#tipsDekan

Bismillahirrahmanirrahim.



Assalamualaikum wbt, salam sejahtera. seperti yang akak dah berjanji dengan orang tu, orang ni, hari ni akak akan berkongsi beberapa tips bagaimana untuk dekan. tak kira lah kamu ni sejenis manusia yang belajar 100% sebagai pelajar, ataupun kamu ni sebenarnya seorang yang habes semua jawatan kamu nak pegang. Dan tips ni, lebih berfokus kepada pelajar di universiti, lebih lagi fokusnya di taraf ijazah, lagi lebih fokusnya mahasiswa UiTM. 

Jadi, sebelum baca entry ni, silalah pasang lagu UiTM Dihatiku dan Wawasan Setia Warga.  Utk pelajar UA atau US lain, play lagu Univ korang ye. Variasikan playlist anda, masuk sket lagu Anak Kecil Main Api, Suci Dalam Debu, lagu Aiman Tino, Sufian Suhaimi, eh, erm okay kita teruskan. 


1. BIASAKAN DIRI DENGAN KEADAAN SEKELILING.
Baik. Bila kita kata keadaan sekeliling, ini merangkumi semua benda. Termasuklah kamu duduk di mana. Dapat kolej ke, duduk rumah sewa ke. Rumet, Classmate (yang ni paling besar pengaruh). Mana library di kampus kamu. Mana tempat makan yang paling sedap. Siapa lecturer kamu.  Apa yang akan kamu lalui sepanjang tempoh pengajian. 

Sebaiknya bila dapat je offer tu, terus siasat dan baca tentang tempat yang kamu akan pergi tu. Study pasal kos yang kamu dapat. Cari senior di tempat tu, tanya dia. Dapatkan gambaran awal. Sebab nya, persediaan mental dan fizikal sebelum masuk lagi adalah perkara yang terpenting sekali. 

Bersedia, dengan kenal bakal senior atau bakal tempat belajar ni bukanlah bermakna kamu perlu bergantung semua benda pada dia. Tapi ia akan memudahkan kamu untuk tahu lebih lanjut atau kamu tahu siapa kamu boleh mintak pertolongan masa kamu betul-betul susah nanti. Kamu akan tahu ke mana mahu dituju untuk selesaikan masalah kamu.

Jangan ambil masa terlalu lama. Minggu pertama, cuba kenal tempat, orang dan benda yang penting. Habis je minggu pertama, paling lewat minggu kedua, terus keluar dengan plan dan apa yang kamu mahu capai sepanjang semester itu. Masa ini, plan kamu akan lebih realistik sebab kamu dah ada at least 40% gambaran keseluruhan yang membolehkan kamu menganalisa sejauh mana kemampuan kamu, apa yang kampus kamu ada, dan apa yang kampus kamu tidak ada utk membolehkan kamu capai goal kamu.

Sebagai contoh, kamu ambil kos Computer. Kampus kamu, kelajuan internet dia amat luar biasa. Pensyarah bertitle Prof. Senior senang didekati. Kamu boleh la aim utk dapat A+ bagi subjek komputer. Rumet kamu pula jenis tido lewat & suka main game serta suka buat bising. Jadi, since kamu dh tahu mana library, mana bilik study, kamu boleh la tgk mana tempat lain kamu boleh pergi belajar dgn tenang. So, dalam semua cabaran & peluang sekeliling, kamu boleh plan, overall sem tersebut, kamu nak dapat 3.9 ke 4.0. Sebab itu, analisa & faham keadaan sekeliling sangat penting sebagai proses pertama kamu untuk berjaya. 


2. PUPUK CINTA TERHADAP APA YANG KAMU BELAJAR.
Nah, ini langkah kedua yang paling amatlah penting sampai nak nanges dekkk T^T
Perjalanan ambik dgree ni susah diknon. Susah dia sebab banyak assessment, banyak kerja. Tapi takde la susah sampai takboleh perform. Sebab tu, akak sangatlah setuju bila orang kata, nak sambung belajar ni kena ada minat dari awal. Bukan baru-baru nak belajar minat. Bukan sebab terpaksa. Tapi ya, kalau kamu ni spesies yang cintakan ilmu, dapatlah kos apa pun, ikhlaskan niat belajar kerana nak kan ilmu. Bukan sebab nak dapat pointer tinggi. Bukan sebab nak impress crush kamu. Bukan sebab nak menunjuk, bukan sebab nak puji-pujian, Buat sebab diri sendiri yang nak, dan belajar sebab nakkan ilmu.

Bila kita suka nak belajar, tak perlu paksa-paksa bila nak kena baca buku, bila nak kena study. Secara sendirinya kita akan rasa nak tahu lagi. Bila kita nak tahu lagi tu yang kita akan tambah bahan bacaan, bahan rujukan. Kita akan lagi tak rasa malu nak tanya further explanation dari lecturers. Bila kita tak dapat, kita akan usaha cari rujukan lain. Semua akan jadi senang, level stress pun akan kurang. Satu lagi, bila kita belajar kerana suka, cinta dan minat, kita dah tak perlu hafal. Alah, macam korang baca novel la, satu-satu watak dalam tu boleh ingat. Jalan cerita boleh ingat. Sama la macam belajar. Bila kita dah ingat dan bebetul faham flow dan konsep dia, dah tak perlu pecah kepala menghafal, Sebab kita dah faham dan automatik kita ingat. 

Nak buat kerja pon rasa tak sabar-sabar. Sama macam bercinta lah, tak sabar-sabar nak jumpa. Haa gituh uols. Konsep dia sama. Bila ada minat, bila suka, semua benda akan rasa tak perlu dipaksa-paksa. Bila kita buat dengan senang hati, yang mudah lagi mudah. Yang susah rasa mudah. Rela berkorban apa saja katanya :) 


Baiklah. Untuk post ini, itu sahaja perkongsiannya. 
Semoga bermanfaat ;)


Baca Sambungan : #tipsDekan : 2

Comments

  1. macam mana kalau yg suka main game ni , xde tips ke kak yayah ?

    ReplyDelete
  2. Asslam, akak ambik course pengurusan perkhidmatan makanan kan? So akak kerja apa sekarang ? Or sekarang akak tengah smbung belajar lgi?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

diploma pengurusan perkhidmatan makanan > a view

be wise_