Friday, May 18, 2012

memang celaru!

bismillahirrahmanirrahim, assalamualaikum wbt~

ape yang celaru? sistem penyebaran maklumat skang ni. aku pon macam tak faham, sekejap begini sekejap begitu. oke. let say, kita ambik contoh fenomena terbaru, pasal hari nakba ataupon kalo korang tak faham melayu boleh baca dlm bhs inggeris : nakba day. kenapa aku guna wikipedia? sebab dan alasan taknak ulas la,, kang jadik isu pulak. okai. berkenaan hari ni, maka orang2 pun ramai2 tukar DP FB jadi warna coklat, dgn mata tertutup memakai pakaian penghuni penjara di sana yg warna coklat.

oke. mula2 satu pihak mengatakan  dgn ayat lebih kurang begini : jom tukar DP anda utk tunjuk ketidakpuasan hati terhadap nakba day. ini ialah cara termudah kita utk tunjuk usaha kita, walaupun siket allah nilai.


dan malam ni pulak, tertancap mata aku bila tgk yg lebih kurang begini : sila tukar balik DP anda, gambar mata tertutup menunjukkan kita adalah tahanan dan tak nampak apa yang berlaku dlm dunia dan terhadap umat islam skang ni.

oke. agak2 korang nak pakai yang mana?

aku yakin dan percaya, mereka2 yang sekadar buat taktahu ape citer ni, hari tu dgn usaha tag gambar bagai, then tukar DP, mlm ni dorang pon tukar balik DP. am i rite?

dari pihak aku la kan,, aku tak tukar pon DP aku. bukan sebab taknak berjuang walo sikit demi islam tercinta, demi sedara2 di sana, tapi aku bukan jenis orang yang bertaklid. buat tapi xtahu ape citer di sebaliknya. mmg aku tahu citernya pasal hari nakba tu, ye, aku seorang yang berperikemanusiaan tahu dan juga rasa kesal dgn peristiwa lampau tersebut, tapi aku takfaham ape kaitannya dgn tukar DP. siyes aku tak betul2 faham. my bad!

tapi bila pk pk balik,,,
maybe sbb FB ni semua org ade,, dan maybe sebab oke, org serantau dunia akan tgk umat islam cuba sampaikan sesuatu.

oke,, aku fahamla kot n aku respect keputusan mereka yang tukar DP. ye, mungkin ni salah satu cara nak tolong sedara mara seagama kita kat sana, allah memang kira amalan walau seberat biji sawi, tapi allah jugak pesan, nak buat sesuatu mesti ada ilmu pasal tu.
so, bagi aku, sekecik mana pun bnda tu, kalo aku taknampak jalannya ke mana mmg aku tak buat, sbb takut2 terpesong pulak jalan sebenarnya..bagi aku. pandangan aku.

tapi aku tak kate yang korang salah, sebab aku ni manusia yang jahil,, taktahu. dan sepatutnya satu bnda yg kita perlu istiqamah, bnda yang kecil ialah DOA. mintak allah tolong, tolong mereka kat sana, tolong kita juga supaya tak tertipu dgn agenda2 manusia berhati busuk ni.

fullstop.

satu je bnda yang aku pegang dlm dunia yang fitnah memfitnah cerita itu ini yang taktahu mana pangkalnya ape motifnya ni, korang janganlah taksub sgt. sebelum buat pape, sebelum menyampaikan berita, aaahh acu cuba selidik siket ape ke bendanya korang nak kate tu,, dan sekali lagi aku ingatkan diri aku sendiri

 : selalu istiqamahkan diri mintak doa kat allah supaya ditetapkan hati kita dijalan yg betul,, dipandu setiap derap langkah kita jgn sampai terpesong.

kesimpulannya, CELARUNYA DUNIA SEKARANG!

No comments:

Post a Comment

will I be better?

 another year will pass.  sekarang pun dah end October.  ah, i'm planning to get a new job. a fresh start. a better pay.  i wish.  tapi ...