sejarah

bismillahirrahmanirrahim..

assalamualaikum wbt

seringkali kita mendengar ungkapan yang sering diulang-ulang : 

sesiapa yang melupakan sejarah pasti akan mengulanginya.

betul. 
bila dalam keadaan lupa diri kita akan merasa selesa dan cenderung untuk lupa apa yang telah kita lalui sebelum ini. kita akan diberi ujian sekali lagi. untuk lihat, sama ada kita lulus atau masih gagal dengan ujian yang pernah diberi kepada kita sebelum ini. 

namun, sekadar mengingati sejarah juga masih belum cukup syarat. maksud tersiratnya ialah, kita perlu ingat dan fikir, apa yang harus kita lakukan. kamon lah, kita dah pernah melaluinya, kalau kita sudah berjaya melepasi halangan dahulu dengan cemerlang, makna katanya, jika kita benar-benar belajar daripada pengalaman pastinya saat kita melalui ujian yang sama kali ini kita lebih cemerlang menghadapinya.

jatuh kerusi.

saya ambil contoh, dalam bidang pelajaran. jika kita pernah gagal sekali, dan kita sedar akan kegagalan tersebut. mungkin kita sedar akan kegagalan kita semasa dapat result. so, no talk dah la kan.. takde boleh buat apa lagi melainkan meneruskan langkah dengan sisa baki semangat yang bertaburan, kena cantum-cantum dulu dan baru boleh bangun dan meneruskan langkah. dan jika sekali lagi kita berhadapan dengan situasi yang sama, sepatutnya kita tidak mengulang lagi kesalahan dan kegagalan kita suatu masa dahulu. 

betul ke bohong?

pastinya betul. sebab kita sudah pernah merasa sakitnya jatuh ketika itu. takkan lah kita sengaja mahu melukakan diri sekali lagi. kecuali kalau kita ni jenis yang kebal. 

heheh. 

tak mungkin. tak mungkin.

lalu ada yang bertanya, mungkin keadaannya hampir sama tetapi masih ada perbezaan. kita taktahu yang sejarah bakal berulang sebab dulu situasinya lain, dan sekarang situasinya lain. 

thats why kita kena fasih membaca perjalanan hidup sendiri. sebabb itu disarankan kita supaya sentiasa muhasabah diri. lihat. timbang dan hitung nilai kehidupan seharian kita. hisablah diri kamu sebelum kamu dihisab. 24jam sehari sudah lebih daripada cukup untuk kita ambil barang 5minit untuk kita merenung apa yang telah kita lakukan sepanjang hari. tingkatkan lah kualiti diri. 

mukmin yang baik ialah yang mana hari ini lebih baik daripada semalam. 

yeah. terlekat biji durian pulak rasanya. 

dan ada pula yang bertanya, saya tahu, cuma saya mahu mencabar diri. saya cuma mahu lihat sejauh mana kemampuan saya. jika dahulu saya pernah menempuhnya, sekarang saya mahu menempuhnya dengan taktik yang sedikit berlainan. cuba untuk hadapi sejarah itu dengan cara yang lain, tapi gagal. bagaimana?

baiklah. bagus, 

bagus kerana mencuba. berbuat salah dan mengaku kesalahan lantas bangkit daripada kegagalan itu lagi jauh bagusnya daripada tidak pernah mencuba. walau sakit jatuh, namun jika kita redha dan mampu terima hakikat kegagalan lagi sekali itu tidak mengapa. kalau kita cukup kuat tidak mengapa. 

cuma berdirilah di atas satu perkara :
orang beriman itu tidak akan melakukan kesalahan yang sama berulang kali.

meminjam kata-kata dan sudut pandang seorang sahabat, Cik E (bukan nama sebenar), mungkin Tuhan menguji kita dengan ujian yang sama kerana kita masih belum lulus ujian sebelumnya. jka kita sudah lulus, kenapa perlu 'repeat paper' tersebut, kan ;) ?


salam muhasabah.

:)

Comments

Popular posts from this blog

diploma pengurusan perkhidmatan makanan > a view

#tipsDekan

be wise_