Friday, October 18, 2013

kisah Pasar Besar Siti Khadijah

assalamualaikum..

pagi tadi, dengan selamba pakai baju gambar vespa wara kuning, cardigan kelabu gelap, tudung ariani warna biru lembut dan seluar track hitam (color block sgt nak g pasar je pun) sempat saya berjalan-jalan mencari bahan-bahan. almaklumlah kakak yang berbadan dua mengidam nak makan laksa la itu lah ini lah. jadi pagi tadi seperti yang dijanjikan lah, g la ke pasar besar siti khadijah dengan abang ipar dan juga kakak saya (dan adik bongsu saya yang saje je nak mengikut).. ikutkan hati saya memang malas nak ke pasar. sbb nanti nampak macam-macam. ikan besar udang besar sayur segar. rambang mata satu hal. satu lagi nanti tak pasal-pasal saya pulak yang nak makan macam-macam. 

jejak saja kawasan situ terus saya lihat pekedai yang baru saja nak start berniaga.. tengah sangkut-sangkut baju.. masa nak naik tangga nak ke tempat untuk beli laksa, ternampak ada sorang makcik ni tengah jaga bahan jualan, bawa anak sekali. nampak khusyuk anaknya. pergh main ipad ke smartphone entahla saya tidak berapa perasan. dalam hati saya terdetik : makcik ni xpadan dengan jual kat pasar tapi kaya kott boleh pakai smartphone,, bagi anak main lagi.. panjat tangga, ada pulak beberapa orang peminta sedekah. ada yang nyanyi-nyanyi, ada yang dok tunggu je. macam-macam gaya.

di atas tempat beli laksa, tiba-tiba mata tertancap pada satu susuk tubuh yg sangat saya kenal, yeaahh kawan sekolah yang baruu je kena ngumpat dengan Aini dan Aira dua hari lepas. guess who? Zati. haaha.. saya langsung tak tahu yang dia sudah bertunang.. bila jumpa dengan Aini tu baru la cerita terbuka. haha.. jeles la jugak kan :P cerita dia osem jugak.. sempat laa sembang-sembang kejap.. jadi la tuu.. then, as usual pertemuan sekejap ke lama pasti ada perpisahan. ececee..

selepas itu, turun semula ke bawah. lalu di hadapan penjual ikan. laungnya : oper oper. ikey selaye hari ni oper jual RM5 sekilo. oper. 
pergh abang jual ikan. i repeat ABANG jual ikan. nak cakap inggeris tapi takmau ketinggalan dalam loghat kelantan tu yang jadinye oper(offer) tu :p kakak bisik, semalam abang ipar beli ikan kat rumah mak mertuanya kat pasar harga RM6 sekilo. haha.. umi pulak kata kat rumah yang harga ikan masa hari raya RM7 sekilo. amboi. offer betulla tu :P 
ikan hari ni pulak segar, semalam punye yang frozen. almaklumlah musim raya kan.. 

settle ikan, masa nak beli sayur ulam-ulaman tu lalu laa kat bahagian santan.. teringat, kami lupa nak bincang kat rumah santan.. bincang la kejap dekat satu stall ni, pandang dekat yang tempat kami brenti tu, ehh xde orang jaga pulak stall ni. pandang lagi sekali, tetibe aku nampak tangan je. terkejut mak. kat tangan tu pulak nampak cincin. dua helai. err. bahaya giler makcik ni.. nak tido pon sorok la siket cincin tu,, jangan tunjuk sangat..

jalan lagi. beli sayur. bunga kantan kacang panjang, limau nipis, lada, salad kampung dan most of ulam yang kami nak ada kat makcik tu.. terror i tell u guys.. kira pakai congak je.. takde kakulator.. timbang-timbang bagitau harga. pergh. tabik la makcik.

bayar. macam biasa kat pasar-pasar macam tu mmg berlaku akad jual beli. bagus. something to proud off. 

kedai berhadapannya.. kami siket nenas ni macam mana macam mana kan.. dia kata taktahu sebab tolong jaga je. muda lagi. lelaki. yang dia tahu harga nenas and barang-barang yang dia jual je.

pastu ke kami masih menanti jawapan daripada big bos (umi) santan ni nak beli di sini atau di rumah. kami tumpang barang-barang atas satu kerusi. tak larat nak pegang. selang beberapa minit, ada seorang lelaki, muda, menunggang motosikal  di dalam area pasar bawak satu guni ape entah isi di dalamnya. dia turun motor dan tinggalkan motor tanpa dimatikan. sah-sah la kuncinya masih di situ. aduhai kalau ada orang yang ambik motor dan bawa lari siapa yang susah?

tiba-tiba telefon berbunyi dan mem besar kata beli santan di rumah saja. kami terus ke kereta. adik saya berkata : busuk laa pasar ! hah. itu baru area sayur, dia belum sampai ke kawasan basah yang betul-betul orang jual ikan ayam udang sotong dan sebagainya tu. 

unlock kereta, ada pakcik tanya abang ipar saya : adik nak tubik ko? dan dia angguk. cepat-cepat masuk dan hidupkan kereta. masa kami ready-ready nak undur, terperasan ada satu kereta yang bagi signal, nak masuk ke prking kami. sedang di depan kami pakcik tadi sudah ready nak pacak khemah-buat berniaga. aduhai pakcik, apesal berniaga tempat parking orang? dan saya kira kereta tadi terpaksa menempuh jam awal pagi di kawasan pasar untuk mencari kalau-kalau ada parking lot yang kosong. KALAU la.. 

bukan ape cuma nak share cerita.
ragam manusia. macam-macam.
semoga sampai la mesej saya. haha. 
:p

No comments:

Post a Comment

will I be better?

 another year will pass.  sekarang pun dah end October.  ah, i'm planning to get a new job. a fresh start. a better pay.  i wish.  tapi ...