Friday, February 03, 2012

status WUDHU'

assalamualaikum wbt~

di suatu tengahari yang sejuk disebabkan hujan turun xde la renyai-renyai sangat dan agak lebat, aku dah pon siap bersiap dgn pakaian sukan serta bertudung hitam, then, macam last persiapan ialah pakai stokin. sejurus masa aku nak pakai stokin, tiba2 ternampak ada satu calitan cat air berwarna oren yang kecik agak besar kat kaki aku. 

WAT??? 

kan. 

macam,,, ya allah.. 

hah? korang tanya, kenapa?

sebab masa tu aku nak pergi turun ready last preparation utk sukan fakulti yang akan start pukul 3 ptg. 
then, aku ready2 tros la ambik wudhu', so then, tak kena la payah2 nak bukak2 tdung dh kalo nak solat zohor jap g.. tapi ni?? 
tak sempat nak kuar bilik dh nampak dh tak cukup lagi tu syarat2 sah wudhu' nya.. 

terus macam tersentak, terkedu kejap kan.. 

tiba-tiba teringat kata2 us.kamel di suatu malam yang hening di dlm masjid annaim masa kuliah maghrib -- 

ustaz kate ::  air smaye ni, hukum berturut-turut ambiknya hanyalah sunat.. jadi, buleh la, kalo awok nak jaley umoh mok tuo pah2ni, dumoh awok, awok ambik air smaye sapa tangan jah, pah sapa umoh mok tuo awok, awok sambung sapu palo sapa kaki, soh jugok air smaye awok.. 

so, aku pon, macam diinspirasikan oleh kuliah tu, aku pon terus masuk balik tandas basuh watercolor tu then ambik wudhu' dgn basuh kaki je..

tapi, bila aku masuk balik bilik, sambung pakai stokin, tetiba syaitan membisikkan rasa was2 kan.. huhu.. aku pon tanpa berlengah lagi, text la kawan2 len. amnah, kinah, qilah. farah ng aira sekali  rasanya.. then, amnah reply masa tu.. since aku just tanya, " eh, egt lg dop us. kamel prnh oyak, wudhu' xpo kalo ambik xbertrut2 pon? " gtu je so, dgn yakin amnah kate, dia igt lagi.. tapi bila aku terang situasi sebenar macam, dua2 pon dh kompius kan. so, the solution is, aku pon text us terus *ats cadangan amnah jugak* and sangatlah bersyukur bila ustaz mengesahkan, yes, betul. sah. 

sah atas alasan hukum ambik wudhu' secara berturut-turut ialah sunat. tapi dgn syarat, anda tak buat perkara2 membatalkan wudhu' la dalam tempoh anda mengambil wudhu' tersebut...

so, itulah perkongsian hari ini, yang sebenarnya dah lama pon nak kongsi~

mudahkan islam :) ??

ilalliqa'~

No comments:

Post a Comment

will I be better?

 another year will pass.  sekarang pun dah end October.  ah, i'm planning to get a new job. a fresh start. a better pay.  i wish.  tapi ...