Tuesday, November 15, 2011

abah _ 4

aku memang la excited giler bila tahu dapat masuk U.. i know, this is my chance to fix everything! especially kepercayaan abah dan umi.. and all my siblings. YA.

masuk U, abah hantar.. dan, still, macam biasa. abah dia just drop by, letak barang, bagi duit, salam dan terus balik.. maka tinggallah aku terkontang kanting sorang diri simpan bilik,, nasib baik umi tolong angkut barang. sampai ke bilik.. sesudah abah balik, jeles jgk dgn rumet aku, mak dia yang tolong simpan2 kat dia. aku? dah kena tinggal dah. alah, esok hari sekolah. nanti kesian kat abah kalo sampai lewat. nak hantar adik2 pegi sekolah lagi.. pujuk la wahai diri ! HAH HA.. 

niat hati, memang tekad, nak study. sebab tu kat U aku tak pernah nak pandang sape2 nak buat teman istimewa.. even it is just a girl.. sebab hakikatnya, kalo aku dah rapat, tak kira la pompuan, apatah lagi laki, aku tak dapat bayang, aku bila dah jth syg, susah nak lepas.. susah nak lupa... plus, at that time, i bring my broken heart. HEHE.. yes. aku tgh kecewa giler masa tu. and dats are the hardest test i have to face. nak coop dgn perasaan sedih giler kawan kite lupa, macam tak endah kat kita, dgn perjuangan nak bangun balik tebus kesalahan.. ni semua buat aku jadi sumtim like, species terkaku di dunia. aku takut.. takut nak berperasaan lagi.. takut luka yang tak sembuh kat hati dilukai balik. dan aku taknak dalam keterlukaan aku, aku lukakan lagi abah dgn umi.. dua insan paling penting dlm hdp aku. 
NO, I DONT WANT!

dalam keterpayahan tu, aku belajar.. benda2 terpayah dlm hdupku.. aku belajar tidak berkawan terlalu rapat. aku cuba utk tidak mudah jadi mesra. aku belajar, lebihkan diam.. aku belajar, lupakan my galfren *dat one i mean* , aku belajar, BERJIMAT DUIT, aku belajar, utk belajar bersungguh2.. aku belajar, tolak kegeraman nak sandang apa2 jawatan.. susah jugak. but i have to.. banyak aku ditarbiah dari kegagalan masa SPM dulu.. terlalu banyak walaupun perit.. agak berbaloilah dgn keperitan tu.

and, akhirnya, aku berjaya dalam semua  "pembelajaran" tu.. 
lastly, keluar result final U, and, i'm in the dean list! orang pertama aku tunjuk ialah abah!! sebab kebetulannya masa tu abah ada kat umah dan takde keje at that time! aku, masa gta dia, abah, result ore, masa tu dah nak termenangis dah.. terkial-kial dia cari spek masa tu, dah lama sangat, dan aku pun perasan spek dia takde masa tu, aku pon direct je gtau lisan. HEHE. bahagianya.. mencipta satu kejayaan semula. 

kurang lebih seminggu lepas tu, rumah aku ni agak sibuk terima tetamu2. bukan sebarang tetamu, bukan sebarang "tamuan" tapi, tamu merisik bagi kakak2 aku.. aku tumpang senang dalam kepenatan. ye lah. dah namanya aku chef-to-be, akula tugas perah kepala otak nak hidang ape kat tamu.. aku jugala yang dok perah asam limau, eh, bertungkus lumus memasak kat dapur. takpe, aku suka pe. tambah2 lagi bila abah promote, hoh, ni la chef masok. ecececece. pengiktirafan mahal tu.. jarang jugak abah nak puji2 ni. haha.. 

but, its quite sad.. sebak actually. bila orang dtg mintak anak pompuan dia, abah tak cakap banyak.. dia lebih banyak bercerita pasal diri dia.. dan, bila aku dgr cerita abah, masa dia belajar dulu, dgn susah payahnya, semangat nekad.. abah kate, dia takleh nak g belajar kat mesir, sebab xde duit.. last2 belajar kat pondok,, macam2 abah cerita, cukup la buat aku sebak.. huhu.. abah jugak ade kate, dlu abah dia ajar dia baca quran.. sekali salah, abah dia kate, HISH. abah dah tak boleh baca, terus nangis.. abah kate lagi, abah dia tak pernah marah dia dgn adik2.. abah kate, dia takut dalam hormat kat abah dia.. hati aku kate, abah pon sama la bah.. kitorang pon takot dgn abah.. abah cerita semua tu depan bakal menantu dia,, depan bakal abang ipar aku, mungkin dgn harapan, dia akn jadi abah yang baik buat cucu abah nanti.. pandai abah.. selit hikmah dalam cerita.. aku jadi senyum sendiri... 

