Sunday, August 11, 2013

hasad dengki

benda ni la yang menjadi pemula pemusnah hidup manusia dalam dunia ni kalo korang nak tahu.
takpela kepada mereka yang tahu 
tapi dengan harapannya janganla tahu saje, maka amal-amalkanlah

semua orang ada perasaan dengki.
tapi itu bukanlah persoalannya.. 
persoalannya, macam mana kita kawal dan guna perasaan tersebut
bagaimana nak bezakan, masa mana perlu di layan
masa mana perlu diabaikan rasa tu..

aku risau..
dunia sekarang ni xkenal sape..
anybody tend to destroy us because of this.
macam-macam cara.
macam taktik.
kadang-kadang depan mata
kadang-kadang orang yang tidak kita sangka

maka sebab itulah aku cuba ajar diri aku bermula sekarang
jangan terlalu mempercayai orang lain..
aku naik market siket harga kpercayaan aku.
sape yang kaya dengan budi bahasa saje boleh beli.
nah..

serik.


dunia semakin melampau.
*alaqah makaniyah

Tuesday, August 06, 2013

entry raya

Assalamualaikum peeps :)

sedar tak sedar ita sudah tiba di hujung Ramadhan.. ikutkan kalendar, esok sehari je lagi kita akan berpuasa dan lusa maka tibalah hari Raya.. bila sebut tentang hari raya, macam-macam pula la ertinya kepada kita semua.. tapi yang pastinya, apa erti sebenar hari raya?

dipanggil eidul Fitri, dalam bahasa arabnya, yang mana bahasa melayunya maknanya lebih kurang bunyinya satu perayaan yang meyambut kita kembali kepada fitrah. fitrah ape? nah, berkesinambungan la daripada Ramadhan, di mana kita semuaaa tahu Ramadhan ni merupakan satu bulan yang lebih sinonim dengan panggilan pesta ibadah. Allah azzawajalla tutup semua pintu neraka, Allah buka seluas-luasnya pintu Syurga. seksaan di kubur di hentikan seketika. pahala amalan berlipat ganda.. dan satu malam pula Alla anugerahkan malam Al-Qadr, di mana jika malamnya itu disinari dengan cahaya ibadah maka hamba itu akan dianugerahkan pahala beribadah seribu malam. subhanallah. sudah lepas atau belum malam alQadr, wallhua'alam. semuanya rahsiaNya..

nak dicerita, bila dah tumtamtumtam pahal banyak semua, pastinya sebulan Ramadhan jika digunakan sebaik mungkin oleh hamba yang bersyukur, maka melayanglah segala dosa-dosa, meningkatkah pahala amalan.. maka setelah sebulan, kembalilah manusia kepada fitrahnya, suci bersih daripada dosa dan noda... dan kita juga tahu dan diberitahu bahawa dibahagikan Ramadhan kepada tiga bahagian, pertamanya rahmat, di tengahnya keampunan dan terakhir fasanya pembebasan daripada api neraka. semoga kita berjaya meraih kesemua segmen dan berjaya sebagai produk Ramadhan paling berkualiti, iaitu seorang mukmin yang bertaqwa, in shaa allah~

saya tertarik kepada tweet seorang kawan, si S, lupa dah ayat sebenar dia, cuma maksudnya, kenapa lagu-lagu raya semua sedih. sepatutnya lagu raya dan hari raya di sambut dengan kegembiraan, kerana kemenangan kita dalam menempuh dugaan dan berjaya menahan hawa nafsu. kejayaan kita kembali kepada fitrah insah yang suci.. kalau diperhatikan, takbir raya di Malaysia ni pun sayuu saje nadanya.. cuba Utube dengar takbir raya di tanah-tanah arab. feel nya takbir tu ade, tapi dia lebih kepada hibanya menyambut sebuah kemenangan. gagah bunyi lontaran suaranya. lain lah.

bukan niat nak kondem style Malaysia, cuma lagi la eloknya jika kita laungkan takbir raya dengan megah dan bunyi gagah, supaya seantero tahu bahawa kita umat Islam sudah berjaya. kita kembali kepada fitrah kita..  faham kan? jangan salah faham sudahh~

dan satu persoalannya, perasan atau tidak semakin hari ketenangan dan kesyahduan akhir Ramadhan, kehangatan Aidilfitri makin pudar. cuba ajak diri kita, muhasabah..

