ke last2 kita yang kotor jugak? fikir laaa.. 

kalau betul kita nak betulkan keadaan, betulkan dengan cara yang betul, kalo kiita nak betulkan bnda yang salah dengan cara yang salah, boleh betul ke adik kakak abang tuantuan puanpuan ehh????

waduhh, jom, jadi matang jom!

Thursday, April 26, 2012

alhamdulillah

ya allah... ehem. uhukk.. terharuuuu nya rasaaaaa... aku tak expect utk naik mendadak GPA aku. sobsob.. yes, mmg target sem ni 4flat, since subjek sem ni siket nak compare dgn last sem n sem depan.. but then,,  GPA 3.82,, dgn hanya 2 subjek yg takdapat 'markah' 4, management dgn B-,, and kitchen,,naiklaa dari sem lepas yg dpt B, tapi sem-1 ni dapat A-. heh heh....

CGPA 3.68,, ada can takpayah bayar PTPTN ni.. wuuuuu.. usaha lagi dayah :)

TAHNIAH!

seriusly

tak pernah aku sangka, tak pernah aku nak jangka.. aku tak kenal pon dia.. tak.. takde la tak kenal sangat.. maksud aku, tak kenal serapat yang rapatt laa. but, bila macam terserempak dgn takdir,, bila macam secara tak langsung terkait dengan dia, rupanya kami banyaaak sangat persamaan. tak sangka kan?

tu la, dulu orang kate dunia ni kecik tak caye.

Tuesday, April 24, 2012

culinary challange?

assalamualaikum wbt~


hai.. hehe.. meh sini sap nak dengau citer.. semuanya pasal Food and Hotel Asia ( FHA ) largest food exhibition. sedikit sebanyak pasal bnda alah FHA ni kan,, kat exhibition tu mmg A-Z mmg cukup! start dari basic utensils utk kitchen and hotel, ke machine2,, barang2 memasak,, baju, apron, topi chef,, semuaaaaa ade. makanan takyah cakap ah! siyesly best!


hah?? competitionn? tak menang.. ceritanya??
okai. kami pergi ke sebuah politeknik di johor.. nama dan alamat dirahsiakan ye. kat sana, kami stay utk tumpang dorang punya kitchen la,, since kitorang event display je, bukan masuk hot cooking.. display ni maksudnya kitorang siapkan produk siap2 then g letakk je dekat tempat exhibition tu, then, judge akan datang n juri, then, kitorang punya produk akan ditengok laa oleh pengunjung2 exhibition yang aku tatau la berapa juta orang sehari-hari.. kitorang ssh nak masuk hot cooking sbb raw items ssh nak lepas imigresen.. hot cooking ni pulak, yang mcm pertandingan masak biasa2 laa.. sediakan bahan-bahan,, then,, masak on the spot. judge nilai daari cara mise-en-place *ataupun preparation* sampaii la rasa produk tu mcm mana.. display,, judge just tgk presentation je.. so, itulah yang kami join.. stress di awal2 sahaja~


