timbanglah elok2..

bismillahirrahmanirrahim.. salamullah 'alaikum wbt~

hmm.. bila dah tak suke, semua bnda pon nampak tak baik. bila dah suke, yang busuk pun kata wangi.. tu la adat kite sekarang ni... suka sgt terlalu obses dgn sesuatu.. ape nak jadi ah? dalam kes yang kecik, okay la kot.. tapi, cuba bayangkan kalau dalam konteks yang besar.. susah  la kalo gini.. 

okay,, kita bagi cth la.. kalo kita kat satu2 isntitusi, kita diberi pilihan untuk memilih kepimpinan kita,.. ad yang suka parti A, ada yg suka parti B.. yang penyokong parti A ni semuanya yang dibuat parti A nampak hebat, baik.. and same goes to yang vote parti B.. so, one day, keputusan kuar la.. parti A menang.. mentadbir institusi tersebut.. parti B pon ye, tapi di belakang tabir la siket, dalam usaha nak naikkan dan rebut takhta.. *blurr istilah ape yg nak gune,, guna istilah takhta pon oke gak la ye* tapi, semua asyik2 dok mengutuk satu sama lain.. HEY.. try bukak la mate tu. ape la gunanya kalo saling nak menghentam,.. try renung balik, tujuan utama masg2 nak mendapat undian "rakyat", atas dasar ape? bukan ke atas dasar nak majukan, naikkan institusi tersebut?? so, xleh ke, msg2 kerjasama.. sape yang pgg tampuk pemerintahan bukan la satu hal yang benar2 besar.. sbb kita semua ahli, ada hak. so, y not kalo masg2 sumbang buah fkran, menuju matlamat yang sama.. bukan saling menghentam, menjatuhkan satu sama lain.. dan yang mmerintah tu, kat instistusi tu, kenapa tidak setiap buah fikiran dari ahli ditimbangkan dgn baik.. mana yang baik, terima dan mana yang tak elok, bukan buang, tapi cuba cari mana kelemahannya dan fix kan di situ.. tak de bnda yang susah kalo ada KEHENDAK utk merealisasikan.. so, henti2 kanlah saling menghentam.. takke bahayakan institusi kita sdri ke?? nnti tak pasl2 ade orang dari instistusi len yang nampak kite tgh berentam dan cuba masuk,, pelan2 dgn penuh strategi, rampas institusi kite. HAH. kalo jadi gtu gmana? takke merana?? so, fikir2 kanlah.. jawatan dan pangkat itu amanah.. amanah tu nabi kate satu penyesalan.. takperlu nak rebut bnda tu,.. sbb cepat ke lambat, yang berhak tu juga yang akan menerima amanah.. dan kalo yang tak berhak tu janganlah gopoh gapah nak ambik amanah,., haru biru jadinya.. ye.. cuba untuk tidak menghukum atas dasar minat kite blh tak?? ape2 perkara, cuba nilai dgn akal waras.. jgn men hentam je, mentang2 kite tak suke, tros nampak keburukan.. mentg2 kita suka, semua nampak baik.. dear readers, buruk sgt perangai gitu oke..



tu la.. dats all.. thanx for reading =)


Comments

Popular posts from this blog

diploma pengurusan perkhidmatan makanan > a view

#tipsDekan

be wise_