leader

bismillahirrahmanirahim..
assalamualaikum WBT.

oke. lets go thru this topik. LEADERSHIP. macammana ue all nak manage ue punye keje.

ada 4 benda, that is, planning, organizing, leading and controlling.

PLANNING.
 maksudnya merancang. kita sbg ketua, mula2 kena rancang kita punya kerja. ape yg kena rancang? dat is include setting GOALS and defining the actions necessary to achieve the goals. masa ni juga kena rancang strategi dan develop plan nak achieve kita punya goals.

ORGANIZING.
 ah hah! utk ini, kita organize, kita susun balik, ape yang perlu dibuat. sape yg kena buat, bawah skop keje xco atau lajnah mana.. atau indvdu mana. macammana nak group2 kan task tersebut, nak bahagi2kan task tersebut.

LEADING. 
once bnda ni dh stat buat, maka ketualah yang berperanan utk lead. apa yang kita kata bila ketua lead? macammana? bila dia mampu memberi arahan.. apabila dia mampupilih the most effective communications dgn ank2 buah dia.. bila dia boleh menyelesaikan semua masalah yang berlaku dgn tng.. bla dia mampu menaikkan balik semangat2 anak buah dia kalo masa tu tgh down... dat is!

CONTROLLING.
 ni maksudnya, ketua kena selalu pantau kerja anak2 buah msg2 la.. ambik langkah utk membetulkan keadaan andai kata ada yang tersasar.. 

and last one, jgn pernah lupa nak evaluate. 

EVALUATING
dalam erti kata laen ialah post mortem la kan, kita selalu guna.. tgk, sejauh mana task yang dah di perform tu mampu menyumbang kepada tercapainya goals kita. nilai. dan buatla keputusan macammana kita nak usaha lagi utk perform next task supaya at the end, kita punya goal memang akan tercapai. 

oke?
som, dats its the basic one for you, leaders 
we'll continue, insyaallah :)

Comments

Popular posts from this blog

diploma pengurusan perkhidmatan makanan > a view

#tipsDekan

be wise_