3hari berturut2 abah layan tetamu yang datang nak petik "bungaa" yang dulu abah tanam, abah semai, baha jaga.. yang dulu umi siram, umi baja, umi buang ulat2 yang nak rosakkannya.. abah senyum je.. satu je abah kate kat diorang,, ambo pesan so jah, jangan dok buat payoh.. hantaran, nak bg 3, siket lajop.. nak wat mari 21, sohho pulok.. tapi gak alik ambo, kalo demo nak wat mai 1 pa pon ambo xmalu, sebab kalo demo wat mari 100 pa ambo xsohho. abah kate gtu.. terlalu dalam maksudnya.. kan??
 abah kate lagi, hop pntg bukey bekwoh tu, hop pntg akad tu. bereh hop tu, ambo lega dh.. selalu abah cakap macam tu.. wat mudoh, benda jgn wat payoh.. rasa lega sebab tanggungjawab abah nak nak habis pada anaknya, tapi aku yakin, jauh di susut hati, abah tetap akan risau, macammana orang layan anak dia, lepas kawin.. nama pon abah, ape yang dia buat, cool je memanjang..

satu hari, abah kate nak pgi KL.. sedang2 elok k.a pon  nak balik shah alam.. maka, dua orang tu nek la bas sekali.. seusai keje abah, kakak2 aku bawakla abah jalan2 KL.. bukan senang nak jumpa abah. kebetulan pula, bakal abang ipar aku yang keje kat pahang ada kat KL.. selebihnya dua orang lagi bakal2 ni memang keje kat KL. dan kakak2 aku pon, sama la.. kak ipah di cheras, kak a di shah alam, kak na di damansara.. dan bakal2 ni pula, semua ada.. maka berpestalah dorang.. bawak abah round2 KLCC segala! 
jeles aku! 





abah pula, katenye kakak2 aku, sporting habesla hari tu.. siap bakal2 ni terkejut sebab selama ni dorang mmg takut kat abah, sebagaimana kami takut kat abah..

dan bila abah balik, suka aku tgk abah senyum. happy je.. mungkin, dalam hati dia, tu jodoh terbaik utk kakak2 aku. abah pun dah tgk sendiri dgn mata kepala dia, macammana perangai bakal2 menantu ni.. satu yang aku tabik kat abah dgn umi, datang je kawan2 kami2, dorang kekok nak bahasakan pakcik, makcik, tapi lebih selesa kalo kawan2 kami panggil abah dan umi.. yeah.. itulah mereka..

the best parents ever.

tu hal kakak2 aku lah.. 
hal aku?? entahla lagi.. tak tahu macammana masa depan. bagi aku, ini baru permulaan... doakan aku berjaya, tak kecundang lagi kali ni... aku ingat kata2 abah masa pgi konvo kakak2 aku, abah kate kat aku, kak, tgk tu,, dapat hadiah gtu baru jolo nk konvo.. 
masa tu aku senyum je.. tapi, masa ni? masa ni ialah masa aku kena usaha realisasikan harapan abah.. masa konvo dok atas stage, dapat hadiah.. dapat pakai selempang best student.. dapat anugerah naid canselor ANC.. 

sekali lagi, doakan aku berjaya, untuk insan ini,



ketika kejauhan 

masihku hangat kasihmu ayah
betapaku rindukan redup wajahmu
hadir menemaniku

terbayang ketenangan
yang selalu kau pemerkan 
bagaikan tiada keresahan

walau hatimu sering terluka
tika diriku terlanjur kata
tak pernah sekali kau tinggalkan
diriku sendirian

ketikaku dalam kedukaan
kau mendakap penuh pengertian
disaat diriku kehampaan
kau setia mengajarku 
erti kekuatan

terpancar kebanggaan 
dalam senyummu
melihatku berjaya
bilaku kegagalan
tak kau biarkan
aku terus kecewa
dengan kata azimat
engkau nyalakan semangat
restu dan doa kau iringkan

tak dapatku bayangkan 
hidupku ayah 
tanpa engkau disisi
semua kasih sayang 
yang kau curahkan 
tersemat dihati.....


dan tak lupa, pastinya buat umi juga =')


FIN_


No comments:

Post a Comment

will I be better?

 another year will pass.  sekarang pun dah end October.  ah, i'm planning to get a new job. a fresh start. a better pay.  i wish.  tapi ...