Friday, July 15, 2011

kebebasan..

tak habeshabes pasal ni.. urm, aku just nak ajak korang untuk bncang lam skop yang lebih kecik la.. bukan lam skop yang besar.. selalu, kite cam tersekat untuk dapat kebebasan dalam membuat keputusan.. hmm. ssh betol! sian gak kadang-kadang dengar, bila org yang bertaraf senior, seolaholah memandang rendah pada yang pangkatnya junior.. kalo ak, ak tak kesah, kita sbg yang lebih tua kena bagi peluang la kat yang muda untuk mencuba ssuatu yang baru.. bukan menyekat.. kalo diorang ada buat keputusan yang salah, bukan terus hentam, tegurlah dgn cara baik.. kalo terlepas hentam pon, jgnlah tggl mereka down giler2 lepas tu.. sian kan.. diorang pon dah usaha.. cuma, yang kurangnya, diorang kurang pengalaman siket je dari kita.. so, sbg yang tua, kitalah yang msti guide mereka.. 
GUIDE bukan maksudnya SEKAT.



bantu prmudahkan keputusan mereka, bukan halang dan totally tukar dgn keputusan kita.. posisi kita sbg senior bukan bermaksud kita boleh mengawal posesi junior. kadang-kadang, mereka lebih faham ttg sesuatu yang kita agak-agak kita paham .. mereka berhak di beri peluang untuk membuat keputusan sendiri.. dan teruskan guide mrk dgn bijaksana.. bukan menjatuhkan mereka.. janganlah sekali-kali kita kate, keje korang xde pape, zero! NO! aku paling pantang bila ada orang yang kate keje org len xde makna stret gitu, lagi2 kepada mereka yang baru mencuba.. kite kena paham, nobody's perfect, apalagi pada percubaan pertama.. nak nekkan semangat diorang yang baru bukan begtu caranya.. tak.. setiap orang bukan boleh terima cara begitu.. tolonglah consider pasal KEBEBASAN MEMBUAT KEPUTUSAN dan tolonglah BAGI PELUANG KAT ORANG LAIN UNTUK MENCUBA & MELAKSANAKAN IDEA MEREKA MSG2. 
pliss!

No comments:

Post a Comment

will I be better?

 another year will pass.  sekarang pun dah end October.  ah, i'm planning to get a new job. a fresh start. a better pay.  i wish.  tapi ...