Saturday, March 29, 2014

food ::

bismillahirrahmanirrahim.. assalamualaikum wbt.

dilema. perkara yang sering dialami, setelah satu baris pertanyaan ditanya : kat universiti ambik kos ape?
bila dijawab : pengurusan makanan (it is actually foodservice management)
then soalan lanjutan : oh. belajar pasal apa.
susulan setelah itu : ooohh, mudah jee...

so thats it.

dan i never said that kos ini setanding dengan medik. atau engineering. atau yang sewaktu dengannya. tapi lihatlah dari satu sudut : it is food. FOOD. and of course food is something yang sangat penting dalam kehidupan kita. penyakit banyak berpunca daripada makanan. bersih atau tidak hati bergantung kepada pemakanan kita. setiap satu daging yang terhasil ini terhasil daripada makanan. haram ia, api nerakalah.

but then how many of us yang sanggup menggadaikan 'popular' untuk menunai fardhu kifayah yang ini? how many muslims yang ada untuk mempertahankan status sebuah makanan yang halal dan baik?

yeah. mungkin kita boleh memasak di rumah. every single thing kita buat. for example roti. uli uli tepung buat roti. but then from where on earth did you get that flour? benarkah ada lagi satu makanan berstatus halal buat masa ini?

syubhah. mungkin tidak melampau dikatakan semua makanan, raw ingredients and everything ada elemen tidak halal. jadi, apa yang available untuk dimakan oleh kita, sang Muslim ini?

but not many do realise this. when, bila kita mampu mengeluarkan makanan yang benar berkualiti, halal dan baik? our own. own. xbergantung pada siapa-siapa.

when?
did we still have that chance?

yeah we do. it is waiting for us to come and grab 'em all.

mungkin bidang yang kelihatan senang, namun hakikatnya ia merupakan satu tanggungjawab yang terbesar, kerana berkaitan dengan asas wujudnya seorang insan.

percaya atau tidak, terpulang.

No comments:

Post a Comment

will I be better?

 another year will pass.  sekarang pun dah end October.  ah, i'm planning to get a new job. a fresh start. a better pay.  i wish.  tapi ...