Thursday, October 17, 2013

headfon?

hai assalamualaikum.

okay hari ni kite ( mode gedik tak habes lagi) nak cerita pulak. cerita yang berlaku hari ni.
haa.. cerita tadi tu cerita yang berlaku beberapa bulan lepas. bukan la nak kate citer tadi tu dah ketinggalan zaman, cuma yang ni cerita latest laa..

baiklah. mari dekat-dekat kakak nak cerita. ewah.

pada suatu pagi yang hampir menjelang tengahari, tibetibe aku teringat tentang sekeping kertas. 

okay. stop. flashback kejap. 

satu malam. aku angkut lappy ke tempat tidur sebab nak siapkan kerja yang tertangguh dan tak mahu gangguan. katanya.. prap pap pap pap taip pastu half siap. yang ditaip tu ialah maklumat berkenaan classmate aku kat uni la kan.. untuk di submit kepada satu syarikat yang janji nak bagi kitorang dan ramai lagi mahasiswa uitm ni buku farewell la katanya.. macam ala-ala majalah sekolah gitu.. takmau citer la pasal pakej dia ke hape jadah semua kan.. sebab ni cerita aku. bukan cerita dia. eh. okay. lebih emosi. berbalik kepada cerita la kan.. dorang ni aku rasa bukan nak mungkir janji, cuma tak sempat nak siapkan. so, kami yang dah habes belajar ni terpaksa lah dorang ni pos majalah 'universiti' (bukan majalah sekolah) ke rumah-rumah kediaman kami. ye la kan nak buat macam mana. dorang mintak maaf, kami maafkanlah sebab dia dah tanggung postage cost kan.. kalo dia mintak duit lain memang kami refund terus laa weyh.. okay. then, dah aku yang wakil kelasnya makanya aku laa yang bertanggungjawab kumpul semua alamat dan beberapa maklumat lain untuk di emel kepada mereka supaya mereka boleh uruskan penghantaran majalan ke rumah-rumah kami.. satu je bahan rujukan yang aku  simpan, iaitu resit dan juga senarai nama beserta pakej yang budak-budak ni simpan. okay. dah malam tu siap half dan yang tak siap cuma mereka-mereka yang belum submit lagi je, so aku pun off la lappy kan. fikir punye fikir mana nak campak kertas tu, dah aku malas bangun so aku pun selit kan je lah kertas tu dalam lappy aku. okay.
dijadikan cerita besoknya adik bongsu aku yang pada tahun 2013 (bajet 10tahun datang ada orang baca lagi entry ni) berusia 9tahun a.k.a darjah 3, iaitu si zaim tu mintak laa nak tengok movie kat lappy tu haa.. aku pon on laa dengan kebenaran empunya sebenar lappy iaitu kak na (kakak aku la). lupa dah pasal kertas tu.. dan berbalik laa kepada cerita atas tadi :

terus la aku tanya si Zaim tu mane dia campak kertas aku kan.. dia yang dok syok main gali-gali tanah kat halaman rumah tetibe tersentap.. dia ngaku laa kan dia jumpa kertas tu. aku tanya letak mana. dia cerita aku cari takde. ape lagi hangin la jugak kan.. so, aku suruh dia bertanggungjawab laa. cari sampai dapat. kesian. tapi biar dia tahu erti bertanggungjawab. cari punye cari, sehelai demi sehelai kertas dia belek. tak jumpa. lama. akhirnya dia ingat, yang hari tu umi menyapu dan kertas tu dah melayang entah ke mana. dia kata : kak, Im rasa kertas tu dalam plastik sampah. aduhai. mana boleh doe. dah tu je satu-satunya rujukan aku. mati laa kalau hilang. so, aku cakap : x kira la dalam tong sampah ke ape ke macam-macam mana pun mesti kena jumpa kertas tu.. atau sebenarnya dialog tu berbunyi begini : ahh xkiro la dok mano pon kak nok ado jugok ketah tu. cari sapa jupo!

