Thursday, November 14, 2013

nak marah sape?

lately most of the case yang membuatkan aku fed up.
diam salah. bagi pandangan pun salah.
tarik muka. terasa hati.
sampai terfikir, sampai bila nak jaga hati orang?

persetankan

sudah, lebih baik diam. cuba ajar diri sendiri diam.
pejamkan saja mata.
simpan semua.
lebih baik diam daripada kita keluarkan pandangan tapi orang marah
biar tahu
berbuih mulut kata pun salah juga
dan mungkin kena sedar diri lah, kita ni siapa, dan mereka itu siapa
pandangan kita tidak punya apa-apa
walau dasar hakikatnya cuma mahu meletakkan kembali ke takuk hakikat
terimalah hakikat
tidak semua benda di dunia ini indah
sakit
sakit hati.
nak marah sape?
marahkan diri sendiri.
its a fail
banyak benda yang nak kena fix up
bawa diri
muhasabah
rungkai segala kesulitan
biarlah walau tiada siapa sudi mendengar
atau biar sahaja mereka yang tidak henti menilai
biarkan
hidup ini hidup aku
apa pun keputusan yang dibuat di akhirnya aku yang bakal menanggung
sendiri
ya, itu hakikatnya
sudah tak payah minta pandangan
tidak usah termakan pujuk rayu atau apa-apa
mereka tidak terjejas walau sedikit atas keputusan aku
sebab sekali lagi yang bakal menanggung segalanya aku
sendiri

sendiri.

jika masih senang, orang menumpang
kalau sudah susah, orang tinggalkan
kalau betul orang bertepuk tangan
kalau salah sahaja orang mencebik

hah. lumrah. terlalu tipikal.

hakikatnya aku masih belum ketemu walau seorang yang ikhlas
semuanya mementingkan diri sendiri

persetankan mereka yang pentingkan diri sendiri
persetankan
buang.buang jauh-jauh.

kecewa dengan semuanya.

bila lah umat manusia mahu membina satu kesepaduan dan ukhuwah yang mantap?

sadis.
dunia akhir zaman.

hah.
kata orang. orang kata balik kat aku,
eleh kau pun sama

jadi, apa beza kita?

jangan tanya orang lain, tanya diri sendiri.

tak ada guna.
Tuhan saja tahu menilai.
persetankan pandangan manusia.
lebih baik aku diam kan dengan manusia, aku bercerita semua dengan Tuhan aku.
manusia apa ada, bergantung juga dengan Tuhan aku

manusia ada kepentingan masing-masing, Tuhan aku tidak
Dia ikhlas membantu.

No comments:

Post a Comment

will I be better?

 another year will pass.  sekarang pun dah end October.  ah, i'm planning to get a new job. a fresh start. a better pay.  i wish.  tapi ...