jika saya umpamakan kehangatan dan kemeriahan aidilfitri terasa bahangnya kerana kita benar-benar menyambut kemenangan kita menempuh sebulan Ramadhan dan kejayaan kita kembali kepada fitrah, adakah bahang aidlifitri sekarang tidak terasa kerana kita gagal menjalani dengan jayanya sebulan Ramadhan? adakah sia-sia Ramadhan kita atau bagaimana?

tidak perlu untuk orang lain menjawab persoalan itu, cuma yang perlu, kita tepuk dada, tanya iman sendiri...

salam akhir Ramadhan, salam Syawal :)

Saturday, August 03, 2013

menunggu dipinang

haa, mula la tu pandang buat muka eksaited ragu-ragu nak tahu citer hott kite la tu..hahah

pasal memang suka cari kebenaran, tapi kebenaran tak pernah cari pasalll *papazola*

hah. aku saje je cari pasal buat tajuk macam tu. orang kate, main saham kena bijak..
HAH!
haishh.

tapi cerita sebenarnya, bukanlah nak bercerita pasal aku dok tunggu orang masuk minang *betul juga tu sebenarnya* tapi nak cerita kes-kes dan kesalahfahaman dan ketidaksedaran yang  berlaku dalam kalangan masyarakat manusia zaman ni haa.

bila ada yang sebut, sudah bertunang umur 20tahun, haa mula mentaliti masyarakat melayu bercakap-cakap gatal la gedik la itu dan ini.
lah, kesah pulak kan?
yang budak remaja sekolah-sekolah tu dok bercintan cintun tak cakap ape pulak.
haiyaaa..

hurm?
kenapa nak disamakan?
kerana erti sebenar bertunang (atau meminang) sebenarnya mengikut agama ialah apabila seorang lelaki dan perempuan bersetuju untuk memulakan langkah pertama dalam menuju sebuah pernikahan.
alah, ayat senang nak kate sebagai analoginya ialah apabila budak-budak sekarang ber-kapel la.

kapel sehari nak gebang sekampung,
panggil papa mama,
aiyaa kenapa tak panggil atuk nenek :3 ?
kan lagi swit, nampak siket macam pernikahan kekal sampai tua.
hehe. gud idea tak?

dan satu perkara yang disebut oleh Nabi S.A.W,
dari Ibnu Umar R.A, dari Nabi SAW, sabdanya : janganlah kamu menawar/membeli barang yang sedang ditawar/dibeli oleh saudaramu (sesama islam) yang lain. dan jangan pula kamu melamar perempuan yang sudah dilamar saudaramu, melainkan setelah mendapat keizinannya. (HR Muslim, n0 1460)

tapi rata-rata sekarang ni, bukan setakat pinangan tunangan orang, bini orang pon nak kebas lagi.
isk. sadis.

okay bukan tajuk tu yang kita nak cerita.

nak ceritanya, ramai yang tak sedar, mereka sudah mencipta hubungan hubungan.
tapi dalam keadaan  tidak sedar dan tidak tahu.
persoalannya sah ke tidak.
hurm, kes yang macam nikah kawin tunang ni takpayah niat.
kan??

pastu korang rasa kan, yang budak-budak kapel, pastu belum clash ni, pastu ade laa datang sorang laki pulak nak try line ejas 'awek' orang lain tu kiranya macam mana agak-agak??
dikira tak melamar perempuan yang sudah dilamar saudaramu, yang dilarang dalam hadis di atas??
*or vice versa*

hurm...
hah, sebab tu la aku tak pernah setuju bila ada orang ajak-ajak offer nak kapel ke ape, kalau individu tersebut aku ragui kesungguhan dan kalo dia takde halatuju dalam kata-kata dia tu (except kalo mmg konfem serius dan aku berkenan juga ) sebab nanti kang tak pasal-pasal datang si mr.perfect aku melepas pulak. eh,

dah, sebelum start mengarut lebih mendalam lagi baik kita cakap macam ni :
sekian, terima kasih

*buruk noo cara kau end post dayah. --.


waiting for mr.Perfect, eh..

saya kira post ini bakal menjadi satu post yang agak kontroversi dan sedikit merbahaya jika di baca oleh individu-individu tertentu, yang mana saya lebih selesa untuk tidak memberitahu siapakah individu-individu tersebut.

dulu, semasa saya masih muda-muda lagi, saya sering mendengar, ada orang kata, bila kita menginjak masuk ke umur 20 tahun, kita akan mula berfikir untuk berumah tangga, makna katanya akan mula berfikir, dengan sape mahu nikah. pada masa itu, saya sangat tidak percaya. hah ha.