okay yes loghat kelantan la woi dah aku orang kelantan. kejadahnya nak kecek luar dengan adik beradik. okay pastu dia termenung. as well as me. ye lah. risau. aku pun cari jugak. okay fine jumpa. aku panggil dia. cakap kat dia : ni. nasib baik jupo. kalu dok gano? lain kali jange main bare ore. kalu jupo sipey molek. (nasib baik jumpa. kalau tak mcm mana? lain kali jangan main brg orang. kalau terjumpa ke ape simpan leklok)

okay settle case satu. 

malamnya masa aku nak congcengcongceng dinner, aku just nak confirm je resipi ikan kukus (saje nak show off yang aku masak ikan kukus) so aku gugel la resipi. kamon laa jarang sekali masak pelik-pelik mesti la kena refer pakcik gugel. then,si zaim pergi dekat lappy adik aku masa tu. sebelahnya ada headfon beats aku punye adik aku-Nuha- pinjam dan guna dan part paling best letak tersadai elok je atas lantai. aku yang khusyuk study resipi ni tetibe terdengar satu bunyi. tersentap. di susuli dengan bunyi si Zaim terkejut. aku pandang. guess what? dia dah patahlan headfon aku.
fine,
fine,
FINE.

hello, beats bukan murah. pada masa yang sama abah kat pintu rumah. ade aku kesah? terus aku marah si zaim tu.. patah woii patah! sayang woi. barang elok barang mahal.

aku kate, x kira mcam2 mana pon ganti ! paling best masa tu dalam dia  takut tu sempat dia tanya : bape hinggit headfon tu. mygod (sebenarnya dia tengah menabung sbb katanya nak g jengjalan kat KL rumah kakak-kakak aku -.- so dia risau duit tabung dia habes)

pastu aku pun sambung lagi : okay. xpayah makan nasi malam ni ! (sebab aku tahu dia baru je lepas bedal 3 pinggan nasik 15minit yang lalu, makan dengan daging masak merah yg aku masak lunch tadi -show off lagi) pastu aku tinggal. abah diam. masuk dapur. sambung masak. tak pandang sape-sape. tak cakap dengan sape-sape. yes. aku marah. so aku xcakap sebab nanti tak pasal-pasal tertengking yang lain. aku sedar aku garang so better takyah cakap pape. it is the time untuk tenangkan dan cool down dulu. aku cincang jugak bawang tu. huh. serius marah. ni 2nd time dia usik barang aku then rosak/hilang. semua gabra sebab aku jarang mengamuk macam tu-even secara silent. even just one shot. 

okay sambung. sambung ape sambung marah. saje je aku cakap kuat-kuat. ingat seney ko nak dapat? ingat muroh ko bare. behi mena kaca bare ore. kito ni nk beli bukey seney bla3. dan ayat last, x kiro gati jugok gano-gano pon. oke setan menang. aku masih marah xreda.. for the first time abah tanya kakak aku : mahal ke barangnye. sampai abah dok usaha cari barang bia boleh repair (walaupun sampai saat aku post entry ni sbnrnya headfon aku masih dalam keadaan rosak). dan aku? diam lagi dan diammm dan diamm.. dan jangan cakap dayah. nanti cakap bukan-bukan. nanti setan menang.

beberapa ketika dan berjaya. aku cool down siket. pastu, aku hidang makanan. so ikan kukus aku termasak dalam keadaan tension dan marah. err. ikan kukus dah rasa macam ikan masak kicap. nah, itu lah bahananya. makan la aku dah takde selera. cool lagi cool lagi. okay berjaya. 

