leader_2

bismillahirrahmanirrahim~

oke move on kepada macammana kita nak measure performance seseorang leader tersebut.
oke.
how??
cuma dgn dua benda sahaja, iaitu keberkesanan dan kelancaran dia buat kerja.
dan apakah itu??

effectiveness, keberkesanan ini ialah bila leader tu mampu utk do the right things. buat benda yang betul.. contoh. dia selalu come out dgn strategi2 yang brilliant, tak pernah buat pembaziran dlm resources dia, *resources ni termasuklah masa, tenaga ank2 buah, duit, raw material and so on*. dat is keberkesanan

and second one is, efficiency atau kelancaran.
ni pula ialah bila leader tu mampu do the things right. perbetulkan mana yang salah.
oke, rasanya yang ni takperlu nak hurai, mesti korang faham kan :) ??

and move lagi utk skill yang perlu ada. ada 3 semuanya. dat is,

conceptual, human and technical. oke.

CONCETUAL
leader ni mampu utk meramal apa yang akan berlaku pada masa2 depan. tak semestinya bila kita sebut masa depan ialah beberapa tahun akan dtg, ia juga maksudnya esok, atau hari2 depan. dat already called masa depan right? hehe. and, dia juga mampu utk ramal, apa opportunity yang dia ada, dlm usaha nak capai matlamat dia. oke?

HUMAN.
dia dapat bekerja dgn manusia dgn baik, komunikasi yang berkesan memahami, dan juga membimbing.

and, TECHNICAL.
yang ni lebih kepada teknikal la.. especially masa ada majlis2 tertentu. make sure, setiap leader ada basic teknikal la.. kalo just masalah kecik, xde la kelam kabut sgt nak cari sir zul. haha. kan?? blink3~

and move forward lagi utk roles, ataupun peranan leader. ada tiga jugak.
1- INTERPERSONAL ROLES.
 dalam roles ni, leader kena cover up 3 benda, dia kena jdi figurehead, contoh, dia ada di mana2 community functions... cth lagi, kat medan tarbiyah masa baca ma'thurat dia ade.. kat mana2 function, jamuan ke,, dia ada.. bukan nak menyibuk, tapi nak bersosial dgn masyarakat. 2nd is leader. hah yang ni rasanya tak perlu nak hurai panjang2.. and 3rd is liason. ape tu?? ni ialah dia dapat buat network dgn semua.. sama ada yang ada kaitan dgn kerja dia, ataupun dgn bdk yang paling teruk kat sekolah. semua. and kemampuan ni jugaklah kita dapat guna utk post mortem kita punya organisasi.. network yang kita bina ni la yang akan kita gunakan utk dptkan feedback daripada org ramai.

2- INFORMATIONAL ROLES
leader kena ada pengetahuan ttg semua yang berlaku di sekeliling dia.. dia kena selalu MONITOR, pantau semua yang berlaku.. tahu dan ambil berat. DESSEMINATOR. iaitu sampaikan apa2 yang dia tahu kepada org2 di bawahnya. semua maklumat, top leader tahu, make sure ahli2 len pun tahu jugak. and last one is SPOKESPERSON. kena juga selalu berhubung dgn org2 len, pemimpin2 len, menyuarakan apa2 yang patut disuarakan.. must often communicate!

3- DECISIONAL ROLES
dia kena tahu mcmmna enterpreuneur punya thinking.. maybe dis one lebih kpd utk cari dana utk organisasi, tapi boleh juga di manipulasi utk jdi tempat kita nak war2 kan sesuatu. next, dia kena pandai handle disturbance. jadik resource allocator, dat is leader kena tahu mana yang patut diutamakan. mana yang perlukan tenaga ahli2.. mana yang perlu utk gunakan resources yg kita ada. and last one is, negotiators.. maksudnya, sekali lagi berhubung dgn komunikasi lah. kena berbincang2 dgn ahli2,, orang luar.. ahli bawahan.. semuanya!

so, jumpa lagi utk next post insyaallah :)

Comments

Popular posts from this blog

diploma pengurusan perkhidmatan makanan > a view

#tipsDekan

be wise_