jangan perasan_

#bismillahirrahmanirrahim

assalamualaikum, peeps :)

hati yang tidak tenang sehari dua ni. usaha memujuk hati. usaha mencari udang dan kerang di sebalik timbunan char kuey teow yang nampak macam sedap tapi kedekut lauk akhirnya (inshaallah) di temui. buatkan saya terpanggil untuk berkongsi sesuatu dengan anda. mungkin dari hati ke hati.
tersedak sekejap. bukan hati ke hati mungkin dari tulisan ke pembacaan. eh. direct sangat. lantaklah dari mana ke mana pun. 

eh, di mana kita tadi, mak saya tetibe panggil suruh buat gulai ayam. err.

baiklah. bila kita bercakap tentang pelajaran. kejayaan atau kegagalan. sedar ataupun tidak, ia bukan hanya bergantung kepada faham atau tidak kita terhadap sesuatu topik atau subjek itu. sama ada cerdik atau bodoh. bahkan bertoleransi ataupun tidak cikgu atau pensyarah yang mengajar kita itu namun sedar ataupun tidak sedar ia juga berkait rapat dengan keberkatan.

dan keberkatan ini pula terbahagi la dia kepada beberapa jenis.

kerana apa? kerana ilmu itu adalah cahaya, dan cahaya Allah tidak akan menerangi hati-hati yang berbuat maksiat (perkara dosa).

boleh jadi keberkatan itu daripada restu ibu ayah dan guru kita, boleh jadi keberkatan itu berpunca daripada terjalan atau tidak amanah yang kita galas, boleh jadi keberkatan daripada doa orang sekeliling kita, boleh jadi keberkatan daripada hubungan kita dengan manusia lain, boleh jadi keberkatan daripada restu makhluk-makhluk lain yang di samping kita, dan pastinya yang paling penting keredhaan daripada Rabb kita.

mari kita cuba sentuh satu demi satu.

keberkatan daripada restu ibu dan ayah. seperti kita sedia maklum doa ibu tiada hijabnya. namun, fikir lah kalau ibu saja sudah sakit hati dengan kita, bagaimana? kalau ayah pun tak pernah kita tanya khabar,, buat dekk je pun macam mana? redha Allah pada redha ibu bapa kita. kalau kita nak Allah redha maka patuhilah nasihat kedua mereka. dengar kata mereka, sumbanglah bakti, bantulah dan doakan lah mereka sentiasa. kalau tak mahu Allah redha sila la cari di ceruk dunia angkasa mana yang bukan milik Dia, oke, boleh kemas luggage Polo uols, mohon pindah dari dunia ciptaan Allah. terima kasih.

amanah. biasanya yang terlibat dalam soal kepimpinan. tidak kira la di mana saja anda berada, jawatan apa saja yang anda pegang, kalau sempurna terlaksana tanggungjawab anda percayalah kata saya, senang saja untuk anda mendapat keputusan yang tinggi. kerana apa, Tuhan akan membantu hamba yang membantu agamanya. kalau benar, kalau betul cara pelaksanaannya maka benar dan betullah kita di jalannya. maka Tuhan tak teragak-agak nak tolong kita balik. sesibuk mana, setidak ada masa mana (oke mohon cikgu BM duduk bertenang saya tahu bahasa saya teruk) pasti kejayaan di hujung jari. man jadda wa jada. sape yang berusaha dia dapat la hasilnya. dan usaha itu Tuhan yang nilai.

katakanlah pula anda ni bukanlah sesiapa di dunia. ewah acah sedih pulak. tapi anda masih ada tanggungjawab, masih ada amanah. apa dia? untuk menjadi seorang hamba yang patuh pada Tuhannya. cis ayat cliche. :p kalau anda pandai, jangan acah sorok nak simpan sorang je kepandaian tu, tak rugi ajar orang lain. lagi bertambah ilmu kita adalah.

doa orang sekeliling. kalau kita baik-baik dengan orang mesti ada la kalau tak sepuluh orang, ada la sorang yang doakan kita. dan doa ni pulak bukan tunggu tadah tangan dulu. kata-kata pun satu doa. gerak hati pun boleh jadi satu doa. dan kita tidak tahu masa mana yang Tuhan nak perkenan doa kita atau, sesiapa yang berada bersama kita. kita berhubungan, berukhuwah atau bersilaturrahim dengan mereka-mereka yang lain, kena cara alhamdulillah. tapi saya ingatkan diri saya dan orang lain, selalunya memang macam-macam mana sekalipun, matlamat tak menghalalkan cara. ini konsep yang perlu di teliti. mungkin nanti ada masa, ada kefahaman yang lebih saya akan kongsikan perihal ini.