masuk je kat poli tersebut,, masuk kitchen dorang.. yes, luas sedikit dari kitchen kami,, tapi tak best.. hehe. sebab,, chiller n freezer jauuuhhhh!!! ssh nak buat keje. kena berkejar ke chiller.. main chiller n freezer satuu je,, dlm kitchen dorang xde chiller n freezer.. ade tapi dlm proses pelupusan. i guess,, dorang dlm proses nk beli chiller n freezer baru kott. maybe. hurmm.. then,, kitchen dorang panass giler! ade kipas je and tingkap banyak2, xde aircond :(  then, yang paling kitorang taktahan, dalam kitchen ada tikus u! kitorang lalat pon takde.. so, precaution taken, every utensils yang kitorang nak guna, kitorang basuh giler2 dulu.. n air paip pon slow. tak best. mmg penat giler.. kitorang bertolak 14hb, sampai2 je tros unwrap, unpack barang2 kitorang.. susun2.. pagi esok, baru stat try buat produk.. kitorang masuk kitchen around 8am.. keluar awal sikett la darri kat uitm,.. keluar dalam pukul 9+.. biasa training masa kat U pukul 11malam baruu balik.. gtu la sehari-harian.. tu life before event laa.. kitorang start event 17apr..
so,, 16hb tu,, mati2 dah la buat keje.. masuk kitchen pukul 8pg, mise-en-place siket2, breakfast made by staff meat a.k.a kakak kantin *bdk2 kami jugak.haha* tros bekerja,, buat produk, tolong2 yang ade event 17 tu.. malam tu mmg kalut giler. dorang akan gerak ke s'pore pukul 3pagi.. so, sblum masa tu kena siapkan produk la. ngam2 pukul  3 pagi siap produk,, dorang tros tukar pakai chef jacket semua la, *takmandi oke* then tros gerak ke s'pore. kitorang yang tggl, stay kat kitchen, clear kitchen laa. pukul 4 baruu bole balik,, sampai bilik, basuh2 badan,, tdo. ya allah.. kalo kitchen kat U xnak mandi pon takpe tauu.. tapii, kitchen sini? gile melekit!! takpe, jgn mengungkit.. dizzy sgt2! underpressure byk harii dh kot.. start training yg 5hb apr sampai ke berbelas-belas hari bulan ni.. penat. esoknya, dgn berbekal tenaga tdo beberapa jam, masuk kitchen pukul 8.. aku mmg blurr mamai giler tau. bertahan.. tahaaannn sampai 3malam ni je.. pesan kat diri.. tapiiiiiiiiiiii.. jengjengjengggg~~ sampai ke malam tu,, aku kena panggil oleh lecturer trainer aku.. masa tu aku tgh buat foodtag. around pukul 8mlm masa tu. tiba2 aku kena marah!! aku taktau pon masa tu buddy aku *org yg tlg aku ade 2org, tgh buat produk aku* dia kata, u buat ape? aku cakap la, buat foodtag. teruk kena marah. dia kata, kenapa u bagi buddy u buat? patutnya u yang masak,, u yg kena tahu warna ape u nak buat utk produk u.. u decide macam mana u nak texture produk u.. foodtag2 2 buddy u la yg buat.. ni terbalik. YA ALLAH!! eh, siyes aku taktau dorang tgh buat produk aku tau! kalo aku tahu, aku pon tak bagii!! aku dh rancang dh aku nak masak semua! tapi kenapa dorang tak bagitau!!!! geram giler tau!! then, aku sakap, sorry miss,, salah saya. fine,. rasa nak nangis.. tahann je laaa.. aku tanya, apa yang dh buat. rupanya dh separuh dorang buat. macam sh*t! AKU NAK BUAT LAAA! xpe la.. sabarrr..