namun, ternyata, belum pun genap umur saya 20 tahun, masuk je ke tahun ini, yang mana 29 ogos *promote n remind semua ttg bday sdiri sebenarnya* nanti genap la umur saya 20 tahun, saya sudah terfikir, maksdnya dengan lebih serius, agaknya siapa yang bakal menjadi suami saya.
aduhai..

secara jujurnya, kalau diberi pilihan mahu fikir atau tidak dengan topik ini saya lebih rela memilih untuk tidak memikirkannya. kerana apa? kerana ia satu perkara yang sangat menyeksakan *peh ayat rasa nak lempang*. sebab jadinya saya terfikir, apa maknanya menjadi seorang isteri. saya pernah membaca beberapa buku, yang membandingkan lelaki dan perempuan, yang mengajak masing-masing saling memahami dan tidak la saling menyalahkan satu sama lain. antara buku yang saya pernah baca, why men dont listen and woman cant read maps, yang mana buku nya lebih kurang dengan lagi satu buku bertajuk, men form mars women from venus, itu yang utamanya dan ada lagi beberapa buku lain. di awal tahun ini pula, saya tertarik untuk membeli dan membaca buku bertajuk sebelum aku bernikah.
jadi bila dicompile kan semua, saya jadi nampak bagaimana perjalanan hidup di masa depan. dan berikutan itu, saya menjadi takut. takut untuk menempuh kehidupan yang akan datang. di sogok pula ketakutan tu bila tgk movie-movie yang dorang buat daripada novel islamik, macam ayat-ayat cinta, ketika cinta bertasbih, warkah cinta berbau syurga, pastu muvi daripada novel biasa, SSID la, setia hujug nyawa laa.. hoh. macam mana?

takut bila memikirkan siapakah yang bakal menjadi peneman hidup saya di masa akan datang. betul takut. pernah ada yang bertanya, bagaimana seorang calon suami yang saya mahu. kebiasaannya, saya cuma jawab secara berseloroh mahu itu ini dalam hakikat sebenar mahu melarikan diri daripada menjawab soalan tersebut. yang mana secara jujurnya di pihak saya, saya tidak mahu demand lebih-lebih. kerana saya sedar, saya juga tidak sempurna. cuma cukuplah Mr. Perfect saya itu cukup solat puasanya, tahu mengaji, boleh menjaga saya dunia akhirat dan terima lebih kurangnya saya. itu dah cukup perfect. :)

bunyi macam dah senang namun hakikatnya yang ini pun susah dah nak cari sekarang.

sebab itu, kalo dapat, saya janji *tiru gaya kapel seminggu*, selama lamanya.
heh. mintak maaf la adik kapel seminggu, termengutuk pula ^.^v

okay. sebagai penutupnya, harap tidak ada yang salah faham. tambah-tambah lagi dengan gosip liar yang classmate saya buat baru-baru ini. sedang elok masa dorang buat gosip tu mood tgh di awang-awangan pasal lain, so, jangan nak kait-kaitkan hal tu dgn hal ini okay. heh heh ;) *tetibe jadi gedik mintak pelempang jugak si dayah ni*

sebelum lagi teruk merapu baik i wish u and uols happy iftar ;) ;)

Friday, August 02, 2013

daSh

ramai antara rakan-rakanbaru aku yang pelik bila aku guna nama daSh,
oii oii, dah lama kott aku pakai nama tu!
owh ya! lupa pulak, kata pun rakan baru kan.
tak tau ea?
 tapi xpela, sekarang dah tahu kan?
so, you can call me dash. hah ha!
dash stand for dayah shukri.
easy right?
hurm, kenapa tak hidayah shukri?
sbb jadi buruk pulak nama, Hish.
hah. macam bunyi orang merungut je.
saje nak sabotaj nama aku.

tapi kan, dash ni pulak, ramai la pulak orang nak ciplak nama aku. lebuhraya la, air minuman la, jenama motor la..
ape lagi? and latest hari tu aku nampa ade orang pakai baju tulis Dash Berlin.

omooooooooooooooooooooooooooo!!!!!!!!!!!!!!

mane dia dapat baju tu? nak beli satu *desperate
tapi kenapa dia yang pakai *sakit hati

i love that name, hihi.. banyak maksudnya
lalalala
maksud lagi, cari lerr dalam kamus BI-BM,
kalo rasa pandai, cari la dalam kamus BI-BI
kalo rasa rare, cari la dalam kamus BI-Arab ke, France ke,
pape la, asalkan kamu tahu ape maknanya lagi..

hehe..

nota kaki : i love you, eh,, i love my name. <3

Wednesday, July 31, 2013

belajar untuk?

