Monday, August 29, 2011

apa ertinya sebuah eid?




rasulallah bersabda, "adakah kamu mahu aku tunjukkan amalan yang lbh tggi darjatnya drpd solat dan puasa?"
para sahabat menjawab, "sudah tentu"rasulallah bersabda " perbaiki hubungan yang retak,kerana hubungan yg retak itu ibarat pencukur. ia bukanlah pencukur rambut, tetapi mencukur agama"

hari raya ialah satu hari yang kita sangat2 di seru untuk bermaaf-maafan.. iya.. bermaafan sesama manusia.. sebulan ramadhan kita tempuh, kita sucikan diri dari dosa noda.. sebulan ramadhan kita usaha padanya mengutip rona2 kesabaran, mengejar sinar taqwa.. alhamdulillah,, sekadar termampu, kita persembahkan terbaik padanya.. syukur,, di beri panjang umur, murah rezeki untuk berada sebulan di bulan ramadhan.. harapannya, umur masih berbaki pada ramadhan2 tahun2 depan.. sucinya kita pada bulan ramadhan, ada yang seumpama sesuci bayi yang baru di lahirkan.. dan inilah masanya untuk kita membersihkan pula dosa kita sesama manusia..






susahnya memaafkan..
ya.
susah memaafkan. kadangkadang hati kita dah lapang untuk memaafkan..
 tapi, bila cuba mendekati orang yang baru di maafkan, ya allah,, sekali lagi kita diuji,, ikhlaskah kemaafan yang baru dihulur..
susah. susah.. tapi, allah dah janjikan,, setiap kesusahan itu ada kesenangan..
tapi, adat kita manusia,, adat aku manusia biasa.. terguris juga hati ini..
kalau ia semudah ini....






ya allah.. akukah yang salah..
harus sampai bila lagi?
harus bagaimana lagi?
apa yang seharusnya aku buat??


sayangnya kalau sebuah persahabatan runtuh dirempuh badai salah faham..


betulla kata orang, perempuan itu mula terguris hati apabila adanya ketidakjujuran dan tidak berterus terang ketika berbicara.. hmm.. benarlah kot setakat ni.. 


orang kate lagi, malam raya ni jarang doa ditolak..


ouh ya allah...
aku harap semua ni segera berakhir..
ameen

No comments:

Post a Comment

will I be better?

 another year will pass.  sekarang pun dah end October.  ah, i'm planning to get a new job. a fresh start. a better pay.  i wish.  tapi ...