then,, aku masak the remaining tu. fine, salah aku, kenapa aku bodohh sgt sampai tak perasan dorang tgh buat produk aku! malam tu,, aku dh risau sbb takot sgt! produk dh siap. masak tipu2, sbb miss tu ckp xpe,, bole masak tipu. then, masa nak coating food dgn gelatin *utk bagi shine food n utk preserve food* tu lecturer yg ajak aku join comp ni tanya aku.. nak saya tolong?? aku ape lagii. org dh offer kan. then, dia tolong aku coat semua food. then, bila hampir siap, dia beliau offer aku,, nak saya tolong plating? ouh, siyesly mestii la nakk. dia pon srh ambik plate semua bagai laa.. masa dia tgk plate aku, ya allah dayah, ape hal ko punya plate ni?? kenapa sir? cap jari merata-rata.. sekali lagi ish! cop bukan aku yang lap pggan aku hari tu!! trainer awak tak cakap ke mcm mana cara pegang plate?? aku pon taknak cakap pape, dh hati sakit kan,, ade sir,, tapi saye yang lupa./. aku cakap, tapi suara dah tak keluar. ketahuilah, aku tgh sakit hati dimarahi ats salah org lain! dia pon tanya balik,, ape?? dua kali aku ulang. nak tahan suara jgn bagi dgr len ni. isk. sir tlg lap2 pggan aku.. then, dia srh aku buat bnda garnishing, deep fry kan itu ini,, aku buat la siket. bila dia tanya, bunga cili ade buat? aku kate, ade,, yang aku buat entah ke mana hilang,, tggl yang buruk2 yang org len buat. aku gerammm  giler.. sir,, xlawa la.. dia tgk,, kalo aku kate xlawa, dia kate hodoh tahap max la kan.. dia pon tanya, sape buat? aku sbut la org len.. mmg bukan aku buat kan. aku takut sir egt aku tak buat ape2. TT.TT . takpe. dia srh aku g ambik cili, sediakan dia air sejuk n chopping board dgn knife. dia tolong aku carve chili. oke. tension aku kena marah.. semua bnda aku buat tak betul dh. aku dh gelabah giler.. dayah,, buat keje cepat siket, ni dh pukul 12 u tau tak.. dayah, jgn la langgar bnda tu, jatuh.. dayah,, buat elok2.. siyesly tak tahan. taktahu bape kali dh nk mintak maaf.. masa tu ade sorang chef dekat hotel KL ni pon tlg aku.. maluuuuuuuuuuuuuuuuuuu!!! masa aku nak pegi ambik brgm dia cakap kat sir,, ko jgn la marah2 dia, nnti nanges. heh. aduhh. mmg aku nak nanges dh pon, tahannn je! dia tolong cover aku.. sobsob.. sampai satu tahap,, dia pon dah taktahan dgn ke-blurr-an aku, dia kata, dayah, u nak saya tolong u ke tak? aku mmg gelabah gila dh masa tu, kao dia tak tolong mmg aku dok n nages situ je, taktahu nk buat ape dh ni. aku cakap, sir, saya mintak maaf sgt2 sir.. tolongg la tolong saye,, dia pon,, kalo u nak saye tolong, tolong la fokus, fokuss! cepat siket. then,, aku taktahan sgt, aku mintak nak g solat. wuhuuu.. bila dia nak mix up bahan2 tu,, *sbb kan masa tipu* semua tak kena.. lagii aku kena marah.. ni ape? sayur lodeh. u masak tak? tak. kenapa? sbb miss srh. ni ape? acar rampai. u masak tak? tak.. sebab ape?? miss srh. ni ape?rendang ayam. kenapa warna dia macam ni? u takmasak jugak? aku geleng je.. dia pon geleng jugak.. saya tahu. saya tahu u nak jawab ape.. sbb miss srh kan? aku senyap. masa ni empangan mmg dh penuh, kalo dia tggi suara mmg aku dh nanges dh.. dia pon cakap baek2.. dayah.. saya tahu u masuk display. tapi taksemua kita boleh masak tipu u tau tak.. u kena masak, tak kira laa ape org cakap... now, g ambik pot, saya masakkan utk u. ouhh.. g la aku ambik,, dh ke masa tu gas poli tu abes. naseb bek kitorang bwk portable stove kitorang! dia masak.. dia tolong aku semua! plating semua mmg dia yang buat..
then, pukul 3,, tingtonggggg!! cepat2 g tukar baju,, aku takot,, mcm mana nak bwk brg2 tu,, mmg la bnda2 alah berkuah tu akan set*jadi keras* dgn gelatin,, tapi,, bnda tu semua tak set lagiii!! mcm mana kalo tgh keadaan dia tak betul n dia set?? matiiiiiiiiiii aku!! then, masak nak load barang masuk keta,, tiba2 sir td mintak brg aku masuk lam keta dia,, ouhh,, cpt2 aku angkat. tq sir! sampaii je kat sana,, dia tolong aku lagi, and as usual,, kena marah lagii.. food aku oke. tak set secara tak terkawal. tapi, bila bukak, tetiba bau masam.. ape ni? ohmyyy nasi basi!! tu laa.. katanya sir. dah taklarat nak marah aku gamaknya. timun aku,, dh warna kuning2.. ish, dayahhhh dayahhh.. sir,, terukkan saye? takpayah dia jawab, aku tau mmg aku teruk TT.TT


so, agak2 korang laa kan,, dgn plate tak sama,, dgn nasi bau basi, bole menang ke?? sure la takk. aku bersyukur sgt bleh join this international event,, this competition.. tapi aku terkesan.. terkilan,, sbb xdpt buat yang terbaik.. terkilan sgt even tak sempat nak say thanks for the last masa compt tu kat chef2 yg tolong aku tu. mmg la jumpa lagi,, tp xkanlaa tetiba nak ulang sejarah lamaa kan.. ish ish.. itu la critanya..


kitorang join 10 event, bawak balik 5 medal,, satu silver 4 bronze, kategori tapas je yg dpt silver.. yg len kalah~ itulah ceritanya.. ape yg aku takut, ialah aku takut ade lecturer yg terasa hati dgn aku. sbb yg tlg aku lecturer len,, so, last min tu aku pakai pndapat dia laa sbb kan dia yang tlg aku,, xkan nak berkeras kan.. takot beliau terasa hati.. n maluuuuuuuuuuuuuu sbb rasa macam lembap giler --'


pape hal,, event tu pon dgh habes,, n banyakk giler pengalaman dapat plus minus sebuan kena kurung dlm kitchen,, utk next,, aku pon taktau sama ada orang sudi tak lagi nak ajak aku join competition culinary next time.. aku kan bdk foodservice, bukan bdk culinary pon TT.TT


we'll see. so, would like to thanks all.. itulah ceritanya.. last word : MALUUUUUUUUUUUUUUUUU!


