::mawar

mawar di tanganku aku pegang. cium. wangi.. senyum sendiri.
tiba-tiba aku terperasan satu makhluk yang dok perati aku,
kerling,

nah, housemate aku rupanya.
pandang dia, angkat kening, tanda bertanya : apa?

dia angkat bahu dan berlalu.

cehh, tu je?

*********

hari ini. mawarku sudah layu.
aku pegang. cium.
terdengar derapan tapak kaki si Leeya tu terhenti.

aku pandang. macam biasa, angkat kening. kali ni dua-dua belah.

dia maju.

"aku kan, masa kau cium ros yang segar hari tu aku terima lagi. tapi ni, ape kes beb? ni sape bagi kau ni sampai dah layu pun cium lagi"

senyum je kasi kat minah ni,

"beli sendiri. eh.. wey, aku suka kat sorang ni. agak-agak kalau aku bagi bunga ni ape kata kau?"

terbeliak matanya

"kau ni, kalau ye pun angau biarlah bertempat siket.. daripada kau bagi bunga yang dah layu, kering tu baik kau bagi je bunga plastik. murah. tahan lama. pastu nak lagi sweet buat la macam citer kat novel-novel tu, cinta saya hanya akan layu jika bunga ni layu.. oohhh" ujarnya teruja sambil konon-konon buat suara garau.

euw. ehemm.

"Leeya sayang, bunga ni aku hargai bukan sebab kecantikan dia. wanginya dia masa dia masih segar. tapi kerana adanya dia. nilainya sendiri. jadi tak kisahla dia segar ke dah layu ke kering ke dia masih sekuntum mawar. lagi satu, simboliknya bagi bunga yang dah layu ni kan, kalau dia terima dan masih menghargai, kira nya macam, dia sudi terima kita seadanya, bukan kerana paras rupa tetapi kerana bernilainya kita. setakat bunga plastik tu nampak sangat tak ori. dah la gayanya tak ikhlas. plastik !"

nah, terlopong mulut si Leeya tu. baru dia tahu langit tinggi ke rendah.

"amacam, novel ke aku lagi sweet?"
balas aku sambil tergelak besar.

ape-ape lah.

Comments

Popular posts from this blog

diploma pengurusan perkhidmatan makanan > a view

#tipsDekan

be wise_