_doa

bismillahirrahmanirrahim..

bila sebut tentang doa, biasanya biasa dilakukan. kebanyakannya, sepanjang masa. tak kurang juga yang buat bila mana terdesak saje. :)

dan kebiasaannya juga, tidak dinafikan dalam hati kita, kadang-kadang kita berdoa, tetapi kita seolah-olah tidak yakin dengan doa. kadang-kadang timbul persoalan dalam benak kita, betul ke boleh makbul doa.

cerita lah sedikit.
saya teringat sewaktu saya sembang-sembang dengan kawan-kawan.
masing-masing pun kadangkadang tidak sedar apa yang dikatakan, saya juga kadang nya begitu juga.
dalam bersembang hari tu, ada seorang kawan yang memperkatakan sesuatu (lupa apa yang dicakapnya) , jadi saya kata : haa, cakaplaa. kata-kata tu doa.. ni malam, doa makbul..
ada pula hari lain, kami bersembang sewaktu hujan. saya kata juga : haa, kata laa.. hujan-hujan ni doa makbul. entah kenapa tiap kali bersembang dengan dia pasti waktu itu 'doa makbul'. hehe.
sampai satu ketika dia cakap apa? 'kau ni setiap masa je doa makbul kan?" hehe..

betullah. kita tidak tahu bila masanya Tuhan nak memperkenankan kata-kata kita (sekali lagi kata-kata itu satu doa).. jadi, jagalah percakapan kita.

baiklah. kembali kepada topik.

saya terdengar dalam satu siaran televisyen baru-baru ni, yang mana seorang ustaz (tak pasti pulak sape sebab ye la kan terdengar so xkenal la suaranya sape) beliau berkata : kalau kita berdoa dalam keadaan yang tidak yakin dan ada rasa yang doa kita tidak akan diperkenan, maka doa itu tidak makbul.

terkedu juga saya. 

bila difikir semula, Allah itu Maha Mendengar, Maha Berkuasa, Maha Penyayang dan Maha Mengasihani.. 
apabila Dia Maha Mendengar, pastinya setiap doa kita Dia akan dengar.. apabila dia Maha Berkuasa maka dengan kuasanya segalanya tidak mustahil. apabila dia Maha Penyayang dan Mengasihani  maka sudah tentu dia akan kasih dan kasihan kepada hambanya yang selalu berdoa. satu.
keduanya, wajib bagi kita umat Islam untuk mempercayai dan meyakini segala sifat-sifat kebesaran Allah. maka dalam skop ini, wajiblah kita meyaini bahawa Allah itu Maha Kuasa yang mampu mengabulkan apa-apa sahaja doa kita.. kerana Dia yang mengatur segala..

namun walau begitu, Dia juga Maha Mengetahui... kadang-kadang kita minta lain, lain pula yang dapatnya.. sebab apa? sebab Dia lebih tahu apa yang terbaik untuk kita. kadang-kadang doa kita, apa yang kita harapkan ialah satu bnda yang bakal membawa keburukan di masa-masa hadapan, maka Dia gantikan dengan sesuatu yang jauh lebih baik daripada itu.. bukan doa tidak dimakbulkan, justeru doa kita dikabulkan dengan cara yang lebih bagus dan kita diberi lebih dari apa yang kita minta. cuma perlu, selongkar hikmah.  lapangkan dada. pasti bertemu jawapan dan tiada penyesalan. inshaallah.

jadi, kesimpulannya..
tegarkan keyakinan. teguhkan pengharapan.. 
berdoalah. merayulah dan mintalah kepada pemilik mutlak sekalian alam semesta 

:)

siiru 'ala baarakatillah, inshaallah :)

Comments

Popular posts from this blog

diploma pengurusan perkhidmatan makanan > a view

#tipsDekan

be wise_