ma'assalamah :)
*pheww pnjg giler! tabik pada yg sudi baca smpai habes, n sorry utk typim2 error :D

Monday, April 23, 2012

xda mood lahh

assalamualaikum~~ egt nak bercerita ttg FHA hari tu, tapi xde mood lah. plus xde masa lagiiii.. len kali ya :)

Friday, April 13, 2012

hey~

assalamualaikum ~~

alamak~~ lama giler x update blog, sory . bz weyh. ni pon curi2 on9 dlm kitchen :P
anyway guys, wish me luck, FHA Culinary Challange 2012, event aku 18 april.. wish me luc.. esok nak bertolak ke johor,, masuk pulang hari ke s'pore.. siyesly takot. doa2kan aku baik2 saje ye~~

*ape lagi yg menggembirakan selain lecturer ugt nama kita n wosh gudluck kat kite masa kita tgh tension?? huhuu~~

**sape2 rindu aku tahan dulu ye. HAHA>> riak~
jumpa len kali kita siter byk2 ye~

GTG~~

Saturday, March 31, 2012

orang tanya

hey, oke?

:) oke,, alhamdulillah..

nampak macam sedih?

urmmm... mana a.. ade la siket :)

siket? nampak macam banyak je?

takpe kalo banyak pun.. 
selama ni dah lama rasa bahagia.. 
and, kalo lepas semua ni, sakit ni tak bermakna lagi.. 
bahagia sekali lagi.. worth la kot even kalo skang ni sakit giler2...

kenapa?

:)

laahh,, orang tanya senyum pulak..

.............................

taknak crita?

dah puas bercerita.. taktahu dh ape lagi nak cerita.

ooo.. urm,, susah ke?

kalo senang dah lama settle.

ssh sgt ke?

:)

cuba la buat sesuatu..

nak buat ape lagi?

ape yang takbuat lagi??

:)

urm.. kenapa takleh biarkan je semua ni?

orang lain tak faham..

macam mana nak faham kalo xbagitau..

ape rasa bila hilang tempat berbicara, tempat bercerita, 
tempat mengadu?

lah, orang lain ramai lagi?

orang lain taksama.. orang lain selalu sibuk.

kau pon sibuk?

tu aku kate orang len tak faham.. 
dah laa, takpayah tahu. 
aku dh kate, orang lain takkan faham.

kenapa taknak fahamkan?

sebab tak mungkin orang lain akan faham..

mana kau tahu selaagi tak cuba?

sape kate? 
aku takcakap bnda yang aku tak try lagi.

sape yang takfaham?

takperlu tanya sape yang takfaham.. kau pon takfaham jugak kan..

tapi, ko baru crita sikit?

dah tu nak citer ape lagi? kalo betul kau boleh faham,
 sikit mana pun aku crita kau akan faham.

tak aci.

dah la... cukup la.

tgk tu,, pastu kate hilang tempat itu la ini la.. 
bila ade org nk ganti, gtu pulak..

tgk tu, kan aku dah kate orang lain TAKKAN FAHAM. 
TAK SAMA.

apa yang tak sama sgt tu?

cara kau mendengar.. takkan sama. takkan ada yang sama.

tapi,,

listen,, 
aku hargai kau sudi bertanya.. aku takde masalah nak meluahkan.. 
tapi, aku lagi hargai kalau kau tak bertanya kalau aku kate aku taknak bercerita... 
ya, mmg takkan sama semuanya.. 
tapi, aku tetap hargai orang2 yang ada.. 
sebab tu aku mintak kau faham.. 
kau boleh jadi kau, aku hargai diri kau. sangat hargai..  
aku hargai semuanya.. 
and aku lagi hargai kalau 
kau boleh CUBA faham kalau aku kate aku still nak teruskan semua ni.

....................................

i'm sorry..

neva mind.. sokay..

