Sunday, January 30, 2011

perhiasan sebenar~

tersebutlah kisah~

terdapat seorang ulama yang bernama al-ahnaf bin qais..
dia sangat terkenal pada zamannya.
ramai org yg bertandang ke rumahnya dgn bermacam2 kepentingan..
ad yg menuntut ilmu,,ada  yg bertanya kemusykilan,,ada pula
yang mahu membicarakan masalah keluarga.

one day,,
al-ahnaf didatangi beberapa org,salah sorang itu
pemuda dari suku thai.
dibandingkan dgn yang lain,pemuda ini memiliki wajah yang tampan..
dia juga kelihatan tenang..
cool gitu lorh~
hal yang menarik ialah,beberapa kali pemuda itu bercermin!
wajarlah,pandangan al-ahnaf tertuju kpd pemuda itu.

" anak muda,,adakah kau menghiasi wajahmu  dgn sesuatu? "

" memang benar syaikh.
saya menghiasi wajahku dgn sesuatu " jawabnya dgn sopan.

" boleh saya tahu,apakah yang menghiasi wajahmu? "

" saya menghiasi diri dgn akhlak mulia.
apabila berbicara,saya tidak berbohong,
apabila ada org yang berbicara,saya mendengarkannya..
apabila berjanji,saya tepati..
apabila mendapat amanat,saya tidak khianat "

al-ahnaf kagum mendengar jawapan si pemuda,
masih muda,tapi sudah berpengetahuan luas dan arif ~

" anak muda,
apa yang kamu katakan tadi mmg benar..
kau telah menghiasi dirimu dgn akhlak mulia.
masalahnya,,pada umumnya manusia suka berhias dgn dunia
dan segala perhiasannya.. "

wallahu a'lam..


petikan dari buku like father like son,karya mohamad zaka ali farisi~

No comments:

Post a Comment

will I be better?

 another year will pass.  sekarang pun dah end October.  ah, i'm planning to get a new job. a fresh start. a better pay.  i wish.  tapi ...