#bismillahirrahmanirrahim~

ada satu hari, seseorang bertanya kepada aku :
dayah, agak-agak kalo dayah tak ambik kos foodservice, dayah boleh tak dapat pointer macam sekarang?

jawapan aku at that time, ENTAH LERR...
betul, aku tak pasti.

tapi bila difikirkan balik, ni mesti dia fikir kos aku ni senang nak score.
okay la..
memang la tak sesusah geng2 yang belajar engineering ke, akaun ke, medik ke..

cuma, aku suka ulang-ulang pesanan dan pendirian serta pandangan aku yang ini :
yang perlu kita sentiasa ingat, semua kos, semua ilmu ada susahnya untuk belajar..
semua bnda kalo salah cara belajarnya boleh terpesong hdup.

contoh?
kalo orang belajar agama.. orang akan kata, belajar agama senang, sbb tu amalan seharian kita.
apa yang susah?? katakanlah orang yang belajar hadis, kalo salah tafsir hadis tak ke parah?
pastu,  kalo peribadinya tak se-gah macam orang belajar agama, mesti ramai orang mengata kan?

contoh lagi?
orang belajar pasal hotel-hotel, masak-masak..
nampak macam seronok je.. main masak-masak, campak-campak, serving sana sini, housekeeping bagai..
tapi cuba lihat perjalanan lepas ni. bagaimana nak tempuh the real industry, yang mana semua orang pun sedia maklum la wajah dan realiti sebenarnya..
masuk hotel besar siket, mula la main arak, mula laa ada yang demand nak suh pakai mini skirt je, yang wajib freehair..
kerja takde life, 24jam orang perlukan khidmat..
susah juge..

so, kesimpulannya, memang, semua ada susahnya..
dan kata Tuhan kita, ALLAH azzawajalla, Dia takkan membebankan seseorang hamba itu melainkan dengan keupayaannya.. kalau si A ni jenis yang mahir bab ilmu kira-kira, yang perlu hadap buku je, mka dapatlah dia belajar sal buku-buku je.. kalau si B ni jenis yang tahan belajar bnda-bnda praktikal ni, maka dapatla dia kos yang begitu..

jadi, apa yang perlu diteliti?
(intro panjang sgt baru nak masuk isi)

lihat balik apa sebab sebenar kita belajar..
adakah untuk dapat result yang cantik hanya di atas kertas,
atau sebab kita mengejar suruhan Allah, yang menyuruh kita menimba ilmu, fardhu ain dan kifayah..
kedua-duanya..
adakah selama ini ikhlas kita belajar?
adakah selama ini kita belajar kerana peperiksaan sahaja atau ikhlas niat kita untuk meniupkan sikit demi sikit unsur islam ke dalam setiap bidang yang kita pelajari?
untuk memenuhi tanggungjawab fardhu kifayah, supaya islam mampu di aplikasi dalam setiap cabang kehidupan?

apa tujuan sebenar kita?
kalau niatnya memang itu, alhamdulillah..

kalau dulu niatnya menyimpang, lupakanlah niat kita yang dulu..
tajdid niat.. semoga segala sesuatu amalan kita ikhlas, lillahi taala.

dan janji Tuhan, kalau kita bantu menegakkan agamaNya, maka akan dipermudahkan, dan di beri kekuatan dalam perjuangan kita

in shaa ALLAH~

Friday, July 26, 2013

24jam

#bismillahirrahmanirrahim

ramai yang merungut, katanya kehidupan dia sangatlah sibuk dan mengadu yang mana 24jam sehari adalah tidak cukup. oit uit! jengjengjeng~ bahaya uolss. baik-baik , jaga dalam percakapan dan pemikiran serta pelaksanaan *err?* jangan sampai apa yang kita katakan itu sehingga membawa kepada rosaknya akidah kita..

tuhan dah bagi 24jam, so thats means, apa yang Dia beri itu adalah yang terbaik. cuma terpulang kepada kita, bagaimana kita mahu menguruskan masa kita. itu sahaja.