Friday, March 30, 2012

FHA-CC

bismillahirrahmanirrahim..


maka tersebutlah kisah beberapa hari inii.. its all about : FHA2012 CULINARY CHALLANGE > bersempena dengan ASIA'S LARGEST INTERNATIONAL FOOD AND HOSPITALITY EVENT- FHA-


oke now aku dah boleh terima kenyataan sikit2 yang memang aku yang akan jadi antara wakil UiTM untuk join dalam competition tersebut. ouh myy~ sebelum ni, agak takot nak taruh harapan segala bagai.. takot2 last minute tak jadi *but then still taknak kate ape2 selagi aku tak jejak sampai ke tempat kejadian nanti*


hari ahad kuar buat paspot dengan segala macam jenis dugaan yang menimpa masa nak buat paspot dan akhirnya khamis semalam siap jugak paspot tu.. ambik paspot, egt nak g jalan2 melawat pasar malam dungun ni.. sekali,, hehe,, kena panggil menghadap sir. maka terpaksa pulang menghadap sir~


sir terangkan sal competition tu.. ouh, rupanya yang aku masuk ni utk food display.. so, art tu yang lagi penting.. dorang tak rasa ape rasa makanan kita, osem n perfect ke tak.. cuma appearance food , presentation food kena lawa, cukup portion,, cukup semua aspek2 laa.. so, kalo nak banding dgn benda2 len, maybe yang ni la yang paling senang and simple.. oke la utk beginner kan :)


mula2 tu sir macam nak aksi aku srh buat utk tapas  , tapi dia macam kompius.. last2 aku dpt asian meal. nasib bek~~~ tapas susah siket. wuhuuu~ nak tgk tapas lagii dekat : ni contohnya : klik je


but still takott. adehh! 
#sebab aku bab2 perfectionist dlm shape makanan, texture ni la yang paling aku takley bla nye. nk garnish, nak set up plating.. aduuuuu.. international punya comp lagii.. ish. tak yakin diri pulak ade.


sedikit sebanyak ttg competiton, aku punya slot ni laa kan,, class 7 under individual challange * dia ade banyaaak punye class, sampai 12 kalo xsilap* iaitu asian meal.. so, kena prepare dish laa.. mknn asian, fullset. ade main course, seafood, meat items semua2 lah. then, plating utk di-display.. sediakan hot, tapi utk cold display.  
hmmm~ 
gtu je la yang bole crita stakat ni. hehe. yang len2 kita balik storymory later eah. 


pape pon, yang menarik sal ni, ofkos la setiap participant akan dapat sijil.. 
utk medal pulak, dorang tak limit, dah pon competitors dari sluruh alam kan.. mesti la ramai.. 
so, penilaian dorang, asal cukup markah, sampai dorang punya target berapa utk gold, berapa utk silver n berapa mata utk bronze, so, sape2 pon akan dapat la dat medal :)


nice rite. hehe..


aishh,, debaran dan kehangantan makin trase la pulak. 
dah check sir punya emel, training dari pukul 9pg ke 10 malam. 
mak aii. 
tapi, kemungkinan sir buat shif la kott.. 
sbb ramai kan, kitchen pulak kecik.. hmmmm~ entahla..

Tuesday, March 27, 2012

maka bermulalah..

tenenengggg~~*music background*

maka esok, insyaallah bermulalah episod menghadap priuk belanga!

takhabes2 aku nak pk yang bukan2 esok..

bila pk,, esok kang aku g, kitchen tak bukak.. penat2 jalan,, tetiba kitchen kunci, and bila call sir, sir pon kate : alamak,, saya xde kat kampus la.. xyah masuk training la hari ni,,,

err.. nauzubillah..

lagi, lagii aku tringat sir cakap hari tu,, dah ada bdk2 under lecturer pompuan sorang, yang akan stat training awl.. aku pon risau, haiah. lecturer tu banyak punye garam bekem garang laaa. aku ni pukak buat keje xperfetc lagii.. since aku bdk foodservice bukan budak cullinary, so, msh byk skill2 len yang aku tak diajar seperti bdk kulinari. adehh.. kang mati aku kalo kena marah..

adeh. dish dish! pegi men jauh2 la andaian2 buruk,, papepon, esok tetap akan masuk kitchen! esok, rabu.. then khmis kalo masuk pon half day je la... nak gi mbik paspot! yeayy~~

then, jumaat sabtu ahad isnin.. 2hb bertolak ke pulau perhentian~ yiiiiiiiiiiiiiiiha!!

then bila balik, masuk kitchen balik. hikhik~
mase kejap je skang ni, then, habes semua2, balik pahang~ yeaayyyy~ nak g jalan2 taman negara . yeayyy~~

pastu BALIK RUMAH~ double triple YEAAAAAAAAAAAAYYY~

eh, ish,, merancang jauh pulak! --'

kbye

Monday, March 26, 2012

aku.kamu.DIA

seorang manusia mungkin boleh kata dia faham manusia lain, 
hakikatnya, dia tidak akan pernah rasa apa yang manusia lain rasa.. 
ya.. situasi mungkin sama, 
tapi kenyataannya itu hanya sama, tapi tak pernah jadi SERUPA.

