Thursday, December 25, 2014

::positive kaching kachinggggg

beberapa hari lepas aku ter-meletakkan diri aku dalam keadaan dan pemikiran negatif. taktau lah setan apa yang merasuk, ke masalah hormon tak stabil tengah period ke (perlu ke bagitau semua aku tgh period?), aku pun tak pasti apa masalahnya sampai rasa negatif gile. serius.

musim study week kan, dua hari tak sentuh buku dengan tahap takde pape dalam kepala was the very bad thing ever. dengan stress, lagi lah tak boleh belajar. hati dok asyik fikir negatif like :
what if I fail?
what if GPA rendah sem ni?
what if aku tersalah tengok jadual?
what if, aku tak boleh jawab soalan nanti?

semua what if what if.

habes tension. habes hilang fokus, habes satu benda tak jadi apa. 

baca satu ayat pun tak lepas. biasa aku nak termenung melihat ke luar jendela, bayu pagi meniup lembut, lihat bintang di angkasa.. ehh, aish ter-menyanyi pulak. 

biasanya sempat la habes satu perenggan kalau nak berangan pun. tapi kali ni memang,,,,,,, ish, teruk lah. kan. 

because of what? sebab aku dah set benda2 negatif dalam kepala hotak ni haaa. 

and what did I do? the day after that instead of terperap dalam bilik sebab malas nak redah hujan ribut, aku keluar jugak. once get outside of le room tu barulah otak ni rasa positif sikit. 

one by one kemelut dalam otak ni cuba diselesaikan and its work within few hours! PM for best price

and then aku start untuk menjadi positif balik and here I am, akhirnya habes jugak target misi dan visi setakat mana nak study within time..

kes ni sama la dengan topik hangat semasa sekarang ni yakni : banjir. 

yang dok spread rumors tu satu hal. yang asyik nak tambah perasa dalam cerita tu satu hal. yang dok melalak lalak kat fesbuk satu hal. kamon lah. ni kerjaan Tuhan. nak marah ke? nak sedih ke? Tuhan bagi ujian dia nak dengar kau merintih dengan dia, bukan dekat fesbuk (okay aku pun pernah buat). 

But please just stop the unnecesessary thing yang akan buat orang risau. update tu bagus, tapi xperlu la dalam nada yang merisaukan sangat. okay lepas ni aku kena banned sebab tak sensitip dengan perasaan mangsa banjir. 

kamon la, umi aku kat kampung tu pun mangsa banjir. teruk jugak keadaannya. cuma x pindah lagi sebab rumah kami satu side tinggi satu side rendah. yang side rendah tu memang dah naik air. air makin naik ni, kalau keluar rumah sah kena berpelampung bagi yang tak gheti berenang tu. tapi bila call takde la mak aku nak menanges-nanges risau. umi aku chill je. aku pun penipu lah kalau kata tak ghisau, dah tu aku nak buat ape? on fon 24 jam dengan mak aku? call dia sokmo-sokmo supaya dapat menyerabutkan lagi kepala dia? no, it is better to raise ur hand up, put ur heart down and ask Allah to help and protect them. definitely thats what we should do. 

"umi tahu umi xpandai berenang, jadi banjir ni umi dok dlm rumah je, x g mane2"
she said when I say something like : take care.
thats my mum. stay cool walau rumah nak "tenggelam". tak pernah nak menambah risau orang lain.
because she knows, kalau rumah tenggelam, ade la orang datang bagi bantuan. she knows kalo rosak barang letrik ke perabot nanti ade la anak dia belikan baru. and she have faith that esok lusa surutlah air nye. kalo x surut kita pindah rumah baru. keh.
and again ladies and gents, tak perlu nak merisaukan orang lain. spread the positive vibes.

**sedutan status fesbuk aku*

so dude, lets just put your positive vibes. turn off the negative one. u will see that every single thing is wonderful and not torturing you at all. enjoy every seconds of the problems and u'll see the sun shining in your everyday life. 

pui. berlagak hebat sastera english. chow. errr..... chau. cau. 

umph 
entahlah macam mana ejanya. 

korang faham kan ape aku nak cakap?

okay case close. cakap tataaa je la senang. 

No comments:

Post a Comment

will I be better?

 another year will pass.  sekarang pun dah end October.  ah, i'm planning to get a new job. a fresh start. a better pay.  i wish.  tapi ...