Tuesday, December 04, 2012

kenapa perlu KURUS?

ASSALAMUALAIKUM WBT.. wow, topic hot dan juga sensitip. Pertama sekali aku nak bagitau secara jujur la.. bnda ni memang la ade kaitannya dengan yang hidup dan takde kaitan dengan yang telah kembali ke rahmatullah.. tapi, haaaaaaa TAPI ! aku takde appoint sape2, melainkan melalui pengamatan dan hemat aku sahaja. So, jangan pandai-pandai nak terasa, nak menuduh aku mengata korang la ye. Oke, settle !

Orait, then, sekarang kita nak menjawab persoalan, KENAPA MESTI KURUS??

Senang sahaja jawapan aku :  
untuk mudah kita dalam urusan menutup aurat !

hohoi, ape pulak kaitan.

Meh aku cerita kaitannya.
Korang suka kan pegi jalan-jalan window shopping yang memang takde la nak window mana, kadang-kadang bukan tahap door, escalator la, furniture la tu kan, korang perasan tak cutting baju ataupun senang kata pakaian la, semuanya dah macam susah giler ohh nak jumpa yang besar. 
Maka, cuba bayangkan mereka yang saiz entah bape kali X sebelum L *nauzubillah ya allah*  kita nak salahkan sape kalo dorang pakai baju nampak macam ketat??

Nah, topik ni yang susah ni, nak cari salah sape. 
Nak salahkan dorang, sape suruh tuan kedai, 
geng-geng tukang jahit jahit baju takde saiz dorang? 
Nak salahkan orang lain,
la manalaaa dorang tahu ukuran badan manusia atas muka bumi nih, 
dah sape suruh tak jaga badan? 
Hmm, susah kan nak kata salah sape?

So, oleh kerana itulah aku kata, 
lebih baik kita ni jaga bdan supaya takde la besar mana.
 So, senang,, takpayah nak cari salah sape2. 
Kan? Setuju??

Tapi kenapa?memang perlu ea??
Hmm, takpuas hati lagi? Mencegah lebih baik daripada mengubati.. dan kita juga disuruh untuk mengelakkan diri daripada fitnah. Sebelum orang tuduh kita suka pakai baju ketat seluar ketat yang padahallnya dulu elok je muat semua tu dan sebab kita bertambah daging dan lemak la baju tu ketatt tak pasal-pasal *sebenarnya ada pasal* kita kena fitnah. Ish. Agak sadis! Dan apa salahnya kita mencegah sebelum lagi banyak pertambahan segala macam bnda yang berlaku dalam tubuh kita.

Tapi nanti aku riak, takbur, ujub etc etc sebab body lawa
Cuba betulkan balik niat tu sebab allah. Cuba tgk balik kenapa kita nak jadik kurus, sebab nak senang tutup aurat kan, bukan sebab nak senang buat bnda lain.. kan kan??

Susah laaa.. mcam mana caranya?
Kawal je pemakanan. Segala penyakit semua tu berpunca daripada perut.. dan mana datangnya bnda dari perut, tu haa datangnya dari pemakanan hangpa,then, do some exercise la.. jangan tahu makan tido je. dan,, bersederhanalah.. itu anjuran islam :)

Tapi……………
Urgh banyak betol alasan kan. Aku Cuma share pendapat dan pandangan, kalo hangpa rasa susah, takde hal.
oke?
fikirkanlahh~
 
kbye.

4 comments:

  1. knp x ad butang share ??

    -ain amalina-

    ReplyDelete
  2. Betul! Asal bkenan jer ketat la puleksss,
    Tensi tau!

    http://cmatapanda.blogspot.com/

    ReplyDelete

will I be better?

 another year will pass.  sekarang pun dah end October.  ah, i'm planning to get a new job. a fresh start. a better pay.  i wish.  tapi ...