Thursday, December 01, 2011

apabila bercakap tentang REZEKI..

bismillahirrahmanirrahim..

kita pernah dengar orang kate, kalau kita solat dhuha, rezeki murah..
kita juga pernah dengar orang kata, kalau kita baca surah al-waqiah, pun rezeki murah...
dan orang juga pernah kata, surah arRahman pun sama, tujuannya untuk memurahkan rezeki...

tu ialah kata-kata orang... tapi yang pasti, itu adalah janji allah.. maaf, tak dapat bawak matan hadis. tapi, ada satu hadis yang mafhumnya, *maaf juga tak dapat nak bawak mafhum hadis yang penuh* amalan yang jika kita sebatikan dengan diri, insyaallah takkan papa ialah solat dhuha. 

tu orang kata.. tu, matan hadis.. keputusannya berbalik pada diri kita sebenarnya. pernah tak tergerak hati nak discover betul ke tak?? and kalo korang la tanya aku, i'll say YES. ABSOLUTELY RIGHT. ya.. janji Allah itu selalu pasti :) 

dan pasti, Allah tak pernah memungkiri janjinya.. 
setiap kali kita buat semua benda tu, memang, rezeki murah. 

macam mana aku discover? jawapannya berbalik pula kepada kelemahan diri manusia.. fitarh diri kita.. bila dah susah baru nak terhegeh-hegeh mintak bantuan tuhan rite? hah hah. hmm. 

tapi kan, kenapa tidak, bila kita disedarkan oleh tuhan kita dgn cara begitu, kita cuba untuk jaga hati?? cuba, cuba dan cuba untuk biasakan lakukan semua benda2 yang baik.. kalau mula2 kita buat untuk lepas dari kesusahan yang kita alami, atau buat dengan terpaksa dan at that time kita rasa kemanisannya, kenapa kita tidak go on, dan istiqamah?? hmm?? 

and, bila bercakap tentang rezeki.. rezeki itu hakikatnya bukan dari perkara materi sahaja.. rezeki boleh jadi dari semua benda... bagi aku, rezeki itu ialah satu benda yang boleh membawa keuntungan, kebaikan dan kesenangan kepada kita, tak kisah dari segi dunia atau akhirat kita.
 itu bagi aku..
so, ape yang aku nak cakap ialah, kita, sebagai manusia ni, kenapa tidak cuba untuk buka hati kita dan selami serta fahami apa yang berlaku di sekeliling?? 
tak salah kan???

and, one more, 
jangan sempitkan fikiran kita..

got my mcg?? insyallah you'll do, kalau beri ruang sedikit untuk hati dan akal anda bekerjasama :)
ma'assalamah~

No comments:

Post a Comment

will I be better?

 another year will pass.  sekarang pun dah end October.  ah, i'm planning to get a new job. a fresh start. a better pay.  i wish.  tapi ...