organ atau anggota.

aku bukan nak bercakap tentang derma organ ataupun derma anggota yang sangat digalakkan pada tika dan saat ini , kala bermacam-macam penyakit mula meletus dalam kalangan masyarakat dunia dewasa ini. tolak manusia makan tak sedar diri, ade jugak jenis yang rakus di jalan raya sampai eksideng tercabut tangan, kaki. rosak buah pinggang, itu ini. nauzubillah la terlibat kann.. bukan bukan, bukan pasal tu, bukan pasal derma organ, tapi pape pon,, daftarlah sbg  penderma organ,. yeahahh.

oke back to the tapioca topic.

disebabkan organ ni ialah bahan dalaman, maka ramai manusia yang lebih suka utk menyakiti organ dalaman, yakni HATI berbanding dgn menyakiti anggota-anggota len.. hah? organ len? jantung? yang dok isap rokok tu,, dok sakitkan jantung dia?? abaikan jantung, paru-paru serta yang sewaktu dgnnya sebab kita skang ni nak bercakap tentang



menyakiti dan melukai hati.

nak tau sebab ape org suka sakitkan hati org len? sbb organ hati ni barang tak nampak kesan kat luarnye secara langsung, di luarnya, tak nampak berdarah ke dah bernanah ke... 

yang sengaja tu sengajalah, tapi ade jgk kes tak sengaja tersakiti organ sendiri ataupun orang lain *err?? * 

ya, mungkin boleh dimaafkan bagi yang tak sengaja,, tapi ade pula yang bertanya : dah tak sengaja mana kita tahu dia sakit hati ke ape.

begini :

biasanya organ hati ni dia berkait dengan pertama :  anggota muka.
kalo hati sakit ekspresi muka akan berubah.
kedua dia berkait juga dgn anggota lain : tangan, kaki dan mulut *eh mcm peyakit kanak-kanak pulak *
kalo hati dh sakit, segala jenis dan golongan layanan serta perlakuan akan tak jadi seperti biasa.

nah, kalo ade simptom-simptom ini bermakna hati telah mencapai tahap kritikallah, maka perlu dirawat di unit ICU. *ade bakat jadi doktor tak?*

apa pula punca kepada kejadian ini :
punca utama ialah : lidah. lidah tu senjata yang lebih tajam daripada pedang tau.
so, jagalah lidah anda, gunalah pembersih mulut colgate plax.
kedua : aksi anda,, gaya anda dan tingkah laku anda.
ia mampu, konfemm mampu menyakitkan hati org kalo buat bnda2 yg annoying dan yg takspatutnya.

tapi jgn dilupakan : 

punca utama : bila hati anda koma dan tak mampu nak merasa apa orang lain rasa .
rawatannya : dapatkan renjatan elektrik dgn banyak2kan membaca alquran,, serta amalkan amalan2 sunat.

ingat..
kita salah kepada tuhan senang nak mintak ampun maaf.. 
tapi kalo salah kat manusia, mungkin dia boleh memaafkan,, tapi parut yang banyak ke sikett ke still ade..
sebab ape? 
manusia ni makhluk biasa,, lemah.. dan manusia biasa macam aku, dia dan korang, kita ni bukanlah yang maha pengampun..

pun bagaimana walau,, kita stilll bleh cuba utk menjernihkan keadaan yg keruh rite :)  ??

till then..

daa. assalamualaikum,, ma'assalamah take care !

Comments

Popular posts from this blog

diploma pengurusan perkhidmatan makanan > a view

#tipsDekan

be wise_