sesat di hujung?

bismillahirrahmanirrahim..


assalamualaikum wbt.


apa khabar hati? apa khabar iman..


biasalah.. iman manusia yazid wa yanqus kan.. alhamdulillah bagi yang masih sedar.. alhamdulillah bagi mereka yang masih ada daya usaha untuk top up balik iman.. jangan drafnya menurun saja. 


haih.
hidup di dunia yang penuh pancaroba di era globalisasi modenisasi ni, pastinya banyak kekusutan yang melanda diri umpama ombak badai tak hentihenti menghantui diri, lagi parah bila emosi turun sekali dan akal pula gagal membatasi segala gerak geri lalu meranap sebuah ketenangan yang hakiki di dalam hati dan tanpa sedar pula diri sendiri pula tak habis menangisi, tanpa ada usaha memperbaiki segala apa yang telah terjadi dan hanya membiarkan saja ia menarinari, menerombosi hati dan nurani hingga terlupa pada Ilahi, yang tak hentihenti mencurahkan kasih sejati...


kan?

leluhur pernah berkata, sesat ke hujung balik ke pangkal.. tapi, macammana pula kalo pangkalnya jauh, hujungnya belum tiba.. tapi. jalan kebenaran.. tak akan selamanya sunyi.. rasa macam susah.. di persimpangan la pulak kan, nak balik ke pangkal, macam sayang sebab dah terlanjur mengatur sebuah perjalanan kehidupan.. tapi, kalo tak balik, masalah tak settle sebab kusut neh, kusut! so, macammana kita nak teruskan semua ni? 
nak berhenti dan mengalah?  
NO WAY!
 tidak walau sekali apatah lagi untuk berkalikali ! 


the solution is...

memang kita kena kembali ke pangkal.. so, meh kita wat post mortem, apakah pangkal yang perlu kita balik.


kita ada masalah > masalah kita berkait dengan manusia > oke. so, masalah akan selesai kalo kita settle dengan manusia


>>>> TRYING >>> TROUBLESHOOTING >>> ERROR >>>> 


alamak! manusia tu keras hati. tak tahu macammna nak paham dia. taktahu macammana nak settle lah


 >> bertenang > oke.


 > pangkal kepada masalah ni, ialah hati manusia tersebut > so, kita kena settle dengan hati dia > so, kena la settle dengan tuan punya hati > so, manusia tu la tuan punya hati dia


 >> ERR?? macam sama dengan jawapan tadi >> 


JAP,, >>>>>>>>>>>>>>>> SCANNING >>>>>>>>>>>>> SALAH. 


> bukan manusia yang punya hati tu, tapi ALLAH yang punay hati dia!


 >>>>> got the answer>>>

lets prove it.


ambik wudhu' >> solat taubat >> solat hajat >> doa dilembutkan hati dia >> *eh, kenapa hati aku pon macam lembut jugak * >> masalah macam settle siket >> ulang langkah2 di atas


CONCLUSION ::: 
eksperimen berjaya! maka jawapan pangkal yang harus kita kembali ialah kepada 
........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

ALLAH SUBHANAHU WA TAALA..

pati dengan seyakinyakinnya, dialah sebaikbaik penyelesai masalah =)

tak caye, CUBALAH.

Comments

Popular posts from this blog

diploma pengurusan perkhidmatan makanan > a view

#tipsDekan

be wise_