bercakap dengan hubungan dengan makhluk lain, bukanlah bermaksud saya seru anda nak puja jembalang ke nak pegi bela hantu atau berebut saka peninggalan nenek moyang.. maknanya di sini, dengan flora dan fauna. cis. flora dan fauna tu ayat bombastik juga tu. ewah. kalau jumpa kucing tengah jalan free-free kau tuang air panas atas badan dia, kalau jumpa je bunga lawa sikit tangan tu gatal nak petik tak kira tempat tak kira masa, nah terimalah akibatnya. nak tahu apa, cub.. ehh, tak payah la buat.. ye, jangan buat. jaga lah diri kita, jaga juga apa yang berada di sekeliling kita.

akhir tapi tak kurang hebatnya (omputes kata : last but not least ewah ewah), ialah keredhaan Allah.. yang di atas pun adalah antara faktor untuk menggapai redha Allah sebenarnya. cuma ini to make it strong. hehe. apa dia? cuba tanya berapa kerap kita baca alQuran. bole dapat tak tiap-tiap hari tu atleast sepipi yang kita baca? solat sunat, kalau dalam sehari, boleh dapat tak paling kurang dua rakaat sunat taubat atau rawatib, atau sunat hajat yang kita buat? qiamullail, dalam sebulan, boleh ke kita istiqamah bangun paling tidak sekali? majlis ilmu atau mendekatkan diri dengan ilmu, berminatkah kita untuk baiki ilmu agama. kemungkaran, kuatkah kita mencegah? dan kebenaran, kuatkah kita untuk mendedahkan?

antaranya. 
antaranya. sedangkan banyak lagi perkara baik untuk kita buat, dan banyak lagi perkara jahat yang boleh kita tinggalkan..

maka dengan ini, cuba duduk sebentar. mana yang berjaya dengan cemerlang, cuba lihat satu-satu. saya yakin kalau tidak semua, pasti majoritinya anda lakukan. kepada yang tidak berjaya, (malas laa nak sebut gagal kan) kalau tidak semua, pasti ada salah satu yang anda langgar. kalau tidak langgar secara kaw-kaw, pasti ade la sipi-sipi atau sikit-sikit anda langgar.

tumbuk dinding ke tu bang?

baiklah, sesi untuk yang gagal dalam kehidupan (sadis gile bunyinya)
heheh. jangan risau. selagi hayat di kandung badan, masih ada masa untuk kita perbaiki diri. masih ada masa untuk mintak maaf dan bertaubat. terimalah teguran sayang daripada Tuhan anda. bersyukurlah jika kita masih disedarkan. bersyukur kerana kita masih diingatkan, langsung ditegur atas kekhilafan. dunia punye hukuman baq hang, lagi la bagus daripada Allah tangguhkan hukuman di akhirat, nauzubillah.. mungkin ada yang bertanya, ala yang tu perangai macam setan hidup senang lenang je, kaya je, senang je, pandai pulak tu, hah.. jangan ingat semua kebaikan yang Tuhan tabur tu sebagai ganjaran, kebaikan dan kesusahan dua-dua ujian... mungkin hukumannya ditangguhkan, kita pula dibayar cash. bersyukurlah. kalau kita lihat dengan mata kasar, senyum sajalah, tapi jika kita lihat dengan mata hati, inshaallah mampu berjaya :)

dan mohon yang mana suka perasan kejayaan tu sebab usaha dia sendiri, mohon selam kepala dalam baldi 1 minit dan sedarlah, buka mata lihat dunia sebenar. kepada yang sedang frust sebab kegagalan, mohon baring sekejap dalam 2minit, jangan lama-lama takut tertidur, pastu bangun. dan yakinlah anda juga mampu bangun dan berjalan seperti biasa dari kegagalan, sebagaimana anda mampu bangun dari perbaringan sebentar tadi.

heh.

erm. last question, saya bole start isi borang jadi motivator tak? winkwink

*gelak*

maassalamah :D

Comments

Popular posts from this blog

diploma pengurusan perkhidmatan makanan > a view

#tipsDekan

be wise_