perjalanan itu?

bismillahirrahmanirrahim..

hari ni wape hari bulan??
29 jun, dan bersamaan 27 rejab. isra' mikraj rite?
yup.. selamat menyambut isra' mikraj ye.. h
uhu~ urm, ade org kate, sebenarnya isra' mikraj ni tak berlaku pada 27 rejab..
tarikh ni cumalah persepakatan antara ulama' supaya peristiwa yang membawa kepada kefardhuan solat 5 waktu ni selalu dalam ingatan kita semua =)
wallahu a'lam la yang tu,, kite xde byk ilmu, takleh nak komen banyak2..


isra' mikraj, wuh~ satu peristiwa yg sangat besar, dan sangat2 istimewa dalam sejarah tamadun islam.. sebagai umat islam, kite mestiah kena percaya dan yakin bahawa peristiwa ni mmg berlaku.. kalau direnung kembali, subhanallah.. maha suci allah.. memujuk kekasihnya yg sedang berduka lara tika itu dgn satu peristiwa yang sangat istimewa.. kite pon tahu kan, sejarah isra' mikraj, yang mana nabi Muhammad pada masa tu sedang berdukacita dengan pemergian insan2 tersayang.. dan allah, telah memujuk baginda dgn membawa baginda sehingga ke sidratul muntaha..
weyh, bukan senang, dan bukan setakat senang, manusia sekarang ni memang takkan sampainye ke sidratul muntaha. yang angkasawan pon paling jauh sampai ke bulan. ISS..  tak sampai pon dekat mentari, tak de jejaknya ke langit pertama, apatah lagi nak sampai ke sidratul muntaha.. sidratul muntaha, iaitu langit ke 7 ye.. yang lagu semua2 tu tipu je tu.. hangpa jangan percaya no~

dan, kite pon tahu, masa peristiwa mikraj, nabi diperlihatkan segala balasan terhadap dosa2 yang kite buat masa kat dunia, dan part kemuncaknya bila allah SWT memfardhukan solat lima waktu, setelah dapat diskaun daripada jumlah asal yang 50 waktu.. ingatkan? sure ah korang semua dah cair dah eh pasal citer isra' mikraj ni..

dan, nak ingatkan jugak, isra' dan mikraj ni dua peristiwa yang berlainan.. cuma peistiwa ni berlaku secara berturutan.. dalilnya pon ade lam surah2 yang len,, dalil isra' dalam surah al-isra' dan dalil mikraj, dalam surah annajm.. cari2 ye.. so, kalo korang ada masa hari ni barang seminit dua, cuba renungkan semula peristiwa ni. betapa allah maha berkuasa membawa rasulnya berjalan dari mekah ke sidratul muntaha dalam masa semalaman sahaja.. subhanallah~

so, xberniat nak panjangkan post pasal ni, sbb  niat asalnya hanya nak ucapkan selamat mengingati peristiwa isra' mikraj.. semoga dgn mengimbau kenangan berjuta tahun dulu, hadir dalam jiwa kita keinginan nak upgradekan solat kita, nak baiki peribadi kita.. nak jadi hamba yang lebih baik.. insyaallah..

oke then,
pemisi ya =)

dan sama2 dengau lagu ni =)

Comments

Popular posts from this blog

diploma pengurusan perkhidmatan makanan > a view

#tipsDekan

be wise_