Friday, March 30, 2012

FHA-CC

bismillahirrahmanirrahim..


maka tersebutlah kisah beberapa hari inii.. its all about : FHA2012 CULINARY CHALLANGE > bersempena dengan ASIA'S LARGEST INTERNATIONAL FOOD AND HOSPITALITY EVENT- FHA-


oke now aku dah boleh terima kenyataan sikit2 yang memang aku yang akan jadi antara wakil UiTM untuk join dalam competition tersebut. ouh myy~ sebelum ni, agak takot nak taruh harapan segala bagai.. takot2 last minute tak jadi *but then still taknak kate ape2 selagi aku tak jejak sampai ke tempat kejadian nanti*


hari ahad kuar buat paspot dengan segala macam jenis dugaan yang menimpa masa nak buat paspot dan akhirnya khamis semalam siap jugak paspot tu.. ambik paspot, egt nak g jalan2 melawat pasar malam dungun ni.. sekali,, hehe,, kena panggil menghadap sir. maka terpaksa pulang menghadap sir~


sir terangkan sal competition tu.. ouh, rupanya yang aku masuk ni utk food display.. so, art tu yang lagi penting.. dorang tak rasa ape rasa makanan kita, osem n perfect ke tak.. cuma appearance food , presentation food kena lawa, cukup portion,, cukup semua aspek2 laa.. so, kalo nak banding dgn benda2 len, maybe yang ni la yang paling senang and simple.. oke la utk beginner kan :)


mula2 tu sir macam nak aksi aku srh buat utk tapas  , tapi dia macam kompius.. last2 aku dpt asian meal. nasib bek~~~ tapas susah siket. wuhuuu~ nak tgk tapas lagii dekat : ni contohnya : klik je


but still takott. adehh! 
#sebab aku bab2 perfectionist dlm shape makanan, texture ni la yang paling aku takley bla nye. nk garnish, nak set up plating.. aduuuuu.. international punya comp lagii.. ish. tak yakin diri pulak ade.


sedikit sebanyak ttg competiton, aku punya slot ni laa kan,, class 7 under individual challange * dia ade banyaaak punye class, sampai 12 kalo xsilap* iaitu asian meal.. so, kena prepare dish laa.. mknn asian, fullset. ade main course, seafood, meat items semua2 lah. then, plating utk di-display.. sediakan hot, tapi utk cold display.  
hmmm~ 
gtu je la yang bole crita stakat ni. hehe. yang len2 kita balik storymory later eah. 


pape pon, yang menarik sal ni, ofkos la setiap participant akan dapat sijil.. 
utk medal pulak, dorang tak limit, dah pon competitors dari sluruh alam kan.. mesti la ramai.. 
so, penilaian dorang, asal cukup markah, sampai dorang punya target berapa utk gold, berapa utk silver n berapa mata utk bronze, so, sape2 pon akan dapat la dat medal :)


nice rite. hehe..


aishh,, debaran dan kehangantan makin trase la pulak. 
dah check sir punya emel, training dari pukul 9pg ke 10 malam. 
mak aii. 
tapi, kemungkinan sir buat shif la kott.. 
sbb ramai kan, kitchen pulak kecik.. hmmmm~ entahla..

No comments:

Post a Comment

will I be better?

 another year will pass.  sekarang pun dah end October.  ah, i'm planning to get a new job. a fresh start. a better pay.  i wish.  tapi ...