haji.korban.adha

bismillahirrahmanirrahim.. salamullah 'alaikum warahmatuhu wabarakaatuh =)

hari raya yang sangat memberi makna.. ada orang panggil raya haji.. sebab ape? sebab raya ni, hari ni, 10zulhijjah ialah masanya kemuncak untuk ibadat haji.. kan?? dan ia juga seperti kita tahu, sbg mengingati kisah nabi kita yang sanggup berkorban. maka dipanggil juga sebagai hari raya korban.. eidul adha? apa pulak maknanya? eidul itu maksudnya PERAYAAN. tapi apa itu maksud ADHA? *pronounciationnya bukan "ADO" tapi AD-HA yea ^^  * sebabkan aku takla terror sgt Bahasa Arab ni, so, aku tatau la nak cakap benda ni masdar *kata dasar* ataupun apa. tapi yang aku tahu tadhiyyah itu ialah PENGORBANAN. so, let say yang ADHA is, korban. ngeeeeeee.. *betolla kot! * 

takpenting semua tu.. *ye ke?? * yang penting, aku nak sentuh.. pasal perayaan ni.. ape ke bendanya? semua orang tahu yang namanya PENGORBANAN tu ialah satu keperitan?? semua orang tahu yang PENGORBANAN tu satu yang menyakitkan.. tapi KENAPA MESTI ADA SATU PERAYAAN KHAS UTK PENGORBANAN???? kenapa?? mengapa?? WHY???????????

jawapannya, sila rujuk balik soalan anda tadi.
 pengorbanan ialah satu benda yang memeritkan. pengorbanan ialah satu benda yang menyakitkan.. so, haruslah islam menyarankan kita supaya sama-sama merayakan perayaan yang berkisar ttg pengorbanan ini. kan? sebab pengorbanan itu satu benda yang SUSAH! so, berbahagialah kepada mereka yang mampu berkorban, ya, semua, tak kiralah apa yang anda korbankan, binatang al-an'am kah,  harta anda kah, duit anda kah, kesenangan anda kah, ataupun masa tidur anda kanh.. *utk membuat ibadat dan kebajikan ye * atau apa2 sahaja, yang impaknya, memberi kebaikan dan kesihatan kepada iman anda.. 

mm?? 
tak.. jangan sempitkan pemikiran anda, bila sebut raya korban je, anda fikir korban lembu, unta sahaja. hakikatnya, memangla kita dianjurkan untuk menumbangkan binatang2 berkaki empat, sekali lagi, sebagai mengingati kisah pengorbanan nabi kita.. tapi, saya kembali ke ayat tadi ye,, jgn sempitkan pemikiran anda. bukan itu saja yang boleh dikorbankan =) 
NO.
 ouh.. kalo gtu, maka bersedihlah hati mereka2 yang tak berwang, tak berkorbanlah nampaknya setiap tahun.. kan?? 

jadi, bagi mereka yang tidak ada rezeki lebih, utk berkorban, ape yang dapat mereka korbankan?? 
ya.. banyak.
 terlalu banyak pengorbanan yang bukan materi yang kita boleh buat 
dear all muslims =)

contohnya ape?
 TAK.
jangan tanya saya.. tapi tanyalah iman anda =)

ma'assalamah! 

Comments

Popular posts from this blog

diploma pengurusan perkhidmatan makanan > a view

#tipsDekan

be wise_