Monday, April 04, 2011

恭敬.

bloggers ! salam 'alaikum ^^

maksud title blog di atas??? 
bm- hormat, bi- respect.. ba-الاحترام..  philipine- magalang.. french - respectueux.. japanese - 敬意を表する.. jerman - respektvoll.. korean - 존중.  thai- เคารพนับถือ..  portugese - respeitoso..

gunakanlah bahasa kebangsaan kita.. marilah amalkan ramai2.. lalalala~~

oke, menyahut seruan tu, kita berbalik ke bahasa kita ke?? orite~~

budi bahasa bunga peribadi.. buahnya pula nilaian murni.. diri berjasa serata pertiwi.. budaya mulia pada generasi.. biarlah miskin harta benda.. asal kaya budi bahasanya~~

berbudi dan berbahasa ke mana pergi ingat sentiasa.. biarpun cantik paras dan rupa,, akhlak mulia yang lebih utama~~~ budi bahasa dipelihara, sopan santun dijaga~~

berkisar ttg hormat..
luas aspek ni kan?? tak kira apa pun pangkat atau gelaran anda, pasti ad individu2 yang perlu kita hormati kan?? tambah2 lagi hormat kita kpd ibubapa, cikgu, org yang lebih tua, n juga org yang lebih muda dari kita.. yes ! org yang muda dari kita pon kita kna hormat.. mereka juga punya hak utk dihormati.. cuma caranya berbeza..

suka saya utk menyentuh ttg perkara hormat terhadap ibu bapa.. mereka ialah individu yang mmg layak dihormati ! walau apa jua yang terjadi, hormat mesti ada pada mereka.. 
keredhaan allah terletak pada keredhaan ibu bapa !
setitis air mata ibu yang gugur kerana kesedihan, segaris luka di hati ibu kerna kederhakaan, tertutup pintu syurga, jika tiada keampunannya!!

so? 
apa hak anda utk derhaka kepada ibu bapa anda?? 
apa hak anda utk berbuat kurang ajar terhadap ibu bapa anda?? 
apa hak anda utk tidak menjawab pertanyaan ibu bapa anda dgn baik?? 
apa hak anda utk bermasam muka dgn ibu bapa anda??
 dan apa hak anda utk mempertikaikan dan meragui hukum yang allah tetapkan???

satu hal lagi yang suka utk sata ulas di sini,,
hormat terhadap org yang lebih muda dari kita..
 perasaan hormat kpd mrk yang lebih junior ni lebih terhadap kasih sayang lah.. 
sbg cth, saya ambil satu situasi ttg pemutusan satu2 keputusan.. apabila adik kita, misalnya, membuat satu2 keputusan, dan apabila kita sedar yang keputusannya tidak berapa baik, jadi, kita harus membetulkannya.. tapi, rasa hormat trhadap keputusan yang diutarakan mesti ada.. jadi, kita cuba utk menegurnya dgn baik.. jgn terus tolak dan katakan yang keputusannya itu teruk.. jangan terus menolak bulat2.. mgkn ada caranya utk merealisasikan harapannya itu dgn cara yang lebih baik ditambah dgn idea yang lebih matang dari kita?? 
kan?? 
so, dari situ adk kita boleh lihat yang kita hormatkannya! 

aduhai~ betapa harmoni kan hidup saling menghormati??

jadi, 
saya tinggalkan anda sekali lagi utk berfikir~

No comments:

Post a Comment

will I be better?

 another year will pass.  sekarang pun dah end October.  ah, i'm planning to get a new job. a fresh start. a better pay.  i wish.  tapi ...