entry raya

Assalamualaikum peeps :)

sedar tak sedar ita sudah tiba di hujung Ramadhan.. ikutkan kalendar, esok sehari je lagi kita akan berpuasa dan lusa maka tibalah hari Raya.. bila sebut tentang hari raya, macam-macam pula la ertinya kepada kita semua.. tapi yang pastinya, apa erti sebenar hari raya?

dipanggil eidul Fitri, dalam bahasa arabnya, yang mana bahasa melayunya maknanya lebih kurang bunyinya satu perayaan yang meyambut kita kembali kepada fitrah. fitrah ape? nah, berkesinambungan la daripada Ramadhan, di mana kita semuaaa tahu Ramadhan ni merupakan satu bulan yang lebih sinonim dengan panggilan pesta ibadah. Allah azzawajalla tutup semua pintu neraka, Allah buka seluas-luasnya pintu Syurga. seksaan di kubur di hentikan seketika. pahala amalan berlipat ganda.. dan satu malam pula Alla anugerahkan malam Al-Qadr, di mana jika malamnya itu disinari dengan cahaya ibadah maka hamba itu akan dianugerahkan pahala beribadah seribu malam. subhanallah. sudah lepas atau belum malam alQadr, wallhua'alam. semuanya rahsiaNya..

nak dicerita, bila dah tumtamtumtam pahal banyak semua, pastinya sebulan Ramadhan jika digunakan sebaik mungkin oleh hamba yang bersyukur, maka melayanglah segala dosa-dosa, meningkatkah pahala amalan.. maka setelah sebulan, kembalilah manusia kepada fitrahnya, suci bersih daripada dosa dan noda... dan kita juga tahu dan diberitahu bahawa dibahagikan Ramadhan kepada tiga bahagian, pertamanya rahmat, di tengahnya keampunan dan terakhir fasanya pembebasan daripada api neraka. semoga kita berjaya meraih kesemua segmen dan berjaya sebagai produk Ramadhan paling berkualiti, iaitu seorang mukmin yang bertaqwa, in shaa allah~

saya tertarik kepada tweet seorang kawan, si S, lupa dah ayat sebenar dia, cuma maksudnya, kenapa lagu-lagu raya semua sedih. sepatutnya lagu raya dan hari raya di sambut dengan kegembiraan, kerana kemenangan kita dalam menempuh dugaan dan berjaya menahan hawa nafsu. kejayaan kita kembali kepada fitrah insah yang suci.. kalau diperhatikan, takbir raya di Malaysia ni pun sayuu saje nadanya.. cuba Utube dengar takbir raya di tanah-tanah arab. feel nya takbir tu ade, tapi dia lebih kepada hibanya menyambut sebuah kemenangan. gagah bunyi lontaran suaranya. lain lah.

bukan niat nak kondem style Malaysia, cuma lagi la eloknya jika kita laungkan takbir raya dengan megah dan bunyi gagah, supaya seantero tahu bahawa kita umat Islam sudah berjaya. kita kembali kepada fitrah kita..  faham kan? jangan salah faham sudahh~

dan satu persoalannya, perasan atau tidak semakin hari ketenangan dan kesyahduan akhir Ramadhan, kehangatan Aidilfitri makin pudar. cuba ajak diri kita, muhasabah..

jika saya umpamakan kehangatan dan kemeriahan aidilfitri terasa bahangnya kerana kita benar-benar menyambut kemenangan kita menempuh sebulan Ramadhan dan kejayaan kita kembali kepada fitrah, adakah bahang aidlifitri sekarang tidak terasa kerana kita gagal menjalani dengan jayanya sebulan Ramadhan? adakah sia-sia Ramadhan kita atau bagaimana?

tidak perlu untuk orang lain menjawab persoalan itu, cuma yang perlu, kita tepuk dada, tanya iman sendiri...

salam akhir Ramadhan, salam Syawal :)

Comments

Popular posts from this blog

diploma pengurusan perkhidmatan makanan > a view

#tipsDekan

be wise_