****************

kesimpulannya, 
manusia lain tidak akan pernah faham situasi kita. 
apa yang kita lalui, itu yang kita rasa. apa yang mereka lalui, 
itu yang mereka rasa. mereka tidak akan pernah merasa apa yang kita rasa, 
begitu sebaliknya... 
kita juga tidak akan merasa apa yang mereka rasa..

****************

maka dengan itu, kita janganlah marah jika terasa dihukum dgn tidak adil oleh manusia lain... 
usaha kita, hanya kita yang tahu setakat mana.. 
mereka mungkin  melihat kita berusaha, tapi mereka bukanlah yang maha melihat.. 
mereka mungkin tahu apa yang kita lakukan, tapi mereka bukanlah yang maha mengetahui..
mereka mungkin boleh mendengar, tapi mereka bukanlah yang maha mendengar. 
mereka mungkin boleh faham, tetapi mereka bukanlah yang maha memahami :)

*****************

hidup ini terlalu singkat untuk ditangisi.. 
dunia ini tidak berbaloi untuk ditumpukan perhatian untuk mengejarnya... 
penat lelah kerja dunia tiada labanya andai tidak disertai tulus ikhlas keranaNya..

******************

hidup yang abadi tujuan kita. 
ALLAH, peneman kita, usah diragui setianya.
usah dipersoal takdirnya. 
segala yang berlaku, baik buruknya, segala terangkum dalam perancangan abadinya. 
kita, cuma perlu ingat dan jangan pernah lupa,, 
kita hanya manusia, taraf kita hanyalah HAMBA.. 
apa jua yang berlaku dalam hidup kita,, 
serahkanlah kepadanya

****************

masjid annaim

ehem. masjid annaim.. bukan masjid kat simpang 4 area hotel pasifik kat kelantan tu.. tapi masjid kat sekolah terchentaa : SMKA NAIM LILBANAT. sekali dgr macam grand kan.. sekolah org len, surau je.. sekolah aku dulu, perghhh masjid~~ cop,, kenapa aku pilih nak citer sal masjid? sbb ni la atr tempat2 yang kenangan terbesar masa sekolah dulu selain bilik interaksi dan medan tarbiah *tempat perhimpunan*. 


kontroversinya masjid annaim apabila selipar masjid selalu hilang, ust taktahu nak buat macammana kitorang ni budak2 pompuan.. biasanya, majlis2, and sumtimes kelas wat kat masjid.. and, kem2 anjuran badan dakwah dan rohani ( BADAR), biasanya kuliah2 maghrib ni kat masjidd la kan.. so, kem, peserta tak seramai student asrama, just insan2 terpilih.. so, byk la space kosong dlm masjid since masjid skul aku besarr la jugak.. jadi isunya, apabila lumrah perempuan yang period. *hihiiii* so, jadii la konflik : saye xleh masuk ustazah,, kea org period xleh masuk masjid.. nah. hehe.. ni laa atr masalah terbesar, tapi takpe, dah settle dh masalah tu~ hehe..
# jawapannya ialah : selagi yakin x'bocor dlm masjid, silakan masuk :)  #


dulu, dgn kuantiti student asrama yang 600++ , memang padatt giler la masjid.. nak solat, mmg muat, bahkan ade je lagi space kosong setakat 600 org tu.. tapi yang masalahnya, masjid ni panas, xde aircond macam masjid telipot...pompuan dgn telekung.. nak dok dlm masjid pulak lamaaa.. 
kitorang punya schedule, bdk2 mula masuk masjid utk ready maghrib after 6, biasanyapukul 7.10 mlm nama student akan kena ambik laa ngan AJK masjid. dah sampai masa lewat masjid. pengecualian sampai pukul 7.15 kepada bdk2 kawad, ataupun yang ade aktiviti koko ptg..  sape2 yang 3kali sebulan dia lewat masjid, maka akan kena denda la , masuk rekod disiplin.. atr benda penentu dpt asrama ke tak next year.. hmm~


 bagi ahli2 badar pula, naqibah dan ajk masjid,, bahagi tugas la.. everyday.. tugas kitorang, kalo ajk masjid f2 *kitorang punya sekolah, takde walau satu jawatan pon utk bdk form1* kerjanya keceriaan masjid, habes isya', dorang akan clearkan masjid,, susun baik2 sejadah la biasanya,, part len clear je.. 
then, biasanya weekend, dorang akan basuh serambi masjid,, beranda,, tandas masjid,, tempat ambik wudhu', sapu karpet masjid guna LIDI, sbb vakum xleh harap slalu rosak, lap tingkap.. buang sawang2... 
so, masjid sekolah kitorang bukan cleaner yang cuci, but in fact,students, ajk masjid f2. 


