abah..

abah aku?
 anak ada 9, takde terkecuali walau sorang, anak pertama hingga akhir, semua takut kat abah.. kadang2, kitorang suka, sebab abah bz.. selalu je takde kat umah.. so, masa abah takde kat umah, bolehla kitorang berpesta pesta kat umah. umi larang, kitorang takdengar. hehe.. nakal punye anak,, tapi abah?? alah, takdengar suara lagi, cukup la dengar bunyi ekzos kete atau motor abah sampai depan rumah, semua orang jadi baik. haha.. resah jugak kalau abah ada kat rumah.. semua kena senyap.. abah kalau bukak cerita, kami dengar, nak gelak dulu takut,, tunggu abah gelak dulu.. hehe.. baru kitorang gelak.. kalo tgk tv dgn abah, semua senyap.. mana stesen tv yg abah bukak, yg tulah kitorang tgk.. xde sorang pon wat bantahan... kadang2 boring sebab abah tgk berita, abah tengok forum perdana, abah, berita tamil pon dia nak tgk.. tapi, kitorang diam. takutlah.. nak cabut, taktahu nak buat apa.. last sekali, tgk je la.. nasib baiknya, abah ni suka jgk tgk cerita nyanyi2.. so, xterlepas la nak tgk mana2 pertandingan. cuma?? cumanya x fun la cket.. kalo abah takde, kitorang boleh nyanyi kuat2,, kalo tgk dgn abah, kitorang nak miming pon takot, nyanyi dlm hati je la.. harap2 dalam hati,, mtop2 abah ngatuk, masuk tdo,. HAHA.. ape punye anak!

ramai2 adik beradik, aku rasanya yang paling suka ikut abah pegi manamana. masa kecik dulu, aku suka ikut abah pgi men ' haji ', aku suka ikut abah pegi kedai kopi.. ikut abah pgi situ, sini.. takpe, aku abah bawak.. orang len xberani nak mintak.. ada satu hari, gara2 nak ikut abah pegi keje, aku ikut abah pgi recording kat stesen radio. aduhai.. menyesal jugak ikut.. lama la jugak recording utk rancangan tu.. aku? tengok ikut cermin dalam 1 bilik sebelah dgn abah.. 
dulu, aku suka mereport kat abah, kalau kakak2 aku terover gurau dgn aku. abah?? abah tak marah.. tapi dia pujuk la kan.. alah, setakat kate, "bo la kak. bo tiok.." tu pon dh cukup bangga abah pujuk. hehe.. hehe.. anak manja abah  ke?? urmm.. kot. hehe. tu, masa aku kecik..

masuk skolah rendah,, alamak.. duit.. jimatnya duit abah bagi.. abah bagi 50sen je, simpan.. kadang2 tak beli pape pon.. sebab?? nak tunjuk kat abah, kat umi. "ore tok beli.." suko nk tgk abah senyum.. hehe.. kdg2, ada program kat sekolah.. tapi abah takleh hantar.. aku gatal2 jugak nak balik, last2, tarik muncung, sebab kena pgi skolah jalan kaki.. tapi, sape suruh? abah tak marah, dia tgk je.. and sampailah hari nak ambik result upsr, sedih.. abah kate, pgi sdiri.. abah ada keje.. jalan kaki, ambik result.. 
sukanya, dapat 5A.. balik rumah, tunggu abah balik tanya.. duduk kat kusi ruang tamu,, abah balik hantar kak icah sekolah, abah tengok biasa je.. tak tanya pulak aku dapat berapa.. aku pun, mrajuk senyap2, tanak gtau... lepas tu, abah kuar lagi, pegi keje.. ada kuliah maghrib kot.. baru kak icah buka cerita, abah sebelum balik rumah, abah pegi sekolah aku, tapi aku dah balik.. abah check kat board, abah dah tahu, aku dapat 5A.. abah suka, sebab aku yang mula2 anak dia dapat stret A.. hehe.. hati kena pujuk dah, patut la abah tak tanya...

nak pilih sekolah menengah?? abah jugak yang susah2.. mula2 abah hantar daftar kat SMK PUTERA, sebab aku kate tanak pegi SMKA NAIM LILBANAT, sebenarnya sebab aku taknak pakai tudung labuh, tapi aku kate kat abah, "toksei,, nati abah kena ngata jauh... nyusoh ko abah jah" hehe... pandai kan aku ambik hati abah?? abah pun, macam biasa la, dia takkan paksa, tapi dia tunggu sampai kita sendiri rela.. masa daftar, semua cikgu2 kat putera srh aku pgi naim.. dorang kenal abah, sebab abah YDP PIBG skolah tu.. so, last2 aku decide, xpe la bah,, oe g naim.. abah senyum je..

_bersambung_

Comments

Popular posts from this blog

diploma pengurusan perkhidmatan makanan > a view

#tipsDekan

be wise_