selective??

Bismillahirrahmanrrahim..

orang kate, memilih tu satu bukan benda yang baik.. ya betul.. tapi, benda-benda kat atas muka bumi ni semuanya takde la tak de yang membawa faedah.. semua benda ada baik buruknya..  And same goes to memilih.. ada satu tempat di mana memilih ni akan menjadikan kita seseorang yang mempunyai kadar softskill yang tggi.. bila? Apabila kita mampu menjadi pemilih yang baik apabila mendengar. Hah. Dats the point..  tak semua orang mampu jadi pendengar yang baik.. dan tak semua orang tahu bagaimana cara nak jadi pendengar yang baik.. so, di sini, pada hari yang mulia ini, jom sama-sama kita telusuri, bagaimana untuk menjadi pendengar yang baik, a good listener =)
Berbalik kepada kita punya topik awal, BE A SELECTIVE LISTENER! So, ue’ll be a good listener.. itu sahaja point pentingnya.. saya nak ajak anda untuk menjadi pendengar yang baik, dalam konteks kita bersaudara.. maksudnya, nak menjadi pendengar bila teman kita tengah menghadapi masa2 sulit dalam kehidupan mereka.. bagi saya, satu penghargaan yang besar bila ada antara rakanrakan yang datang, dan bercerita tentang mereka.. bercerita tentang sesuatu, menyatakan ketidakpuasan hati,, apatah lagi bila menceritaka rahsia, dan lebihlebih lagi bila meminta pendapat tentang kekeliruan yang meeka sedang hadapi.. persoalannya, bagaimana kita nak pupuk kepercayaan dari orang lain untuk bercerita dengan kita? Bagaimana kita boleh membantu meringankan masalah mereka? The simplest thing that we can do is listen.. bila kita dah dapat kepercayaan orang untuk bercakap dengan kita, bercerita dengan kita, hargai kepercayaan mereka.. bila kita mendengar, wujudkan keadaan selesa kepada pencerita.. biar dalam hati kita ada rasa curios nak tahu.. dan bila hati kita cuba untuk rasa begitu, secara tak langsung, reaksi kita kan bergerak kepada mempamerkan emosi teruja untuk mendengar.. si pencerita akan mula rasa selesa, dan akan mula menyingkap satu persatu jalan ceritanya.. masa mendengar ni la yang kita akan mempraktikkan kemahiran memilih.. kita dengar dan pilih apa yang diperkatakan.. sebagai contoh, kita diajukan masalah ttg mereka.. DENGAR DAN PILIH yang mana sebenarnya masalah dia.. kita boleh,, gunakan hati dan tumpuan yang sepenuhnya serta aplikasikan pengalaman kita dalam menilai dan memilih.. jadi, yang paling penting juga dalam proses mendengar ialah tumpukan perhatian terhadap apa yang sedang kita dengar. Kadang2 si pencerita tidak tahu bagaimana nak menceritakan, so, kitalah sebagai pendengar yang biasanya akan dapat memilih apa sebenarnya yang sedang mengganggu si pencerita.. so, secara tak langsung, kita akan dapat bagi pandangan kita, tak mustahil untuk bagi pandangan secara tepat, walopon hakikatnya tu bukan yang paling penting, sebab yang paling penting, dengan cara kita mendengar dengan baik pon  itu akan memberi sedikit kelegaan kepada rakan kite.. kan?? so,, da conclusion?? kita dengar dan pilih, maka terurailah satu kekusutan,, 




last word, hmm.. walopon ase cam agak merapu la jugak, ayat berbelit2 cam bukan orang melayu, tapi betol2 harap, pembaca2 yang disayangi ni dapat sumtim daripada post ni eh.. akhir kate yg benar2 akhir, MEMILIH ITU TAK SALAH =)

sekian,=)

Comments

Popular posts from this blog

diploma pengurusan perkhidmatan makanan > a view

#tipsDekan

be wise_