dua dua pun pendidik

bismillahirrahmanirrahim..

assalamualaikum wbt :)

yeahhh, sambil-sambil buat esaimen, sambil-sambil buat report kelab utk fakulti dan sambil-sambil mereply komen di fesbuk *femes katanya* sempat lagi la terlintas sesuatu kan..

pendidik.

guru dan pensyarah.



dua-dua pon pendidik..
tapi sedar ataupun tidak, dua mereka ini punya cara sendiri untuk mendidik..

setuju atau tidak?

aku tak bercakapla tentang cara penyampaian mereka di dalam kelas. atau dengan erti kata lain cara mereka mengajar di dalam kelas.. aku bercakap tentang bagaimana perhatian mereka terhadap kita di luar kelas..

aku masih ingat dan sampai sekarang masih terasa la, bagaimana seorang cikgu sekolah ambil tahu dan beri nasihat kepada kita. bila bersuara mereka macam mak-mak ayah-ayah datuk-datuk nenek-nenek ehh.. kasih sayang tu rasa macam gtu lah. cara penyampaian, susunann kosa kata peribahasa ehh lagi sekali.

dan bila bercakap tentang pensyarah,
bagi aku penyampaian dan perhatian mereka lebih sempoii
macam abang-abang macam kakak-kakak.. ohh, takle bayang ea?
ooo anak sulungg.. hehe.. takpe, buat-buat faham je.

ni haa yang mereka yang ade abang kakak ni, setuju atau tidak?

yang anak sulung tu, pensyarah ni bagi aku juga pendekatan lebih kepada macam kawan dgn kawan.
seriusly.

itu satu hal yang aku tabik kepada mereka pendidik ni

kalau diperhatikan, benarlah, itu cara yang sesuai..
mereka pandai aplikasi cara dan pendekatan yang sesuai dengan peringkat umur.
plus, budak sekolah memang laa.. lagi-lagi sikgu-cikgu yang kuasa utuh dan kuat di sekolah biasanya baya-baya mak ayah kita kan?? and then kalo lecturer pulak susah pulak nak jumpa yang baya-baya ayah mak kita.. dah tu takkanla nak berlagak macam mak ayah pulak :P
aku bercakap ni pasal kampus aku, korang punye U mana aku tau. hehehe...

bukan nak membezakan atau membanding-bandingkan..
tapi, sekadar terfikir...

dua-dua pendidik, cuma di tahap yang berbeza.
targetnya juga pastinya berbeza lahh.
tapi bagaimana mereka mampu menjalankan tugas, menyesuaikan diri dgn semua itu.

bukan senang.

tapi benda yang susah tu tak mustahil !

okelah, nak blaja la mcm mana nak buat.

#fine aku dah meroyan merapu hentah pape.kbye



Comments

Popular posts from this blog

diploma pengurusan perkhidmatan makanan > a view

#tipsDekan

be wise_