Saturday, November 03, 2012

kecewa.

bismillahirrahmanirrahim..

that is the best word to describe how am i feel now.



sebuah persahabatan, yang mana aku takpernah dengar satu istilah perKAWANan. atau, peRAKANan. the word do only exist in malay is perSAHABATan. doesnt matter which word does english choose to describe it, because it does only exist in one form : FRIENDSHIP. they also do call it " FRIEND". direct translation, is that may be KAWAN or we should translate it as SAHABAT???

or we should do some practically practise here..

when some people say this :
 WE STILL FRIEND

and also :

OUR FRIENDSHIP IS STILL ALIVE

or let say it in malay :

KITA MASIH KAWAN

atau kita beralih kepada frasa tafsiran kedua, which is you translate it as sahabat :

KITA MASIH BERSAHABAT.

and now i wanna ask ya, what do you understand of the word : friend or sahabat or rakan?

and apa pandangan anda, adakah dua pernyataan di atas mengandungi maksud yang sama, yang mana maksud saya : adakah seseorang itu bermaksud mengatakan : our friendship is still alive apabila dia mengungkapkan : we still friends ?

uh, and for me, its is totally different. yeahh, imma hospitality student, focus on food. imma not a psychologist student.many gets A+ in their bahasa for their SPM, but then how many of the A+'s student could understand this difference? and does psycologist could translate, differentiate these?

ya, saya sedang mencabar anda. saya mencabar anda untuk mengaplikasikan ilmu anda dalam kehidupan sebenar anda. kehidupan itu hidup, bukan sekadar di atas kertas. c'mon!

dan sebagaimana saya percaya dan yakin ada perbezaan dalam manusia memberikan pandangan, begitu juga saya yakin dan percaya setiap orang menganggap berbezanya situasi yang mana mereka panggil : STILL FRIEND and also SOLVE PROBLEMS.

apa tafsiran anda tentang masih berkawan? kerana pada tafsiran saya, sebuah jalinan persahabatan itu masih wujud andainya hubungan itu masih hidup. dan apa bezanya pula hidup atau mati sesebuah jalinan itu sangatlah ketara di era milleneum ini. di saat dunia di hujung jari, di saat komunikasi takpernah menjadi satu kepayahan kecuali MASIH ADA PERKARA YANG BELUM SELESAI.

kerana itu juga saya bangkitkan persoalan : menyelesaikan masalah. dan apa pula pandangan anda tentang menyelesaikan masalah? kerana bagi saya, sekadar komunikasi satu hala takkan pernah menyelesaikan masalah. bila kita duduk bersama dan berbincang tentangnya sampai benar-benar selesai barulah namanya menyelesaikan masalah. kalau tak, bagi saya itu lah perbuatan melarikan diri daripada masalah.

selesa atau tidak orang yang melarikan diri daripada masalah itu bergantung juga kepada tafsiran mereka, bagaimana keadaannya yang dia tafsirkan melarikan diri daripada masalah. kerana ada kemungkinan yang mereka rasakan masalah tersebut sudah selesai, namun pada pandangan orang lain perkara tersebut masih dibiarkan bergantung. sape yang betul dan sape yang salah??

saya sendiri tak punya jawapan. dan mohon anda yang berikan pandangan .

syukran . jazakumullahu khairr ~

9 comments:

  1. tiba-tiba bila baca balik rasa macam tgh menyatakan hujah dan mengemukakan beban bukti masa berdebat :P

    ReplyDelete
  2. ad org kate, sahabat lebih berharga dr kawan.... sebagai contoh yang mereka buat, ramai kawan y akan dekat dgn kita apabila kita senang dan org y mendekatkan diri pada kita waktu kita susah itu adalah sahabat kita... nampak x perbezaan sahabat n kawan y diutarakan oleh mereka.. tp.. bg sy.... kita cubalah kembali kpd zaman Rasulullah s.a.w. d mana baginda s.a.w memanggil org2 y dekat dgnnya dgn panggilan "sahabat"....nabi s.a.w x panggil sahabatnya dgn panggilan kawan... kalau kita imati maksud "sahabat" itu sendiri semasa zaman Rasulullah cukup mendalam... dimana org y di panggil sahabat ini adalah org y sempat sezaman dgn rasulullah manakala zaman selepas zaman sahabat kta dah x panggil zaman sabahat tp kita panggil zaman tabi'e and seterusnya... nampak x kat situ betapa tingginya nilai "sahabat"..

    p/s:sori kalau x menjawab persoalan n please betolkan kalau ad y salah.. syukran...

    ReplyDelete
  3. tu jawapan soalan pertama, soalan kedua??

    ReplyDelete
  4. for the second question, i want to ask you some questions..... have you attended a conference in court for divorce cases??? for sure you are not... (i suruh u jawab tp i y jawab..huhuuuu..)but i believe that you have watch the malay "drama" which is present about the divorce.. i bukan nak ckp pasal divorce but have you know that satu2 kes xkan berlangsung d mahkamah jika salah seorg (suami/isteri) x hadir dlm persidangan tersebut maka persidangan tersebut akan ditunda ke tarikh sekian and y paling teruk bila org y x hadir itu akan dapat surat warning dr mahkamah and u sendiri tau ape akibatnya bila dpt surat warning... ini y berlaku d alam reality.... y sy nak katakan disini, ap y u kate adalah betol.." kita duduk bersama dan berbincang tentangnya sampai benar-benar selesai barulah namanya menyelesaikan masalah(mcm dalam court). kalau tak, bagi saya itu lah perbuatan melarikan diri daripada masalah(mcm langgar lari).

    p/s: i x menjawab persoalan tp mmberi perumpaan je i think.... huhuhuuu...

    ReplyDelete
  5. no no no, i like ur word and those "perumpamaan"
    damn true.
    ofkos la xpernah pegi, kita ni bukannya blaja law, kawin pon xlagi, haha..


    tq anyway :)jazakillahu khairr

    ReplyDelete
  6. nak tekan butan "like" tp x jupo...hahhaaaa..

    ReplyDelete
  7. hurmmm..
    ada sy jupe istilah ni setiap sahabat itu adalah kawan tetapi setiap kawan itu bukanlah sahabat..mksud nya kat situ perhubungan dengan sahabat adalah lebih kuat berbanding kawan..kalau nk ikut pandangan sy lah kawan dan sahabat hanyalah disebabkan perkenalan...perkenalan antara dua orang atau individu yg membuatkan sesuatu hubungan itu dapat dinamakan dengan istilah "kawan" dan "sahabat" sampai membuatkan kita terkeliru dan menyangka dengan istilah-istilah tersebut tidak ada beza antara satu sama lain....sedangkan keakraban kita dalam hubungan itu sebenarnya memberi kesan terhadap penggunaan istilah tersebut...Wallahualam..peace!! :)

    ReplyDelete

will I be better?

 another year will pass.  sekarang pun dah end October.  ah, i'm planning to get a new job. a fresh start. a better pay.  i wish.  tapi ...