hidang makanan, abah tengok. aku cakap. bukey nak marah sgt ko adik. bukey nak kiro sgt.. tapi nok ajar. kecik-kecik gini la kito nak ajar (pergh aku pulak ajar abah) kalu lain kali dio buat gtu dgn saem2? adik bradik xpo, kalu dgn ore lain gak ore kato gapo.. bia dio rasa tanggungjawab siket.. ore tahu dio makey nasik doh takdi sbb tu kato xpayah makey nasik tu, dio masuk dapur takdi nok baik, g makan roti sajo jah. okay korang takyah overdose baca tu dengan nada tinggi. cakap dengan abah sopan-sopan baik-baik la :p
kalau salah nada mohon baca balik dengan nada yang sopan dan santun. sekian.

eh tak habes citer lagi. abah angguk saje. okay. clear. takde salah faham mana-mana pihak. masuk bilik air. ambik wudhu' solat. okay sebelum tu, g dekat zaim, cakap kat dia, kalu Im xsey gati headfonn kak, g smaye. lepas smaye ngaji. lepas tu maye isyak. baru xyah ganti. boleh pulak dia counter offer dengan aku :
kak, bapo ya headfon kak? okay dia malas nak ngaji. aku cakap : headfon kak RM20 (harga beli masa offer -.- ) beli kat kbmol. kalu Im nak gati, Im xleh g dgn ore lain, Im kena g sdiri. xleh g dgn abah, xleh g dgn abe awi, xleh g dgn abe a xleh g dgn sapo2. baru bulih gati. saje je. mmg aku taknak bagi dia ganti cuma nak suruh dia g solat. aku ade denda lagi best. so, terpaksa la dia terima sbg ganti rugi dia kena solat dan baca quran. (malas dah aku nak trasnlate kat korang) 

mengaji ade la dekat sejam, sampai nanges-nanges sebab kali ni aku tak tolong. suruh dia eja semua sendiri. biasa la convert jadi garang gilee kalau ajar adik mengaji.  hah. gile kau nak baik-baik nnti diorang main-main. sampai abah tanya : eh xsiap lagi ke. biasa la kalo aku denda budak-budak ni paling kurang setengah jam laa kena mengaji. padan muke. rasakan.

dah rasa puas hati dengan prestasi bacaan, and for the first time dia tak mintak diskaun jumlah minit/jam mengaji malam ni. redhaa dah tahu dia salah. so, end of session la kan..

aku masuk dapur. tengok dia request air nescafe sejuk dgn kakak aku. aih. haus ke mengaji sejam? 
aku duduk di meja. angkat saji. tanya dia : Im nak makan ikan? like nothing had happen. okay kalo korang x igt tadi kan aku x bagi dia makan masakan aku malam ni.. so, laju je dia geleng. ego sedikit. okay. try bual macam biasa. he seems awkward. ye la kau dah kena marah kaw-kaw baru lepas kena denda. end up, okay dah berbaik... macam biasa. and agai, like nothing had happened. 

so, itulah ceritanya hari ni. pergh dua kali sakit hati

******

so moral of the story, korang pikir la sdiri.. panjang sangat aku dan penat. haha.. 

well, penilaian manusia berlainan. cara didikan berlainan. pengalaman lain. perangai lain. persepsi lain. i just done my best as a sister. thats all. aku niat mengajar adik-adik aku apa erti tanggungjawab. apa erti tanggung apa salah kita. dengan cara yang sebaik mungkin. bukan maki hamun walau ada tinggi suara sedikit. dengan rasa hormat dan kasih. dan yang paling penting cuma hukum apa kesalahan yang dia buat. bencikan perangainya bukan bencikan orangnya.. once dia dah buang perangai tu takde lagi alasan untuk membenci,

ok fine aku dah bagitau separuh daripada moral of the story nye..

******

so itulah saje.

korang,
aku bole buat novel tak?
er,,
dah bole kawin tak ? 

#kbye

No comments:

Post a Comment

will I be better?

 another year will pass.  sekarang pun dah end October.  ah, i'm planning to get a new job. a fresh start. a better pay.  i wish.  tapi ...