SEMILIR BAYU 5

Daniel,, pergilah..
ujar Asyraf lembut,

ma... mamaa... maafkan orang ye..
ucapnya tersekat-sekat sambil menarik-narik kain Milah yang sedang menyusun pinggan di atas meja.

eh.. Daniel.. tak,takpe.. salah mama juga.. mama mintak maaf ye sayang..

tak,, orang dah maafkan mama.. orang tak patut buat mama sakit hati.. lagipun, mama dah bagi adik kat orang. orang sayang adik. dia comel.. 
ujarnya sambil mencuit-cuit pipi adik tirinya yang sedang digendong oleh papanya.

Milah tersenyum sambil memandang Asyraf yang turut tersenyum..

Daniel, apa kata kita ajak papa pergi taman petang ni.. 
mama dah lama tak pergi ke taman, nak?

yeayy.. nak,, boleh papa??
tanya Daniel girang..

boleh.. tapi dengan syarat, mama kena masak sedap-sedap, 
boleh kita makan kat sana, boleh mama?

tentulah boleh papa..

mereka ketawa bersama-sama

**************************

dia pandang ke kiri, dia pandang ke kanan. wah, line clear.. dia mula membuka pintu pagar masjid yang sememangnya tidak berkunci, kata Pak Mail, mudah jika ada warga kampung yang mahu berqiamullail di masjid. tanpa membuka lampu dan membahayakan situasinya, dia menghampiri tabung masjid. dia senyum sendiri.. akhirnya! hajatnya tercapai juga. cepat-cepat dia melaksanakan pekerjaannya.

terdengar bunyi pili air masjid terbuka, dia tahu, ada warga kampung yang mula datang untuk berqiamullail. cepat-cepat dia berlari keluar masjid, malang nasibnya terlanggar pula  si Haikal yang baru menapak masuk ke dalam masjid.

Aduh!! eh sedara!!
jerit Haikal yang hampa apabila dia tidak dapat melihat wajah si pemuda yang bertopeng itu. cepat pula lesapnya dalam gelap malam itu,

dia menggelengkan kepala. 

apa la yang dibuatnya malam-malam ni,, dah ke lampu pun tak dibuka.. 
bebelnya perlahan sambil membuka cuma satu lampu. 

tiba-tiba matanya tertancap pada sebuah kotak hitam berhampiran tabung masjid. 

apa pula tu?
lantas dihampiri objek itu.. briefcase!
dia membuka briefcase hitam itu. terbuntang matanya melihat isi di dalamnya. bersama-sama itu terletak satu nota kecil berbunyi :

ini sumbangan ikhlas saya, terimalah RM50,000. mungkin ada manfaatnya untuk kegunaan masjid ini. 

masyaALLAH, pemurahnya dia..
detik hati kecilnya..

Pak Mail dengan Haji Mad mesti gembira.. 

****************************

Amir, dah sedia untuk mulakan perbincangan hari ni?

insyaALLAH Haji, saya dah sedia..

baiklah.. kita terus sahaja ye... 
begini,, jadi imam pun dia ada adab-adabnya juga..
mula-mula sekali, sebelum kita angkat takbiratul ihram,, kita disunatkan memberi peringatan kepada jemaah, luruskan saf, rapat kan saf.. kamu pun tahu bukan,, jika ada ruang antara ahli jemaah, di situlah syaitan akan duduk.. yang perlu disamakan dalam jemaah tu pula ialah tapak kaki belakangnya, iaitu tumit.. ye la kan,, saiz kaki manusia ni bukannya sama... jadi, yang perlu lurus itu ialah tumit kita, biar dalam satu line je... kemudian, bahu mestilah bersentuh antara bahu jemaah lain.. 
selepas itu, masa bacaan alfatihah.. kita pun tahu, untuk solat maghrib isya' dan subuh, biasanya imam akan membacakan alfatihah dan surah lazim dengan kuat.. dan, imam akan berhenti seketika setelah selesai membaca alfatihah sementara membaca surah.. tapi persoalannya, selama mana seorang imam tu perlu berhenti.. mengikut adabnya, imam haruslah diam seketika sekadar cukupla bajet-bajet makmumnya sudah selesai membaca alfatihah.. 
dan kita juga tahu setiap kali imam berpindah dari satu rukun ke rukun yang lain dia akan membaca " allahu akbar" . dan sepanjang mana pula bacaan tersebut.. yang paling cantik, bacaan tersebut ialah sepanjang pergerakan kita.. sebagai contoh, kalau kamu tengah sujud dan nak bangun untuk qiam,, kamu akan memanjangkan perkataan ALLAH itu sehingga sedang elok kamu qiam, perkataan "AKBAR" itu sdudah terlafaz..
baiklah, itu muqaddimah.. ada soalan?

