tarbiah vs biah

assalamualaikum. ok la mood berblog membuak-buak hari ni. nak buat cemana kan kita follow the flow

tarbiah vs biah. yang mana dalam bahasa melayunya : didikan vs suasana/persekitaran.

entahla kalau korang rasa aku ni buka pekung di dada ke hape kan.. cuma sekadar berkongsi pengalaman dari pemerhatian aku..

okay. zaman sekolah dulu, sekolahnya memang di sebuah sekolah agama. aku refleksi. sekolah aku memang la sekolah agama.. cuma kalau saja aku ni tak duduk asrama dulu, takdenya beza mana dengan budak sekolah harian yang lain. kami cuma disajikan dengan subjek bahasa arab, pendidikan syariah, dan juga pendidikan quran sunnah. itu saja subjek yang membezakan kami dengan bukan sekolah agama lain. bukan ape, nak cerita.. kalau ada pun ilmu sedikit tu semua sebab stay asrama dahulu, sebab pernah jadi naqibah. sebab ustaz ada bagi kuliah subuh, kuliah maghrib. tu saje.

tinggal zaman sekolah, tahun pertama ok lagi. masih hangat tarbiah walau iman di uji.. namun, ya allah sesungguhnya iman manusia itu turun naik. aku bukan la sesempurna orang lain. yang masih mengekalkan tudung labuhnya. yang masih kekal sopan santunnya. err.. tapi xde la sampai freehair kott.. cumanya frankly speaking, kadang-kadang tercabut juga sarung kaki. seluar pakai je. tshirt biasa. tudung bawal biasa. cukup-cukup je labuh tutup dada. pandai-pandai aku buat diskaun sendiri kan -.-
yang aurat, sedayanya tutup. walau aku tahu tidak begitu sempurna. itu saje kelemahannya. amalan lain, tak payah cerita, kan tak pasal-pasal Tuhan erase pahala kan.. cuma alhamdulillah puasa solat terjaga.. berat nya hati cuma bila nak bertudung labuh. aduhai. pakai biasa-biasa namun takde la sampai seksi gilaa. aku rasa laa. kalau ada yang rasa aku dah overdose tu mohon tegur saja. hee ^^v

aku perhati juge kawan-kawan seangkatan yang lain. mereka masih giat post-post islamik di fesbuk. aku? haram jadahnye post mengarut ade lah. mereka masih menjaga kata-kata.. aku? gile bangang bongok bodoh tu umpamanya sebati dah ni haa kat lidah. hah~ !

bila aku duduk dan muhasabah. lihat keadaan. satu saja aku perhatikan.
mereka yang masih dalam biah islamiyah, iaitu kawan-kawan di Jordan, Mesir, UIA, USIM. nah itu yang masih tergolong dalam golongan yang aku sebut tadi.. manakala aku yang di UiTM dan kawan-kawan seangkatan lain warga UiTM ataupun mana-mana matrikulasi atau universirti selain yang disebut diatas, aku lihat situasinya sama..

*****

jadi aku mula buat kesimpulan.

untuk seseorang itu terpelihara imannya, dia mesti berada dalam biah yang islamiyah. dia mesti ada kawan-kawan yang baik. yang penting keluarganya yang baik. ibu bapa beri contoh yang bagus. dorongan kawan-kawan dan keluarga. so they'll still dalam keadaan yang bagus dan baik. muslim dan muslimah, mukmin dan miukminah sejati.. itu. benar, itu puncanya..

dan aku flashback..
muhasabah lagi. dah aku ni belajar hotel-hotel.. sosial jugak. kawan-kawan giler-giler. macam-macam mana pun aku tergila sekali.. mmg xleh lari. mana yang terlalu jumud sah dipinggirkan. aku bukan nak salahkan kawan-kawan aku. kalau aku kuat jati diri takdenya terpengaruh. takde. no offense laaa weyy aduii.. :P

cuma nak cakap,, bagi aku, selagi tidak melampaui batas. selagi yang dibuat tidak melampau. selagi mampu hindari dosa aku cuba sedayanya... hablumminallah, habluminannas.. hubungan dengan Allah dan hubungan dengan manusia.. sedayanya aku jaga... cuma biasa lah aku ni insan yang lemah. lemah imannya. lemah semangatnya.. senang saje dijentik dengan dugaan terus rebah.. disergah kesusahan terus melatah..
dan fitrah manusia biasa, imannya turun dan naik. yazid wa yanqus.

aku sedar aku tidak sempurna..

okay dah jadi ayat drama melayu. sesungguhnya aku tak berdrama. ni kisah benar kawan-kawan :p

inshaallah, sama-sama cuba tingkatkan diri.. kadang-kadang aku risau, bila orang yang tak pernah hadap semua sosial tak pernah hadap perkara sebenar dalam dunia, bila dia terlalu selesa berada dalam zon selesa, tak pernah lihat hancurnya agama mereka yang akan terkejut dan terjerumus lebih dahsyat..

aku sangat bersyukur sebab aku didedahkan dengan semua perkara ni sejak di zaman remaja. aku tidak lihat Islam tanpa ancaman. dan aku tidak lihat ancaman hanya pada mata pedang mata pistol musuh agama.. aku tidak lihat semua orang baik belaka. malahan di sini hari ini aku sudah jumpa pelbagai ragam manusia.. mana yang mempermainkan agama sendiri.. mana yang,, ye lah berbagai ragam... alhamdulillah. alhamdulillah. setakat hari ini aku masih mampu berdiri, walau aku akui aku sedikit goyah. mungkin banyak berubah, mungkin.

dunia mengajar aku. harapannya cuma satu je, semoga aku masih ampuh berdiri di jalan yang benar..

dan yang paling penting semoga dapat 'imam' yang mampu memimpin aku dunia akhirat. yang menyayangi aku seadanya, dunia akhirat, yang menerima aku dengan segala kekurangan..

cop.

apesal masuk topik ni?
okay, rasanya itu sign suh brenti menaip.
haha.
gile takde kaitan kot :P *blushing*

oke la oke la kita jumpa lagi :)

Comments

Popular posts from this blog

diploma pengurusan perkhidmatan makanan > a view

#tipsDekan

be wise_