ajk masjid f3 pulak, akan ambik tugas jaga pagar. bukan pagar masjid pon, pintu masuk masjid. hehe. sekolah kitorang ade baaaaaaaaaaaaaaanyak laluan masuk ke masjid. semua ade 4 pintu masuk. 
so, satu pintu satu orang akan jaga utk ambik nama student lewat. 
then, f3 dah stat ade naqibah... kalo ajk masjid jaga pagar, naqibah f3 pulak akan ambik alih bacaan alma'thurat.. kitorang, pukul 6.50 dlm masjid, dah ready berwudhu'dan masa tu stat majlis harian di masjid dgn baca alma'thurat sama2, di-lead oleh naqibah f3.. 


usai ma'thurat,, tggu azan maghrib dgn berzikir, pon di-lead oleh naqibah f3..masa tu, biasanya bdk2 prefer baca quran sendiri2... kalo yang tak baca quran, akan ikut la zikir kat depan.. # iklan # masa ni la, aku suka duduk2 dekat2 dgn kwn2.. kite pon bace, tapi sambil2 baca quran,, dgr dorang bace..  aku igt lagi macam mana amnah baca quran.. macam mana sihah baca quran.. tirah bakhiar.. mizah... zati J.. nah.. yang tu orang2 yang suara2 emas la tu.. sllrppp! rindu,, bilaa la pulak nk dgr dorang mengaji.. huhuu~~ # iklan tamat #


back to the topic,, paling lucuu dulu, bila bertugas kat depan,, kdg2 lost tak tahu nak baca zikir ape.. magine la, ma'thurat dlm 7.10 laa paling lewat dh habes baca dah.. dah tu nak tggu maghrib, in fact nak tggu stat solat tu, maka yg f3 ni pon resah gelisah la.. kadang2 tu, kalo awl2 tahun, xde experience kan kat depan.. takot ehh nak pgg mic, nak berzikir srh org ikut. haha.. ade yg malu sbb kate suara taksedap. haha. macam2 laa. kalo buatnya imam bertugas tu lambat, haihhh. hilang arah dh pulak. hihii. 


then, lepas masuk maghrib, bertukar la, habes la shift naqibah f3.. 
naqibah f4 n ajk masjid f4 pulak akan ambik alih.. solat maghrib, dgn zikir dan doa,, solat hajat, baca quran sama2 then tazkirah. NAH. hahaa.. lagii mencabar yu! 


maka, jadual tiap2 tahun akan kuar la.. setiap hari, biasanya 3org akan bertugas... tugasnya : jadi imam utk maghrib, lead bacaan alquran, ikut surah2 yang ditetapkan dan solat hajat.. tazkirah dan imam isya'. episod sedihnya apabila partner kita bertugas ni semua period tggl kite sorang je. haha.. mmg kalutt ah ank cari org cover.. walawehhh.. cerita tugas naqibah f4 laa yang paling macam nak tergelak sorang2.. 


kitorang, bila solat jemaah semua pompuan ni, kitorang mmg baca kuat2.. sama laa macam imam2 yang solat jemaah kat msjd2 biasa.. hah.. nak stat solat tu mula la gelabah.. nak baca surah ape la.. nak bawa lagu, ataupun cara bacaan macam mana la.. siyesly lucu. hihii.. 
ade tu, bila dah stat solat, pakai mic kat telekung, pap jatuh.. pakai2 jatuh, ade tu xleh pgg mic dh,, nak pakai kat tdg tu pon kawan sebelah yang pakai.. stat takbir, oke.. bila baca alfatihah, hahhh,, ade yag suara bergetar, bukan sebab burdah tapi sbb tgh ketar. haha.. 
ade yang pakai je mic tapi entah kenapa, sayup2 je dgr. hahah.. ade tu, bila sujud, nak qiam balik, pap,, terpijak tali mic, dumdumm,, mic tercabut. haahha. maka,, seksalah orang belakang xdgr imam. hehe.. adooyai~~ ade tu, usai salam ke kiri, tunduk bawah tros cabut mic kasi kat kawan kat tepi,, taknak zikir, taknak doa sbb dh separuh mati jadi imam.. 
hihi. biasalaa.. atleast ade pengalaman. ade jugak yang bukan naqibah, tapi request nak jadi imam... hoiii~ lagiiii la kami suka kalo ade org nak jadik imam! nak gain experience katanya :D