soalan demi soalan dilontarkan oleh Amir..

dua jam berlalu tanpa mereka sedar.. 

*******************************

alhamdulillah Amir.. ilmu yang dalam dada saya,, semuanya sekarang ni juga berada dalam dada kamu... apa yang kurang cumalah pengalaman, yang bakal kamu kutip tak lama lagi..

alhamdulillah.. terima kasih Haji.. insyaAllah, saya cuba yang terbaik..

jadi, apa rancangan kamu selepas ini? saya tahu, kamu tengah tunggu permohonan pekerjaan kamu diterima bukan? 
Pak Mail menyampuk perbualan mereka.

oh,, lupa pula saya.. saya fikir begini, sementara saya menunggu dapat kerja ni, saya akan kutip pengalaman jadi imam di sini dulu lah.. dalam tempoh itu juga, saya fikir, saya nak bukak surau ni, nak ajar mengaji.. nak buat kelas fardhu ain.. tak kisahla sape pun yang nak sertai.. terbuka, takde had umur.. dan, takde bayaran.. kemudian, malamnya pula saya ingat nak jemput la anak-anak muda di sini,, nak turunkan lagi ilmu yang baru saya dapat daripada Haji Mad, kepada anak-anak muda ni.. jadi, tak payah risau la macam mana, nak cari sape pengganti imam lepas ni.. macam mana Haji, Pak Mail?

bagus idea kamu tu Mir.. saya setuju, Pak Mail pula macam mana?

Aku pun takde hal.. lagipun, nak harapkan kita ni, dah tak larat.. cuma, mak ayah kamu setuju ke Mir,, nanti kamu terperap je kat masjid, mereka nak lepaskan rindu pun takboleh,

yang tu Pak Mail jangan risau,, saya dah bincang dengan mereka, mereka takde halangan.. lagipun, bukan 24jam saya di sini,, saya cuma stay lepas zohor sehinnga lepas asar sekejap.. dan, lepas  isya' pun dalam sejam begitu.. 

kami takde halangan, malah kami suka sangat ada anak muda macam kamu.. terima kasih sajalah ya Amir.. apa-apa keperluan untuk kemudahan kamu, cakap saja, nanti kita beli, ya.. lagipun, duit derma hamba ALLAH yang pemurah hari tu, tak terusik lagi.. rasanya, bolehla kita manfaatkan untuk niat kamu ni Mir..

insyaallah.. terima kasih Haji, Pak Mail, terima kasih kerana sokong cadangan saya..

Amir tersenyum bangga.. alhamdulillah, niatnya untuk berbakti kepada  keluarga bangsa dan agama mula jelas jalannya.. terima kasih ya Allah, kerana mempermudahkan jalanku.. semoga kau menetapkan hatiku untuk sentiasa berbuat kebaikan.. aamiin~

the end _


****************************


cerita habes, check it out ::


SEPATAH KATA :)

Comments

Popular posts from this blog

diploma pengurusan perkhidmatan makanan > a view

#tipsDekan

be wise_