cemburu

*bismillahirrahmanirrahim~

aku tak faham kenapa perasaan ni harus di panjang-panjangkan dalam hidup manusia..
semua orang ada sifat cemburu.
aku pon ada,.
tapi,
apakata kita lupakan sahaja sifat cemburu itu?



sebenarnya untuk apa kita cemburu?
kita nampak luaran sahaja.. kita nampak hidupnya mcam fun.
gembira.
everything seems perfect!
tapi, kita pasti ke semua tu benar?
nampakkah kita masa susahnya?
nampakkah kita di sebalik gelak tawanya terlindung sengsara?

as for me,
no pointlah nak jelesy jelesy ni...

lagipun kita kena ingat,
apa-apa sahaja rezeki dan nikmat yang kita dapat,
semuanya dari allah selepas seseorang itu berusaha.
jadi,
sebelum dengki tu,
lihat dulu di tahap mana usaha anda dan di tahap mana usaha orang yang anda dengkikan tu..

itu skop kawan dengan kawan.

yang skop pakwe dengan makwe pon satu hal.
adeh.
katanya cemburu tanda sayang.
err?
tapi, kalo hangpa dah tahu cemburu tahap dewa
tak payah la nak berkapel ke hape,
buat serabut orang ja bila asyik2 gaduh dgn spouse msing-masing.
kalo betul suka kawen trus kan senang??

ni lagi satu kerja takde faedah. ish ish~

sepatutnya kita semai dalam diri,
sikap cemburu yang positif..

bagimana?
cemburu melihat orang buat kebaikan,
dan kita turut mempertingkatkan kebaikan dalam diri kita..
cemburu lihat orang berjaya,
maka kita tingkatkan usaha untuk sama berjaya..
bukannya lihat orang lebih,
laju saja kita mahu jatuhkan dia..

mari ambil masa sejenak untuk refleksi diri..

ayuh sama-sama buang sifat cemburu meng-khinzir buta *bak kata kakak saya*

till then, take care, jaga diri jaga iman ;)

Comments

Popular posts from this blog

diploma pengurusan perkhidmatan makanan > a view

#tipsDekan

be wise_