Tuesday, November 01, 2011

cemburu. salahkah?

Dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda:

"Janganlah saling mendengki, saling menipu, saling membenci, saling memutuskan hubungan dan janganlah sebagian kamu menyerobot transaksi sebagian yang lain, jadilah kalian hamba-hamba Allah yang bersaudara. Seorang muslim itu saudara muslim yang lain, tidak boleh menzaliminya, membiarkannnya (tidak memberikan pertolongan kepadanya), mendustainya dan tidak boleh menghinakannya.




*tertarik kepaa satu post dalam satu group kat FB, berkisar sal uhibbuki fillah,  tapi kenapa ada cemburu?? *


hurm.. merujuk kepada tajuk entry.. cemburu. ya. fitrah la setiap insan utk cemburu.and aku pon tak nak kate aku takde rasa tu. ade la kan.. tapi, masalahnya, macammana kita nak handle perasaan tu? 


memandangkan entry ni bawah HOW BOUT U, so, maksudnye aku la dulu yang akan bagi pandangan kan? heheh..


for me,
memang cemburu tu salah. kalau membabibuta. kalau taktahu nak siasa mana2 dulu. ya. memang salah. bila jadi macam ni, reflek balik diri. kenapa kita jadi macam tu.. oke. gini, kita akn cemburu bila sahabat kita layan kita tak macam biasa, sahabat kita lebihkan orang lain dari kita, sahabat  kita macam dah tak pedulikan kita tapi pedulikan org len and sewaktu dengannya la kan.. so, ke mana2 pun, benda tu berbalik kepada kita la kan??
 if it is me, aku akan fikir, apa salah aku? kalau aku dapat discover, oke, aku mintak maaf. maaf sebab aku, persahabatan tu jadik hambar.. sebuah perjuangan yang bersamasama dalam persahabatn tu takdapat nak diteruskan dengan smooth. i'll say SORRY. dan kalau pula aku tak dapat discover pasal tu, pon aku akan say SORRY, sorry sebab aku cuai, tak dapat nak discover salah seniri. teruk betul kan? then, direct aku akan tanya si dia, ape salah aku? hehe. takut doe nak buat, tapi have to. kalo tak, sampai bila hubungan tu nak dingin dan terus membeku ?. tak baik doe lama2 keadaan begitu.. dan yang lebih penting, sampai bila perjuangan tu akan terbengkalai? dan siapa lagi nak pulihkan kalau bukan kita sendiri?


and for me, the most important thing in being a good friend for a friend is BEING HONEST. kalau kita jujur, xde bendanya yang akan timbulkan salah faham.. second thing is, OPEN UR MIND. bukalah sikit pemikiran tu.. jangan dbelenggu. be positive n every way..


FRENSHIP is a very LARGE SHIP. bukan senang nak mengemudi.. kadang2 pastinya terlanngar jugak iceberg2.. kadang2 ditimpa taufan jugak.. kadang2 tersalah jalan.. tersesat tgh laut.. kadang2 terpaksa labuhkan sauh secara tiba2.. ya.. terlalu banyak kemungkinan.. hanya yang saling mempercayai dan saling menghargai "SHIP" tersebut je akan sampai ke destinasi dgn selamat. selamat bersamasama semua 'barang dagangan' .. dan yang akan sentiasa meneruskan pelayaran bersamasama..




dats wat i think.. and..... how about u?

3 comments:

  1. same with me :)
    Be honest! No assumption!

    ReplyDelete
  2. about me:
    sbnarnye sy pn jeles gk ngn all my bestfren n sahabat...
    tp sy buat xtau je kejelesan tu
    n ia mmbuatkn sy lebih c0ol wlopn dlmn agk traSa....
    sbb i l0ve our frenship very much...
    n xnak la dsebbkn jeles tu y mrosakkn our relationship~

    ReplyDelete
  3. ya.. meme la bules jadi cool kalo wat xendah.. but still inside it, a big pain =)

    so, hop pntg ialah jujur.. rite?

    ReplyDelete

will I be better?

 another year will pass.  sekarang pun dah end October.  ah, i'm planning to get a new job. a fresh start. a better pay.  i wish.  tapi ...