Posts

Showing posts from January, 2011

keEp thInkiM~

fikiranku melayang jauh, mengenangkan sesuatu.. dosa yang bisa kaburi pandangan.. melewati di dalam diri.. di fenomena ini.. tak henti jua berkali terjadi..
ada selisih yang mengguris.. selama berdiam diri.. hati membahang didalam,bagaikan api didalam sekam..
masih ada keraguan, menitik persoalan,walau cuba dibajai.. namun masih ada yang berkeluh kesah...
setulusnya hati ini.. mengimpi silaturrahim.. sendu merantai..kerinduan simfoni.. syahdu menjadi..teman diri..
kasih saudara,jadi pudar warna.. kerna hasutan semalam.. bisakah berlalu pergi???
kita bersaudara,, mengapa perlu sengketa?? biarkan ia pergi~

perhiasan sebenar~

tersebutlah kisah~
terdapat seorang ulama yang bernama al-ahnaf bin qais.. dia sangat terkenal pada zamannya. ramai org yg bertandang ke rumahnya dgn bermacam2 kepentingan.. ad yg menuntut ilmu,,ada  yg bertanya kemusykilan,,ada pula yang mahu membicarakan masalah keluarga.
one day,, al-ahnaf didatangi beberapa org,salah sorang itu pemuda dari suku thai. dibandingkan dgn yang lain,pemuda ini memiliki wajah yang tampan.. dia juga kelihatan tenang.. cool gitu lorh~ hal yang menarik ialah,beberapa kali pemuda itu bercermin! wajarlah,pandangan al-ahnaf tertuju kpd pemuda itu.
" anak muda,,adakah kau menghiasi wajahmu  dgn sesuatu? "
" memang benar syaikh. saya menghiasi wajahku dgn sesuatu " jawabnya dgn sopan.
" boleh saya tahu,apakah yang menghiasi wajahmu? "
" saya menghiasi diri dgn akhlak mulia. apabila berbicara,saya tidak berbohong, apabila ada org yang berbicara,saya mendengarkannya.. apabila berjanji,saya tepati.. apabila mendapat amanat,saya tidak khianat "
al…

confused..

bismillahirrahmanirrahim~
nape yup?? manusia sekarang ni,kalau kita buat baik pun salah,,buat jahat lagi la.. kalau dulu,org2 cakap,buat baik dibalas baik, tapi sekarang ni,susah sangat nak cari orang yang betul2 akan membalas jasa baik kita.. iyelah,, bukan niat kita buat baik untuk menerima balasan.. tapi,,xdinafikan lah..kita manusia biasa.. sampai bila kita mampu bertahan berbuat baik kepada orang yang tak tau nak hargai jasa kita, apatah lagi nak membalasnya... paling tak pun, jgn la kalo orang buat baik kat kita,kita balas dgn sumtim yg xbaik.. in other word, amik kesempatan..ish3... xpela.. yang tgh bersabar,truskan bersabar.. ingatlah,,xrugi kita sabar.. hal dgn manusia,kalo kita cuba selesaikan dgn manusia juga,susah.. byk sgt halnya selepas tu.. tggalkan untuk urusanNya,, lagi cantik.. teruskan berdoa..mohon ditabahkan hati.. mohon dikuatkan iman untuk tetap tahan bersabar~ jgn risau,, org sabar akn dapat ganjaran sewajarnya.. jangan ragu dgn janjiNya ye...^^

harus bagaimana??

allahu akbar~
mengapa sulit benar.. derita tak tertanggung lagaknya.. sungguh,, tak pernah ku sangka begini rupanya rasa.. tiada tertanggung lagi derita..
allah~ mengapa rindu benar aku padanya?? semoga yang dibina dgn lafaz bismillah,, akan diakhiri dgn lafaz innalillah..
sahabat,, ketahuilah,, aku menyayangimu kerana agama yang ada padamu.. jika kau hilangkan ia,, maka hilanglah sayangku padamu..
benar,, hati ini sudah terlalu sayang kepadamu.. walau tak bisa ku usap tangismu lagi,, ketahuilah,, daku selalu memelukmu dgn doa2ku serta ingatan yang tak pernah surut saban waktu.. betapa ku berharap kita dapat bersama kembali..
allahumma ya allah,, kukuhkanlah ukhuwwah antara kami,, semoga rasa kasih,sayang dan cinta antara kami terbina utuh kernaMu... redhailah persahabatan kami,, semoga segalanya ada nilai di sisiMu.. dan kekal abadi hingga ke hembusan nafas terakhirku.. ameeen ya rabb..
ukhuwwah fillah abadan abada luv ue damn much! lillahi taala~

salah guna????

bismillahirrahmanirrahim~ kdg2 plik juga manusia ni,, sepatutnya mata manusia digunakan utk tgk kekuasaan allah,, tgk ilmu2 yg tercatat di lembaran bku,, lantas hati merasa indahnya beriman,, lalu mulut terus mengucapkan zikrullah~ hati dan akal bergerak seiring,, sentiasa istiqamah dalam mentafsir alam~~
tapi,,apa yg berlaku skrang? mata digunakan untuk memerhatikan perngai manusia,, lantas..mulut mula mengumpat dan mencritakan kburukan ssorang itu.. aish~ hati pulak,,trus menerus jadi buruk sangka kpd org lain,,
buruk sangka tu blh bawak dosa taw!!!
huhu....mmm,,ubah la perangai kita tu,, tiap org ad lebih kurangnya,,jgn sedap2 dok mengata org len,, kita bukannya sempurna! igt ye n_n

nak sejuk ke panas???

mm..skang ni musim hujan x abes lagi kan??
hak3..
p,,kalo ujan ke tak ujan ke,,pagi2 mesti sejuk kan??
biasa la~
and ramai la org jadikan alasan,,tamau bgn smayam subuh..
isyk3..
so now..sume kena sedar,,
wake up la..
pilih sejuk kna air skang ni ke,,nak panas lam neraka esok2??
pkr2kan~
huhu~
sejuk ke panas pilihanmu??

bismillah~

in the name of allah,,the most gracious and most merciful..
baru dua hari kita berada di tahun baru, masihi i mean~ kalo ada orang igt,,agak2 berapa hari sudah kita berada di tahun baru hijrah?? mm,,susah tak soalan tu?? mungkin lagi susah drpd nak jawab soalan integration ataupun differentation subjek add math?? ataupun,,susah lagi daripada menjawab soalan kna lukis ray diagram utk tajuk light fizik?? ke,,lagi susah nak jawab tajuk salt kimia?? tak kira apapun,, yang pastinya,,sekali lagi kita dapat menjadi saksi betapa tahun baru masihi dirai dan pastinya diingati,,oleh semua orang~ tapi,,tahun baru hijrah baru2 ini.. umat islam sendiri,,igtkah kita?? sempatkah kita membaca doa awal dan akhir tahun hari tu?? dan, masih ingatkah kita bahawa perkiraan masuk tahun baru mengikut cara islam ialah dengan berpandukan masuknya waktu solat fardhu maghrib??  bukannya tepat jam 12 malam,,seperti tahun baru masihi...
mm,, semoga suatu hari nanti,, paling kurang,,tahun baru hijrah juga akan dalam ingatan kita semua…