Friday, October 07, 2011

tadhiyyah?

bismillahirrahmanirrahim~

assalamualaikum wbt~

before that, referring to our topic, tadhiyyah.. ma hia tadhiyyah??
tadhiyyah itu maksudnya pengorbanan.. tadhiyyah itu bahasa arab, and in english it is sacrifice =)

yah, satu bnda yang paling ssh kita nk buat right? bukan sng kita nak korbankan sesuatu yang hak kita kepada org len.. pengorbanan ni pulak banyak aspeknya.. boleh jadi materi, dan boleh jugak jadi sumthing yang abstrak, like tenaga, buah fikiran and so on... 

tapi, persoalannya, ofkos, pengorbanan ni satu bnda yang teramatlah ssh kita nak buat.. ya. mungkin, masa buat tu takde la rasa sangat.. but once kita lihat kesannya, bila kita rasa kehilangannya benda yang kita tadhiyyah-kan tu, masa ni la keihklasan kita diuji.. so, ini bermakna, tadhiyyah sangatlah berkait rapat dgn keikhlasan.. tanpa keikhlasan, tak mungkin kita akan rela dengan apa yang kita korbankan.. 

but it doesn't mean that we have to have the sincerity before we sacrifice. NO. sincere will come after that.. cuma, apa yang perlu ialah, kita ajar hati kita utk ikhlaskan apa yang kita tadhiyyah kan. and ONE MORE TIME, masa ni ialah masa paling sakit.. and how to coop with this situatuion??

oke. LOOK.. kita cuba fikir balik.. cuba utk muhasabah balik.. dunia ni sape yg punya? and ofkos, org2 non-muslim pon mengetahui bahawa empunya dunia ini secara mutlak ialah Allah SWT.. *coz wujud dlm diri mrk tauhid rububiyyah kan??* and kita kena yakin yang segala urusan, harta kekayaan serta diri kita dan semua apa sahaja walaupun sebesar zarah ialah kepunyaan Allah.. so, bila fikir balik, apa yang kita korbankan tu bukannya milik kita secara MUTLAK, tapi hanyalah pinjaman, right? jadi, buat apa kita nak kesalkan, ratapi apa yang dah kita perkorbankan, kan?? sebab kita pun tgh meminjam kan.. see?

so, pape hal, turn to allah.. mohon dia pinjamkan keikhlasan pada kita.. dan percayalah, setiap pengorbanan kita ada balasannya, kalau bukan di dunia, di akhirat sana.. 

jadi,
 taksalah, malah amat digalakkan kita berkorban.. its okay kalo bendanya pahit, sbb balasannya nnti manis... ya?? n berkorbanlah demi cinta kpdNya..
 insyaallah =)

gotta go,, ma'assalamah =)


*dedicated to ::::  miss aira afiqa

1 comment:

will I be better?

 another year will pass.  sekarang pun dah end October.  ah, i'm planning to get a new job. a fresh start. a better pay.  i wish.  tapi ...