yang aku igt kontroversi pasal imam ni macam2 la.. ade yang nervous sgt sampai tros g bace surah, xbace alfatihah. hihii.. ade yang salah wakaf.. ayat last alfatihah tu,, dia berhenti sebelum waladh-dhaaaaaaaaaaallin~ tu. isu. kecoh se-asrama apabila imam tu ibtida' balik situ.. 
malamtu, tiba2 announce semua yang solat jemaah kena solat balik, sbb alfatihah tak sempurna, tak sah solat. masyaALLAH.. masa tu mmg kecoh.. then , kena perli dgn ustaz. hihi. ustaz kate ape : ape imam xleh defend diri sendiri ni.. awok gak,, apa masalahnya.. wakaf disitu cuma mencacatkan alfatihah... bukan sampai tahap membatalkan solat.. cuma tak digalakkan.. 


bila ustaz kate gtu, semua macam aaaalaaaaa.. haha... si imam pon, legaa la.. haha..


then solat hajat dgn baca quran ni xde la ssh sgt,, solat hajat ni kan xperlu baca kuat, cuma ready doa je nak baca doa ape lepas tu. hehe.. baca quran pulak, xde masalah nak lead bdk2 ni.. kitorang, dah ade tone dan rhytheme *gtu ke ejanya?? *  sdiri baca quran.. mana ayat panjang mmg fix dah kat mana nak berhenti, kat mana nak mula.. biasanya, yang lead baca quran ni just stat kan dgn buka majlis, stat baca bismillah utk alfatihah, so, masjid pon bergemaaa laa dgn suara beratus2 org mengaji bersama-sama. 
waahhh.. tu yang paling sronok tau!


lepas tu, baca doa abis ngaji same2... ahh.. rindunye~~~


lepas tu, tazkirah, 
NAH. lagii satu cabaran. bagi orang2 yang petah xpe la.. yang baru nak belajar, aduhh nak bagi tazkirah kott.lamaaa gap maghrib isya' tu, nak penuhkan gap tu, masyaALLAH.. haha.. 
dorang yang bertugas, suka, bila masa tu, ade exco asrama yang nak bercakap, nak sampaikan maklumat atau exco ambik masa tu nak tegur atau nak sound bdk2 *aku la tu dulu suka marah bdk2 ni, hehe,, pisss* ade yang kertas terketar-ketar.. yang suara tersekat-sekat.. yang bila mic kat mulut je, turun balik.. yang bdk2 len kat depan ni, mula la nak kenakan.. dorang tolong gelakkan sebab terhibur,, tapi tu yang fun, bila tgk bdk2 ni try nak support org yang kat depan utk bagi tazkirah.. dorang lagii pay attention kalo yang jenis yang terketar2 ni,, sbb ape? satunya sebab taknak lepas peluang nak tgk part mana yang lucuu. hahaha.. *aku la tu* 


then, tamatla... dgn solat isya'.. abes solat isya' salam2 semua... 
then masuk prep..


tggl la ajk masjid f2 yang akan kemaskan masjid~


hakikatnya dalam ramai2, naqibah f4 je yang ade chance nak lepas tugas, iaitu bila warden yang bertugas ialah ustaz atau ustazah, maka, imam dan bagi tazkirah pon warden la buat. hehe~


pape pon,, rindu sgt2 masa2 maghrib-isya' kat skolah dulu~ 
kemeriahan kat masjid masa maghrib isya'..
 weekend kat asrama dgn qiamullail... 
usrah pagi2 kat masjid... ohhh~ rindu!


*yg paling rindu, nak berleter kat bdk2 ni, tak kire la kat masjid ke kat medan tarbiah.. 
yang paling besar kerinduannya ialah pada kata kuncinya : 
rindu semua MIC yang ade kat bumi naim. hahah. 
ohmyy giler mic! hiii..


oke, panjang giler.. best kan mengimbau memori?? hihii~


k la,, thanks for reading~~

will I be better?

 another year will pass.  sekarang pun dah end October.  ah, i'm planning to get a new job. a fresh start. a better pay.  i wish.  tapi ...