Monday, October 28, 2013

halalkah makanan kita?

bismillahirrahmanirrahim. sollu 'alannabiy

berkisar cerita halal, saya rujuk kepada laman web Halal Malaysia, maka definisi halal ialah :

Halal berasal daripada kalimah Arab yang bermaksud dibenarkan atau dibolehkan oleh Hukum Syarak.
Takrif Halal mengikut Perintah Perihal Dagangan (Penggunaan Perbahasaan “Halal”) 1975 adalah seperti berikut:
Apabila digunakan berhubung dengan makanan dalam apa-apa juga bentuk dalam perjalanan perdagangan atau perniagaan sebagai suatu perihal dagangan atau sebagai sebahagian daripada suatu perihal dagangan yang dipakai bagi makanan itu, perbahasaan-perbahasaan ‘Halal’, ‘Ditanggung Halal’ atau ‘Makanan Islam’ atau apa-apa perbahasaan lain yang menunjukkan atau mungkin difahamkan sebagai menunjukkan bahawa orang-orang Islam adalah dibenarkan oleh agama mereka memakan makanan itu maka perbahasaan itu hendaklah mempunyai erti yang berikut, iaitu makanan yang berhubung dengan perbahasaan atau perbahasaan-perbahasaan itu digunakan:
  • bukanlah terdiri daripada atau mengandungi apa-apa bahagian atau benda dari binatang yang orang Islam dilarang oleh   Hukum Syarak memakannya atau yang tidak disembelih mengikut Hukum Syarak;
  • tidaklah mengandungi apa-apa benda yang dihukum sebagai najis mengikut Hukum Syarak;
  • tidak disedia, diproses atau dikilang dengan menggunakan apa-apa alat yang tidak bebas dari benda-benda najis mengikut   Hukum Syarak; dan
  • tidaklah dalam masa menyedia, memproses atau menyimpannya itu bersentuhan atau berdekatan dengan apa-apa makanan yang   tidak memenuhi kehendak-kehendak perenggan (a), (b) atau (c) atau apa-apa benda yang dihukum sebagai najis mengikut Hukum  Syarak.
ceh nampak sangat kan copy paste? haha..

dan bagaimana pula tanggungjawab mereka yang terlibat dalam industri untuk memastikan they serve the halal food to their muslim customer?

bagaimana pula sensitiviti mereka yang bekerja, memasak makanan yang mereka tahu akan di hidangkan kepada umat manusia untuk mengelakkan guest tersebut daripada memakan makanan yang haram tanpa pengetahuan mereka?

so, bagaimana tindakan kita untuk memastikan makanan yang kita makan itu benar halalnya? dan jawapannya di pihak kita yang makan ni, yakin sajalah. tapi xde maknanya kalau kita da sah-sah pergi ke satu restoren yang semuanya non-muslim makan, pastu acah-acah nak tawakkal redha, acah-acah yakin semua makanan itu halal. yang tu mohon di pancitkan tayar kereta. kalau kita tidak yakin, maka makanan itu jatuh kepada syubhah. iaitu ragu-ragu halal atau haram. dan makanan syubhah itu pula kalau kita yakin halal maka boleh dimakan, tapi kalau kita yakin ianya haram maka haramlah. dan sebaiknya kita jauhilah makanan berstatus single syubhah ni ye teman-teman. 

maka setakat ini sajalah post berkenaan halal ni.. sampai jumpa lagi, semoga bermanfaat *kenyit mata*

No comments:

Post a Comment

will I be better?

 another year will pass.  sekarang pun dah end October.  ah, i'm planning to get a new job. a fresh start. a better pay.  i wish.  tapi ...