isu bulan puasa.
ramai yang tak pergi berterawih, dengan alasan esok ada test, esok ada presentation. blablabla.. padahal sebenarnya sempat je pun kalau nak pergi. paling tidak buat la terawih sendiri-sendiri..
itu takpe la, bnda sunat.
yang wajib ni haa.. ramai pula yang tinggal solat, sebabnya banyak kerja, tak sempat nak tinggal kerja. lewat-lewatkan solat sebabnya nak habiskan dulu study.
ingat,
kita ingat atau tidak belajar, kita faham atau tidak, berapa markah kita dalam peperiksaan atau apa sahaja yang berlaku, perkara tersebut tidak akan berlaku dan tidak mungkin sekali-kali berlaku jika tiada keizinan daripadaNya..

kamu belajarlah sampai 5 jam non-stop sekalipun kalau Tuhan kata kamu tak boleh ingat (sbb buat bnda yang dosa dsb) kamu takkan ingat. usaha dia ada cara dia.. usaha sungguh-sungguh itu betul,, tapi bukalnlah sehingga mengabaikan yang fardhu.
itu yang salah.
usaha, usahalah, yang wajib jangan pula ditinggalkan..

jangan sesekali mengeluh kamu hanya ada 24jam.
kerana apa?
mereka yang berjaya di luar sana juga ada 24 jam.
daripada mengeluh sahaja, lebih baik kamu duduk dan susun perancangan hidup kamu.
mana yang perlu disegerakan.
mana yang perlu diketepikan terlebih dahulu.
buat perancangan, dan yang penting dalam pengurusan masa ialah satu sahaja : DISIPLIN DIRI.

the rule is simple, but many failed ;)

selamat berusaha, dont be a loser ;)

Tuesday, July 23, 2013

malam kareem

sesi menenangkan jiwa

sejak dua menjak ni kalau nak disenaraikan masalah-masalah yang terpaksa dihadapi banyak jugak lah.
penat jugak.
tapi alhamdulillah, nasib baik masih waras, masih berjaya hidup dengan jayanya di bulan Ramadhan yang mulia ini ! yeahh.

moral support. family. friends. thanks !
the best offer ever, sir J kata :
so, U nak I buat ape?

kak a, kak na, kak ipah kate : sabar..
dan ucapan paling panjang ::
abg shuk kata : sesungguhnya doa orang yang teraniaya ni makbul (gtu ke ayat dia tadi? kira betulla)


teraniaya ? takde lah.takde la teraniaya sangat sebenarnya..
cuma diuji siket. cuma ujian datang bertalu-talu. itu saje.

tuhan nak duga iman.
tuhan nak top up kesabaran.
tuhan nak tambah kematangan
tuhan nak tunjuk sape kawan sape lawan..

terima kasih Tuhanku..
terima kasih kerana datangkan ujian bersama-sama sebuah kesabaran dan juga ketabahan..

dan mengapa aku mengaku beriman sedangkan aku tidak diuji ?

*alhamdulillah ya ALLAH.. :')

doa seorang kekasih

Oh Tuhan,
seandainya telah Kau takdirkan
dia milikku tercipta untuk diriku
satukanlah hatinya dengan hatiku 
titipkanlah kebahagiaan

ya Allah,
ku mohon apa yang telah Kau takdirkan
ku harap dia adalah yang terbaik buatku
kerana Engkau tahu segala isi hatiku
pelihara aku dari kemurkaanMu

ya Tuhanku..
yang Maha Pemurah, beri kekuatan jua harapan
membina diri yang lesu tak bermaya
semaikan setulus kasih di jiwa

ku pasrah kepadaMu
kurniakanlah aku
pasangan yang beriman, bisa menemani aku
supaya ku dan dia dapat melayar bahtera
ke muara cinta yang Engkau redhai

ya Tuhanku, yang Maha Pengasih
Engkau sahaja Pemelihara ku
dengarkan rintihan hambaMu ini
jangan Engkau biar kan ku sendiri

agarku bisa bahagia
walau tanpa bersamanya
gantikanlah yang hilang, tumbuhkan yang telah patah
ku inginkan bahagia di dunia dan akhirat
padaMu Tuhan ku mohon segala..

_doaSeorangKekasih:inTeam::_

:::::_Ramadhan 15 1434H_:::::

Saturday, July 20, 2013

rasional plis.

baik. this is the first time aku rasa nak share post blog yang entah pape kat fesbuk.
yes, aku menaip sekarang dengan nafsu amarah, dengan emosi dan mungkin akan jadi kurang ajar.
sebab ape? aku tak sebaik kau. kau kan suci, kau kan bagus. baik.

