udang yang di sebalik batu

assalamualaikum wbt :)
hai. aduhai pun.. lamanya tal ber-blog.. hehe :)
ehem..
dan hari ni kita nak cerita tentang udang yang disebalik mee...
udang ape?
udang galah ke udang harimau?
ke udang pengawal pantai? erk




owh, bukan larry
dan.
bukan....

maksud aku, ayuh kita cari dan selongkar hikmah dalam setiap yang berlaku..
banyak di sekeliling aku, yang aku dengar cerita sedihnya..
cerita tensionnya. cerita dukanya..
tapi sebenarnya kalau nak dibandingkan dengan cerita aku aku lagi tension dan duka rasanya..
tapi dorang tak tahu cerita sedih tension duka aku maka dia rasa dialah wanita atau lelaki yang paling duka dan malang.

sedih. tension. rasa dikhianati. rasa hak dirampas. rasa semua menuding jari ke arah kita. rasa semua orang takfaham kita. rasa hanya kita seorang saja di dunia.. rasa kehilangan.. rasa ketensionan.. rasa tidak dipedulikan. rasa semua orang membenci.. rasa semua orang jengkel kepada kita.

cuba tengok balik, kenapa kita rasa begitu.
dan kalau betul, kenapa orang boleh merasa begitu kepada kita?
 salah orang tu ke sebab salah kita yang buat sampai orang rasa begitu kepada kita?

oh. dan berkata pula mereka. sesungguhnya aku tak diminta pun dilahirkan untuk dibenci dan dikhianati
maka anda menuding jari menyalahkan takdir ke apee?

relax bro :)

it is normal. NORMAL. normal untuk rasa tertekan. normal untuk rasa sedih. dan normal untuk menangis.
tapi thats not the matter!
bukan dengan bersedih mampu merubah nasib anda.
bukan dengan melimpahkan berjta-juta titik air mata mampu memulangkan kebahagiaan anda.
tidak.

cuba anda ambil masa dan cuba untuk reflek dirai anda.

tanya, sejauh mana bainya hubungan anda dengan tuhan anda.
sapa tuhan anda?
sapa tuhan kita?

dekatkah kita dengan Tuhan kita selama ini?
selama kita dikurniakan rahmatnya adakah kita ingat Tuhan kita?
adakah kita bersyukur?
adakah kita ingat Dia semasa kita sedang mengecapi kebahagiaan??

jadi, kalau semua jawapan nya tidak, maka wajar atau tidak tuan empunya HAK untuk mengambil semula pemberian Dia selama ini kepada kita..

kemudian kita bersedih. kita bersedih dan lagi lupa kepada Tuhan kita.
sedangkan Tuhan kita sudah berpesan kita, ujian itu untuk mendekatkan lagi kita kepadanya,
tapi sayangnya kita makin jauh dan jauh dariNya...
Dia rindukan suara kita merayu meminta kepadanya..

dan kemudian anda mempersoalkan, lamanya dugaan kita berjalan.. bila semua berakhir..
masyaallah..
tuhan suka dengar suara kita merayu, dah selama ni kita jauh, masa dia nak tarik kita dekat dengan Dia, kita tak sabar. kita pulak yang tak sudi berada di samping Dia yang sudi tabur cinta suci dan murni kepada kita untuk meraih cinta, kasih sayang dan perhatian manusia yang entah pape. yang pernah buat jahat kepada kita. kamon la bro,, hidup kita ni last skali mati jugak :)

Dia tuhan kita, dia pemilik mutlak kita..

dan kalau kita balik ke asal, Dia bagi ujian kepada kita pun sebab kita tak menghargai dan menggunakan nikmat yang dia beri dengan baik. betul tak?

kita ni yang banyak leka. kita ni yang lemah. di uji sikt dah rebah :)
bangunlah dengan bekal kasih sayang Tuhan kita..

bangun. muka mata. buka hati. kembali kepada tuhan kita. mengadu kepada Dia.
mengadu kepada manusia pilihan kedua, sebab manusia tak faham kitasebagaimana Tuhan kita faham kita..

sapa tuhan kita?
ALLAH :)

istighfar bro... mohon ampun. ikhlaskan niat. betul-betul khusyuk megadu kepada Dia.
inshaallah ketenangan itu milik kita kembali :)

siiru 'ala barakatillah~

Comments

Popular posts from this blog

diploma pengurusan perkhidmatan makanan > a view

#tipsDekan

be wise_