_suci ::::

semua tunduk. diam. warna. 
takut la tu 'cikgu baru' masuk... baikkk je semua. haha. 

hurmm.. lepas siap, terus aku kata, letak semua atas meja cikgu nak tengok.
semua letak atas meja. bagus. ada yang dengan konfidennya tunjuk, ada yang tutup-tutup tapi still nak tunjuk. macam-macam. dan tak kurang ada yang berani tanya : 
cikgu cikgu cantik tak kite warna?

errr.. nasib baik yang tanya tu yang warna cantik. kalau tak buat haru juga cikgu nak jawab :P
jujur kan, kecik hati. kalau tipu kan bahaya di masa depan :D
haha.

tak lama. lepas dia tengok cikgu dia tu baik hati (ye lah, masuk lif tekan la sendiri, takkan la nak suruh orang tekankan) maka mulalah episod menunjukkan watak sebenar. dia dah rasa ngam tu terus saje melalak sana melalak sini. cikgu pun ape lagi, melalak la same. kahkah. sungguh tidak sopan. namun apakan daya, cikgu terpaksa murid-murid. kalau cikgu tak melalak jawabnya baik cikgu takpayah datang mengajar, korang je belajar sendiri. ewah. ayat tacing katanya. 

biasa lah. ada yang tanya,
cikgu kucing warna ape
cikgu ayam warna apa
cikgu kenapa arnab ada banyak telinga (padahal yang banyak tu daun pokok sebelah telinga arnab)
cikgu itu cikgu ini.

tak kurang yang tiba-tiba bergaduh. sebab kawan nak tiru dia mewarna,
aduhai. mewarna pun nak tiru.

ada yang taktahu
cikgu, saya tak reti nak tulis
cikgu huruf a kecik macam mana

cikgu cikgu dia kenak (kacau) saya
cikgu tengok dia ambik kaler (pensil warna) saya 

ada yang masih pelat 

: ikgu ikgu ite tok key (tok sey) wat inih 
oloooohhh ayoh ooo (oloohh payahnya)

aduhai. macam macam..

mengeja enam perkataan. mewarna. siap warna cikgu mark.
cikgu mark cikgu bagi bintang
pastu mula la sibuk dok compare dapat berapa bintang

ada jugak, dia dapat tiga bintang, kawan dapat empat bintang.
datang meja cikgu,
ikgu, ikgu, ulih aye nok amboh atu intang ikgu?
(cikgu boleh saya nak tambah satu bintang cikgu?)
aduh.
boleh pula.
cikgu kata, boleh, g kaler comei sikit
dia balik ke meja,
datang semula, okay cikgu bagi sebab usaha (bukan sebab warna makin lawa)

cikgu jalan-jalan. tiba-tiba, cikgu, ado ore mari (ada org datang)
punye la cikgu terhendap-hendap ke luar kelas nak tengok sape datang,
rupanya yang datang tu kawan dia yang nak suruh cikgu marking
oh. datang ke meja cikgu rupanya.

aduh. komplikated betul.

hari seterusnya cikgu pening kepala. ramai pulak yang datang. nak handle 30orang kanak-kanak 5,6 tahun. pening kepala cikgu. sakit tekak cikgu. boleh demam cikgu macam ni. 

sebenarnya saya cerita bukan untuk suka-suka, tapi untuk kita sama-sama berfikir. 
banding. muhasabah. 
bagaimana keadaan kita yang dulu. bagaimana keadaan kita yang sekarang. 
cuma saya tidak mahu ulas. terpulang kepada ulasan anda sendiri.

assalamualaikum wbt :)

Comments

Popular posts from this blog

diploma pengurusan perkhidmatan makanan > a view

#tipsDekan

be wise_