kau kate niat kau baik. tapi kau sendiri dalam masa yang sama kau dah tegur salah kau. kau kata : baik mane niat ko pun kalu iman rosak, a'mal pun rosak. a'mal dengan nafsu, fikir guna nafsu, ckp guna nafsu, smua a'mal guna nafsu dan kita xsedar kerana tertipu dengan niat baik kita . nah, sekarang aku nak bagitau kau, sekarang ni niat kau tu baik dan adakah dgn NIAT BAIK kau tu kau tak tertipu dgn niat kau?

dengan ape yang kau buat?

cukupcukup melambangkan niat sebenar kau. ye, aku tak tau ape niat sebenar kau, macam kau cakap la kan. tapi aku tak bodoh la weyh nak paham. yang aku heran mana kau dapat? setahu aku, kau tak fren pon dgn aku kat fesbuk. gambar aku selain dp mana org boleh tgk melainkan fren, dan tak semua gambar yang available kalau fren biasa. kamon la weyh.

terima kasih sudi tegur, tapi berapa kali aku nak cakap CARA KAU TU SALAH!
sejak bila biat menghalalkan cara?
tak boleh ke kau bagitau je dgn cara baik bukan dgn cara terkutuk?
mmg betul la kau ni bod*h.

yes. sekarang ni aku sedang menjatuhkan maruah aku. aku maki hamun kau. aku mengotorkan blog aku dgn kata-kata kesat maki kau. tapi better la kot daripada aku pura-pura puas hati. kenapa aku tak berdepan? sbb aku takut penampar aku ni singgah kat muka kau. mahram kan? tak boleh sentuh kan? so, i'm afraid tangan aku ni sentuh muka suci kau. kena sepak ke kena terajang ke kena baling meja ke tak tau lah. so, now aku respon ikut sini lah. aku rasa kau akan baca, sbb kalau kau boleh cari gambar aku kenapa tidak kau boleh baca blogpost aku.

cuba check balik niat kau, kau nak tegur aku ke nak nak balas dendam kat aku sbb tegur kau depan-depan hari tu?

niat aku sekarang? mmg aku nak maki kau. sbb cakap baik-baik bukan kau nak dgr pon.

aku doakan tuhan bagi petunjuk kat kau.

#lepas ni kau nak kutuk entry blog aku pon kutuklah. dipersilakan dgn hormatnya.

stereotaip

#bismillahirrahmanirrahim~

terpulanglah kepada anda nak tafsir perkara ini sebagai satu fenomena ke, gejala ke, penyakit ke, sifat atau apa-apa sahaja, terpulang. yang pasti perkara ini sudah menjadi sesuatu yang sangat sinonim dengan era globalisasi modenisasi marcapada ini. ewah. marcapada. lama tak buat ayat bombastik. hah!

yang pastinya lagi, ini bukanlah satu perkara sesuatu yang sedap sepertimana rasanya kesedapan memakan biskut raya sewaktu bulan puasa atau makan ABC masa tgh panas terik mahupun mandi air panas ketika hujan lebat dan angin bertiup kencang. 

kenapa?
kerana biasanya stereotype akan berkisarkan perkara-perkara negatif sahaja. biasanya dan kebanyakannya.

stereotype ni ape?
oh, tak tanya awal-awal.. meh sini cikgu explain. 
ini keadaannya di mana kita membuat tanggapan sendiri, yang mana keadaan sebenarnya belum tentu betul atau tidak seperti mana yang kita fikirkan.

contoh? 
contohnya bila kita tengok seorang lelaki yang memakai T Shirt lusuh dgn jeans koyak di lutut, bawak gitar rambut panjang tapi hensem (ehem nak jugak). so, minda kita secara tak sedar akan ter-stereotype bahawa dia adalah seorang yang takde hala tuju hidup, budak jalanan, miskin, taktahu agama, tak guna, menyusahkan hidup banyak orang dan sebagainya. padahal kita mananya tahu asal usul dia sebenarnya. mana tahu baru lepas habes mengaji PhD, mana tahu baru lepas pergi service lambo kat kedai, mana tahu baru lepas balik tarbiah budak-budak jalanan psal agama. 
kan?
jadi keadaan ini sangat dan amatlah membimbangkan.

daripada dok mengata buat cerita yang tak betul lebih baik la kita pergi jumpa dia dan tanya dia. 
kan.. confirm dapat cerita betul. cerita lain lah pulak kalo dia menipu tu. 

dan daripada kita dok bersangka macam-macam kat orang lebih baiklah kita muhasabah diri sendiri dulu.
 
amacam?

will I be better?

 another year will pass.  sekarang pun dah end October.  ah, i'm planning to get a new job. a fresh start. a better pay.  i wish.  tapi ...