Thursday, April 14, 2011

titk hitam?

oke. selaku seorang yang agak aktif di sekolah, maka bermula tingkatan 3 lagi ite join manyak punye kem la korang ~~ so then, lihat ke situasi yang berlaku hari ni,,, maka teringatlah kat satu modul ni,, nama dia titik hitam ! apekah itu??

ianya begini,, mula2 sediakan satu kertas,, kertas putih yang kosong. then, titikkan sau titik dkt kertas tu,, so then, urusetia akn ty, ape yg kamu semua nampak?? maka semua peserta biasanya akn jawab, titik hitam *setakat ni xde lagi yg jawab nampak kertas putih~ * !! nah !! oke. stret to da point,, kertas tu umpama hidup kita, warna putih tanpa noda itu ialah umpama segala amalan kebaikan kita di mata semua org. and titik hitam tu umpama kesalahan kita.... so the, maksudnya,bila sekali ada perkara buruk yang kita buat, walau sedikit,, org2 akn nampak dan menilai perkara buruk tersebut. seolaholah semua kebaikan kita telah tertutup..

oke sy nak ajak anda berbncag pasal ni,, contoh ape ek?? urmm..... hah ! FB ! masa line fb laju dulu, pakat senyap je... tapi, bila berlaku bencana alam, line tenet jd slow, ramai yang menyumpah seranah.. ramai yang menyuarakan ketidakpuasan hati .. ramai yang mula mengomen ! seolaholah kebaikan internet selama ni dah xde nilaiannya di mata kita kan??

samalah yang berlaku sesama manusia.. masa baik,, semua oke je.. tapi, bila salah,, semua org seolaholah terlalu menghukum kita.. semua org seolaholah dh tak nampak kelebihan kita.. kan?? betul tak? apela salahnya kalau kita saling menerima.. terima baik buruk sesuatu perkara dan individu itu~ ada satu madah pujangga yang berbunyi,, kalo kita benar2 sygkan seseorang itu, kita akn sygkan dy kerana kekurangannya.. kerana kurang itulah dirinya yang sebenar,, sementara kelebihan itu datangnya dari allah.. so, hargailah baik buruk setiap org ea...

oh ya ! satu pekara yang perlu kita ingat,, kita bukanlah sempurna utk menghukum org laen. kita juga terlalu banyak kesalahan, kekurangan untuk menjatuhkan hukuman dan menilai serta merendahrendahkan orang laen.. so, jangan terlalu bangga dgn kejayaan serta kehebatan yang anda miliki sekarang ini ya ! ingat, bilabila masa sahaja 'pinjaman' tersebut akan ditarik..

bersyukur dgn ape adanya kita. bersyukur dan terima dgn ape adanya orang d sekeliling kita... kerana apa?? kerana semua insan tak sempurna. tgk jari jemari kita,, bukankah setiap satu jari kita ada ruangnya?? cuba kita genggam tgn kawan2 kita *pakwe xmasok lam list oke,, haram* bukankah ruang2 tersebut akan terisi?? nah ! itulah gunanya hdp bermasyarakat.. saling melengkapi, bukan saling menjatuhkan.. bukan mengambil kesempatan atas kekurangan. so, tidak berhajat utk memanjangkan entry yang sudah sedia panjang ni,, saya tgglkan anda sekali lagi utk berfikir =)

No comments:

Post a Comment

will I be better?

 another year will pass.  sekarang pun dah end October.  ah, i'm planning to get a new job. a fresh start. a better pay.  i wish.  tapi ...